Την Βουλή ενημέρωσε ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης και η υφυπουργός Εργασίας, Δόμνα Μιχαηλίδου, για τις οριζόντιες δράσεις για τα δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, ανακοινώνοντας τους βασικούς πυλώνες που στηρίζεται το σχέδιο.

Ο κ. Γεραπετρίτης μιλώντας στα μέλη της Υποεπιτροπής για τα θέματα των ατόμων με αναπηρία, αναφέρθηκε στην πρόοδο που έχει καταγραφεί σχετικά με την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα δικαιώματα των ΑΜΕΑ, ανακοινώνοντας σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες. Όπως τόνισε ο υπουργός Επικρατείας η ενεργοποίηση του συντονιστικού μηχανισμού, στηρίζεται σε σε τρία επίπεδα.

«Το πρώτο είναι η οριζόντια δράση που έχει να κάνει με την ενεργοποίηση του συντονιστικού μηχανισμού που προβλέπεται από το νόμο και με όλες τις διαστάσεις που αφορούν την ενεργοποίηση των επιμέρους σημειακών προσώπων και φορέων. Το δεύτερο επίπεδο, έχει να κάνει με την ενεργοποίηση της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας και το τρίτο με την κωδικοποίηση, η οποία αφορά τη νομοθεσία για τα άτομα με αναπηρία».

Η Αρχή ήδη έχει συσταθεί, όχι μόνο αξιολογεί την πρόοδο του εθνικού σχεδίου δράσης αλλά ουσιαστικά αποτελεί τον θεσμικό σύμβουλο της πολιτείας για όλες τις πολιτικές οι οποίες αφορούν τα άτομα με αναπηρία. Έχει διατεθεί χώρος για την Αρχή Προσβασιμότητας σε κτίριο που παραχώρησε η Βουλή και έχουν γίνει και οι πρώτες συνεδριάσεις για την συγκρότηση και την ανάπτυξη των βασικών αξόνων που αφορούν την Εθνική Αρχή.

Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για ΑΜΕΑ - 9.000 σελίδων

Τρίτη μεγάλη οριζόντια δράση η οποία υλοποιείται εντός χρόνου από τον συντονιστικό μηχανισμό, έχει να κάνει με την διοικητική κωδικοποίηση της νομοθεσίας για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία. Όπως εξήγησε ο κ. Γεραπετρίτης «ο πολύ σημαντικός στόχος αυτής της κωδικοποίησης είναι να εξαλειφθούν οι υποτιμητικές, σε πολλές περιπτώσεις, αναφορές για τα άτομα με αναπηρία, εκσυγχρονίζοντας όχι μόνο την ορολογία, αλλά και την ουσία των δημοσίων πολιτικών και βεβαίως αίροντας αντιφάσεις για ζητήματα ορισμού της αναπηρίας, δικαιοπρακτικής ικανότητας και άλλων συναφών ζητημάτων». Το έργο της κωδικοποίησης είναι πραγματικά ένα τιτάνιο, έχει ήδη τύχει μιας πρώτης επεξεργασίας, αφού πρόκειται για μία νομοθεσία η οποία εκτείνεται σε ένα εύρος 9.000 σελίδων.

«Ο όγκος αυτής της νομοθεσίας είναι τέτοιος που στην πραγματικότητα λειτουργούσε αποθαρρυντικά απέναντι στα άτομα με αναπηρία για να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους και για να το πω αλλιώς, τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία χάνονταν στην πραγματικότητα μέσα σε μία πολυδαίδαλη, σύνθετη και γραφειοκρατική νομοθεσία» τόνισε ο Γ. Γεραπετρίτης .

Προσβάσιμα δημόσια κτίρια για όλους

Ακόμα μια εμβληματική δράση αφορά τη φυσική προσβασιμότητα όλων των κτιρίων που στεγάζουν δημόσιες Υπηρεσίες που προβλέπει την δημιουργία μιας ψηφιακής πλατφόρμας για την παρακολούθηση των βελτιώσεων προσβασιμότητας στο δομημένο περιβάλλον, οριζόντια και αποτελεσματικά, απογραφής κτιρίων του Δημοσίου και καταχώρησης των αναγκαίων παρεμβάσεων, σε συνεργασία με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος.

«Με τον τρόπο χαρτογραφούμε όλα τα σημεία παρέμβασης, σχεδιάζουμε τις στρατηγικές υλοποίησης και καθορίζουμε τον προϋπολογισμό που θα απαιτηθεί για να καταστούν τα κτίρια αυτά απολύτως προσβάσιμα, σχεδιάζουμε τον συντονισμό της διενέργειας επιτόπιων επαληθεύσεων σε συνεργασία με το Τεχνικό Επιμελητήριο και αξιοποιούμε τις τεχνικές οδηγίες προσαρμογής των υφιστάμενων κτιρίων και υποδομών για την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία» ανέφερε ο υπουργός.

Οι παρεμβάσεις, προβλέπουν κατασκευή ανελκυστήρων ή μηχανικών μέσων κάλυψης υψομετρικών διαφορών και χώρου πρόσβασης, η τοποθέτηση ράμπας ή αναβατορίου- όπου αυτό είναι δυνατό- η διαμόρφωση προσβάσιμων χώρων υγιεινής και στάθμευσης οχημάτων ατόμων με αναπηρία με ειδική διαγράμμιση, όσο το δυνατόν πιο κοντά στα κτίρια αυτά.

1.100 προσλήψεις στην ενταξιακή εκπαίδευση

Ο υπουργός μίλησε και για τα ζητήματα της ενταξιακής εκπαίδευσης καθώς αυτά περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την αναβάθμιση του σχολείου.

Όπως τόνισε ο κ. Γεραπετρίτης, «Το νομοσχέδιο προάγει την ενταξιακή εκπαίδευση με πέντε βασικούς τρόπους. Δημιουργούνται 1.100 οργανικές θέσεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών για πρώτη φορά στην γενική εκπαίδευση».