Κάθε απόπειρα ανασκόπησης της προηγούμενης διετίας, αναπόφευκτα, περιστρέφεται γύρω από το κυρίαρχο φαινόμενο, την πανδημία. Η ζωή όλων μας άλλαξε άρδην, οι προτεραιότητες και τα σχέδιά μας ανατράπηκαν, κάτι που συνέβη σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Η προστασία της υγείας όρισε τις ενέργειες - αλλά και τις αγωνίες μας. Σε ό,τι αφορά ειδικά τον τουρισμό, ο COVID-19 έπληξε με μια άνευ προηγουμένου μανία τον κλάδο, σε παγκόσμια κλίμακα. Η άμεση και υπαρκτή απειλή προκάλεσε μια γενικευμένη ανασφάλεια. Παρ’ όλα αυτά, συνέβη κάτι -φαινομενικά- παράδοξο: η δύναμη του brand Ελλάδα ενισχύθηκε εν μέσω μιας αδιανόητα σοβαρής κρίσης, της χειρότερης που γνώρισε ποτέ ο παγκόσμιος τουρισμός. Ηδη από την αρχή της πανδημίας, από την άνοιξη του 2020, το υπουργείο Τουρισμού, σε στενή συνεργασία με την υπόλοιπη κυβέρνηση αλλά και με τον ιδιωτικό τομέα, κατέστρωσε ένα νέο στρατηγικό σχέδιο. Με αποκλειστικό στόχο την ελαχιστοποίηση των απωλειών από τη μείωση της τουριστικής κίνησης. Δημιουργήσαμε πρωτότυπες και βαθιά ανθρώπινες διαφημιστικές καμπάνιες, ενώ ταυτόχρονα ανοίξαμε τον ελληνικό τουρισμό. Το αποτέλεσμα της όλης προσπάθειας ήταν ότι η Ελλάδα ταυτίστηκε με την ελπίδα και το φως της υγειονομικής ασφάλειας, αποσπώντας επαίνους για την υποδειγματική διαχείριση της κρίσης. Αυτό αποδεικνύεται αφενός με διεθνείς διακρίσεις και βραβεία, αφετέρου από τις φετινές επιδόσεις: Η πατρίδα μας βρίσκεται στην κορυφή των προτιμήσεων για αμέτρητους τουρίστες, ακόμα και εάν προέρχονται από χώρες όπου ισχύουν αυστηρά μέτρα κατά την επιστροφή, με υποχρεωτική καραντίνα κ.λπ. Επίσης, το 50% της δραστηριότητας στην κρουαζιέρα πλέον καταγράφεται στην Ελλάδα. Η υιοθέτηση του Πράσινου Ψηφιακού Πιστοποιητικού από την Ε.Ε., βάσει της πρότασης που είχε υποβάλει ο Κυριάκος Μητσοτάκης τον Ιανουάριο του 2021, επιβεβαιώνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο που πλέον παίζει η χώρα μας στον διεθνή χώρο. Φέτος ο ελληνικός τουρισμός άνοιξε νωρίτερα από κάθε άλλον ανταγωνιστή στη Νότια Ευρώπη, ενώ προηγουμένως είχαμε φροντίσει να κλείσουμε στρατηγικής σημασίας συμφωνίες με κρατικούς φορείς αλλά και με ιδιωτικούς τουριστικούς οργανισμούς, στη διάρκεια μιας μεγάλης περιοδείας, από τη Βαλκανική έως τη Σκανδιναβία, τη Ρωσία και τις ΗΠΑ. Βεβαίως, ουδείς αμφισβητεί ότι χωρίς την πανδημία θα είχαμε αφοσιωθεί στον εκσυγχρονισμό και την ουσιαστική ποιοτική αναβάθμιση του ελληνικού τουρισμού. Ωστόσο, έστω και υπό τις έκτακτες συνθήκες τις οποίες επέβαλε (και εξακολουθεί, εν μέρει τουλάχιστον, να επιβάλλει) η πανδημία, δεν παραμελήσαμε καθόλου τον στρατηγικό σχεδιασμό. Το όραμα της κυβέρνησης αφορά στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και στην ανάδειξη νέων μορφών τουρισμού, ώστε να προσελκύει περισσότερους τουρίστες της ανώτερης οικονομικής βαθμίδας. Γι’ αυτόν τον σκοπό, έχουμε ήδη προχωρήσει σε σημαντικά έργα υποδομής, στα οποία βασίζεται το μέλλον του ελληνικού τουρισμού. Καλλιεργούμε και θεμελιώνουμε θεσμικά μια σειρά από εξειδικευμένες, θεματικές μορφές τουρισμού, όπως, π.χ., ο καταδυτικός, ο ορειβατικός, ο γαστρονομικός, ο υγειονομικός, ο τουρισμός ευεξίας κ.ά. Εισάγουμε τον θεσμό των Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμών, καταπολεμώντας τη γραφειοκρατία με μια ουσιαστική αποκέντρωση της διοίκησης. Στο πλαίσιο του σχεδίου «Ελλάδα 2.0» επενδύουμε πόρους από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης σε δύο άξονες, τον «Γαλάζιο» και τον «Πράσινο», με τον πρώτο να περιλαμβάνει μεγάλα έργα για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και τον δεύτερο την επιτάχυνση της βιώσιμης ανάπτυξης, της αειφορίας και του ψηφιακού μετασχηματισμού στον κλάδο του τουρισμού. Οπως είπε πρόσφατα και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στη μετα-COVID εποχή που αρχίζει να ανατέλλει, η κυβέρνηση επανέρχεται δυναμικά στο μεταρρυθμιστικό της έργο. Το ίδιο ισχύει και στην εθνική τουριστική βιομηχανία, το μέλλον της οποίας προμηνύεται συναρπαστικό, όπως πρέπει να είναι και όπως αξίζει στην «ατμομηχανή» της ελληνικής οικονομίας.