Η ενεργοποίηση για πρώτη φορά με μίσθωση 5-7 νέων αμφίβιων πυροσβεστικών αεροπλάνων χωρητικότητας περίπου τριών τόνων νερού (σ.σ.: Εναντι 5,5-7 τόνων που έχουν τα Canadair) είναι από τους άμεσους νέους στόχους του αντιπυρικού σχεδιασμού της Πυροσβεστικής για το ερχόμενο καλοκαίρι. Επιπλέον, υπολογίζεται ότι αυτό το καλοκαίρι θα είναι διαθέσιμα 15 πυροσβεστικά αεροπλάνα (εννέα CL-215 και έξι Cl415). Σε ετοιμότητα θα είναι ακόμη 21- 22 μισθωμένα ελικόπτερα βαρέος και μεσαίου τύπου, όπως και τα πέντε ελικόπτερα της Πυροσβεστικής. Σε τουλάχιστον δύο εξ αυτών τοποθετούνται ενσωματωμένες δεξαμενές έναντι κάδων που είχαν μέχρι σήμερα. Στη διάθεση των δυνάμεων δασοπυρόσβεσης θα είναι επίσης περίπου 2.700 οχήματα με σχετικό εξοπλισμό, έπειτα από ένα εκτεταμένο πρόγραμμα συντήρησής τους. Κι αυτό όταν τα προηγούμενα χρόνια στη σχετική λίστα με τα διαθέσιμα πυροσβεστικά οχήματα διαπιστώνεται ότι ποσοστό της τάξης του 20%-40% ήταν με τεχνικά προβλήματα ή ακινητοποιημένα.
Γιατί θεωρούνται ευέλικτα τα νέα μέσα - Τι φοβούνται οι ειδικοί σε σχέση με τα καιρικά φαινόμενα

Αριθμός που εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένος αυτό το χρονικό διάστημα. Επίσης θα συνεχίσει η λειτουργία του νέου μηχανοκίνητου τμήματος της Πυροσβεστικής με έδρα στη Δυτική Αττική, το οποίο στελεχώνεται από 250 άτομα. Και όλα αυτά ενώ υπάρχουν δυσοίωνες προβλέψεις –τουλάχιστον προς το παρόν- για την έκταση των καταστροφών από δασικές πυρκαγιές αυτό το καλοκαίρι, αφού θεωρείται ότι μέχρι σήμερα είχαμε περίπου 40%-50% λιγότερες βροχοπτώσεις και χιονοπτώσεις σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Είναι ίσως ενδεικτική η έκταση που πήρε η πυρκαγιά στην Ανδρο (σ.σ.: Αποδίδεται σε εμπρησμό), όπου κάηκαν περίπου 5.000 στρέμματα, αλλά και το γεγονός ότι τον Μάρτιο έγιναν 8,5 ώρες πτήσεων πυροσβεστικών αεροπλάνων, έναντι καμίας πτήσης τον ίδιο μήνα πέρσι.

Προπομπός

Η μίσθωση των μικρών, αμφίβιων πυροσβεστικών αεροσκαφών -πιθανόν από εταιρείες στις ΗΠΑ ή στον Καναδά- αποτελεί τον προπομπό της αγοράς 15 τέτοιου είδους αεροπλάνων για κατασβέσεις πυρκαγιών σε παραθαλάσσιες και νησιωτικές περιοχές.
Τα αεροπλάνα αυτά θεωρούνται ιδιαίτερα ευέλικτα, με δυνατότητα πτήσης μέχρι πέντε ώρες και λιγότερη επιβάρυνση και βλάβες από τα Canadair, που είναι 50ετίας και πολλές φορές καθηλώνονται. Ηδη υπάρχει πολυμελής επιτροπή που ασχολείται με την εν λόγω προμήθεια. Βασικό ζητούμενο στην εν λόγω διαδικασία είναι τα μικρά αυτά αεροσκάφη να έχουν τη δυνατότητα υδροληψίας αν ο κυματισμός στη θάλασσα είναι μεγάλος λόγω των ισχυρών ανέμων. Κάτι που συμβαίνει σε μεγάλα μέτωπα πυρκαγιών, όπου απαιτείται η βοήθεια πολλών εναέριων μέσων.
Τα μικρά, αμφίβια πυροσβεστικά αεροπλάνα παρέχουν ευελιξία στις δυνάμεις δασοπυρόσβεσης
Ετσι, η μίσθωσή τους για αυτό το καλοκαίρι θεωρείται κρίσιμη, γιατί εκλαμβάνεται ως μια γενική δοκιμή αυτού του τύπου «τρακτόρων» στον μηχανισμό της δασοπυρόσβεσης. Ομως, ο ακριβής αριθμός των αεροσκαφών που τελικώς θα ενοικιαστούν θα κριθεί από τη διαθεσιμότητά τους, αφού ολοένα και περισσότερες χώρες τα εντάσσουν στον στόλο τους. Μετά το 2007, όταν σημειώθηκαν οι μεγάλες καταστροφές με τους 64 νεκρούς σε Ηλεία, Λακωνία και Εύβοια, η καταστροφή του εθνικού δρυμού της Πάρνηθας και η αποτέφρωση περίπου 3.000.000 στρεμμάτων πανελλαδικά, ο μέσος αριθμός καταστροφών ήταν ανάμεσα στα 150.000-400.000 στρέμματα επί συνόλου 7.000-13.000 πυρκαγιών που σημειώνονται.

Ακόμη και το μαύρο καλοκαίρι του 2018, με τη φονική πύρινη λαίλαπα στο Μάτι, όπου σημειώθηκε η εκατόμβη νεκρών, είχαν εκδηλωθεί μόλις 8.000 δασικές πυρκαγιές, με 195.000 καμένα στρέμματα.

Το 2020 κάηκαν 204.000 στρέμματα ενώ οι πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν ήταν 11.800. Τα τελευταία χρόνια, εκτιμάται ότι βοηθούν σχετικά οι βροχοπτώσεις που σημειώνονται την περίοδο Απριλίου-Μαΐου και αρχές Ιουνίου. Ομως φέτος υπάρχουν αμφιβολίες για το αν θα εκδηλωθούν παρόμοια καιρικά φαινόμενα, ενώ ήδη οι τελευταίοι μήνες θεωρούνται πιο ξηροί σε σύγκριση με αυτούς των τελευταίων ετών.


Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 10 Απριλίου