«Χαίρε, ω χαίρε, ελευθεριά... Ζήτω η Ελλάς». Μια φράση του ήταν αρκετή για να αποκαταστήσει την ιστορική παραμόρφωση. Ο λόγος του αποδείχθηκε αντάξιος των φιλελλήνων που πολέμησαν στο πλευρό των ηρώων της Επανάστασης και των Βρετανών προγόνων του που συνέδραμαν, στρατιωτικά και οικονομικά, στην πιο αυθεντική στιγμή των Ελλήνων. Η συμμετοχή του πρίγκιπα της Ουαλίας Καρόλου στις επετειακές εκδηλώσεις των 200 ετών από την έναρξη του Αγώνα εμπεριείχε πολλά και ιδιαίτερα μηνύματα, που «αποκωδικοποιήθηκαν» κατά την ξενάγησή του στην Εθνική Πινακοθήκη, όπως και στην αντιφώνησή του, στη διάρκεια του δείπνου, στο Προεδρικό Μέγαρο. Ιδίως ο θαυμασμός του όταν αντίκρισε στην Πινακοθήκη την «Αθηναϊκή βραδιά» του Ιάκωβου Ρίζου έγινε αντικείμενο συζήτησης όσων τον ακολουθούσαν εκείνη τη στιγμή. Ο έξοχος πίνακας, φιλοτεχνημένος στα τέλη του 19ου αιώνα, εμφανίζει πιθανότατα τον αξιωματικό του παππού του πρίγκιπα, Ανδρέα, να απαγγέλλει ποίηση σε δύο νεαρές Αθηναίες από κάποια βεράντα με θέα την Ακρόπολη. «Η Ελλάδα έχει ξεχωριστή θέση για μένα... Είναι η πατρίδα του παππού μου και ο τόπος γέννησης του πατέρα μου, πριν από σχεδόν εκατό χρόνια, στην εκατονταετηρίδα της Ελληνικής Επανάστασης», είπε στην ομιλία του.

«Καρτερια»

Ο πρίγκιπας Κάρολος επέστρεψε στην Ελλάδα έπειτα από περίπου δυόμισι χρόνια. Εκανε υπομονή και, άλλωστε, το είχε προαναγγείλει το 2018, κατά την επίσκεψή του και πάλι στην Αθήνα. «Καρτερία», είχε πει και επανέλαβε τώρα, «σημαίνει επιμονή ή αντοχή... Τρέφω μεγάλο θαυμασμό για το σθένος του ελληνικού λαού και με συγκινεί ιδιαίτερα η αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα των νέων ανθρώπων της Ελλάδας. Νιώθω ιδιαίτερη υπερηφάνεια που ο φιλανθρωπικός οργανισμός Prince’s Trust International (υπό τον έλεγχο του ιδίου και της συζύγου του, Καμίλα) κατόρθωσε να βοηθήσει τόσο πολλούς νέους στην Ελλάδα ώστε να βρουν εργασία, να επιμορφωθούν ή να ξεκινήσουν τις δικές τους επιχειρήσεις...».

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο εμβληματικός ζωγράφος του «’21» Θεόδωρος Βρυζάκης μαγνήτισε τα βλέμματα του πριγκιπικού ζεύγους με τα έργα «Στρατόπεδο του Καραϊσκάκη», «Ευγνωμονούσα Ελλάδα» και «Υποδοχή του Λόρδου Βύρωνα στο Μεσολόγγι». Στο «Στρατόπεδο του Καραϊσκάκη» απεικονίζονται, μεταξύ άλλων, ο Γ. Καραϊσκάκης, ο Γ. Μακρυγιάννης, ο Σκωτσέζος στρατιωτικός Τόμας Γκόρντον και ο Αγγλος ναύαρχος Φρανκ Χέιστινγκς, τον οποίον, όπως φαίνεται και σε σχετικό φωτογραφικό στιγμιότυπο, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, δείχνει στον διάδοχο του βρετανικού θρόνου. Ο Αγγλος υπήρξε πρωτοπόρος της ιδέας της τεχνολογικής αναβάθμισης του ελληνικού στόλου, ώστε να κερδίσουν τον πόλεμο κατά των Οθωμανών. Επειτα από πολλές περιπέτειες και τεράστια προσωπικά έξοδα, πέτυχε, στα 1826, να νηολογήσει το πρώτο ατμοκίνητο πολεμικό πλοίο με το όνομα -τι άλλο;- «Καρτερία», πετυχαίνοντας τη μία νίκη πίσω από την άλλη σε όσες ναυμαχίες ενεπλάκη (Ιτέας κ.ά). Η πρωτοπορία του αναγνωρίστηκε χρόνια αργότερα, αλλάζοντας τον ρου του πολεμικού ναυτικού διεθνώς. Τα μηνύματα του ειλικρινούς και άδολου φιλελληνισμού του Καρόλου έγιναν δεκτά με ενθουσιασμό και με τον δέοντα σεβασμό από την πλειοψηφία των Ελλήνων αλλά και εκείνων που αναγνωρίζουν σε αυτά το ιδιαίτερο... λάθος τους.