Την αναβάθμιση των ιστοσελίδων του ΕΦΚΑ του ΟΠΕΚΑ και του ΟΑΕΔ για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών προανήγγειλε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ» με τους δημοσιογράφους Δημήτρη Τάκη και Χριστίνα Κοραή ο υπουργός Εργασίας και κοινωνικών υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης.

Ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε πως τα call center θα είναι πλέον σύγχρονα με ευρωπαϊκές προδιαγραφές ώστε να δίνονται απαντήσεις στα περισσότερα ερωτήματα των πολιτών ενώ είπε πως θα αναβαθμιστούν και τα ΚΕΠ.

Για τις εκκρεμείς συντάξεις, ανέφερε πως «η εθνική σύνταξη που θα δίνεται αποτελεί ένα μέτρο ανακούφισης», διευκρινίζοντας πως «το ένα τρίτο λαμβάνει προσωρινές συντάξεις και τα δύο τρίτα τίποτα».

Ο υπουργός διευκρίνισε πως κάποιος που θα υποβάλει την αίτηση θα παίρνει την εθνική σύνταξη στη συνέχεια την προσωρινή και στο τέλος την καταβολή της κανονικής σύνταξης.

Τέλος ανέφερε πως θα αναθεωρηθεί ο τρόπος που αντιμετωπίζεται το επίδομα ανεργίας.

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Κωστή Χατζηδάκη στα Παραπολιτικά 90,1:

«Ξεκινάμε μια προσπάθεια συνολικής αντιμετώπισης αυτού του προβλήματος, της ενημέρωσης και της εξυπηρέτησης των πολιτών δηλαδή σε τρία τουλάχιστον διαφορετικά επίπεδα. Το ένα είναι οι ιστοσελίδες, το δεύτερο είναι τα call centers, και το τρίτο είναι η εξυπηρέτηση μέσω ΚΕΠ. Πράγματι πρέπει να αναγνωρίσω ότι παρά τις μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει και τις παρεμβάσεις όλη την τελευταία δεκαετία, πολλές φορές δυσάρεστες αλλά πάντως επιβαλλόμενες από τα πράγματα ή από τους πιστωτές της χώρας, την ίδια στιγμή δεν έχουν γίνει στο βαθμό που θα έπρεπε παρεμβάσεις για την εξυπηρέτηση του πολίτη με αποτέλεσμα στο Συνήγορο του Πολίτη τα περισσότερα παράπονα να αφορούν στον κοινωνικό τομέα»,ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Εργασίας.

«Πρέπει να δει κανείς τι θα κάνει με την αναβάθμιση των ιστοσελίδων του υπουργείο και των τριών οργανισμών που εποπτεύονται από εμάς δηλαδή ΕΦΚΑ , ΟΠΕΚΑ και ΟΑΕΔ προκειμένου οι ιστοσελίδες να μην δίνουν μόνο ενημέρωση αλλά να είναι διαδραστικές. Να μπορεί δηλαδή ο πολίτης που είναι εξοικειωμένος με αυτά να κάνει τη δουλειά του από τις ιστοσελίδες», υπογράμμισε ο ίδιος.

«Το δεύτερον που θα επιδιώξουμε είναι να κάνουμε call center το οποίο να είναι σύγχρονων ευρωπαϊκών προδιαγραφών και το οποίο να σου δίνει απαντήσεις στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό και για όσα δεν μπορεί να σου δίνει να σε παραπέμπει σε συγκεκριμένους υπαλλήλους που να σου δίνουν μέσα σε τακτές χρονικές προθεσμίες απαντήσεις. Υπάρχουν μέχρι σήμερα 7 call centers στο υπουργείο και στους οργανισμούς αλλά δεν λειτουργούν όλες τις ώρες που θα περίμενε κανείς να λειτουργούν», πρόσθεσε.

«Λειτουργούν σε ώρες δημόσιας υπηρεσίας, λειτουργούν κατά βάση με δημοσίους υπαλλήλους με όχι όλη την αναγκαία υποδομή από πίσω. Άρα πάμε να κάνουμε κάτι το οποίο να είναι πιο σύγχρονο, πιο ευρωπαϊκό και καθίσταται και πιο αναγκαίο και λόγω του κοροναϊού. Και το τρίτο είναι τα ΚΕΠ. Είμαστε ήδη σε επαφή με τον κ. Πιερρακάκη και τον κ. Γεωργαντά, έχω κάνει τις πρώτες συνεννοήσεις, προκειμένου υπηρεσίες τουλάχιστον που ψηφιοποιούνται, που είναι αυτής της μορφής να παρέχονται από τα ΚΕΠ και υπάλληλοι τον ΚΕΠ ή δικοί μας που θα πάνε στα ΚΕΠ, θα το βρούμε αυτό, να μπορούν από τα ΚΕΠ να εξυπηρετούν ανέργους ή ακόμα περισσότερο συνταξιούχους που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν μόνοι τους τον εαυτό τους από το σπίτι τους. Άρα και τα ΚΕΠ θα λειτουργήσουν ως ενδιάμεσος φορέας εξυπηρέτησης», δήλωσε επιπρόσθετα.

Ερωτηθείς για το αν τίθεται θέμα αναβάθμισης του ΚΕΠ, ο κ. Χατζηδάκης απάντησε: «Ναι, αυτό είναι πολύ μεγάλο έργο και κατά την άποψη μου πολύ χρήσιμο έργο γιατί η καθημερινότητα είναι το αδηφάγο τέρας και για τη διοίκηση και τις κυβερνήσεις, και για τον πολίτη και αυτό που απομακρύνει παραδοσιακά τον πολίτη από τη διοίκηση είναι το κενό ενημέρωσης, πληροφόρησης, εξυπηρέτησης».

«Αυτά θα γίνουν τους αμέσως επόμενους μήνες. Ουσιαστικά είναι δύο πράγματα που προχωρούμε παράλληλα, το ένα είναι οι εκκρεμείς συντάξεις και το άλλο είναι αυτό», διευκρίνισε ο υπουργός.

Για τις εκκρεμείς συντάξεις και την εθνική σύνταξη, σημείωσε: «Αυτό είναι ένα μέτρο ανακούφισης να πάρουνε οι άνθρωποι κάτι για να έχουνε να ζούνε και να προχωρήσουνε χωρίς το κράτος να τους χρωστάει μήνες ή και χρόνια συντάξεων. Πιστεύω ότι θα προχωρήσουμε σύντομα. Κάθε μέρα μιλάω με τη διοίκηση του ΕΦΚΑ και προσπαθώ να βρούμε τις γρηγορότερες λύσεις. Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια απίστευτη ιστορία εδώ και δεκαετίες, είχαμε 150 ταμεία, γίνανε 13 το 2008 και τέλος φτάσαμε να έχουμε ένα ταμείο τον ΕΦΚΑ αλλά τα προηγούμενα ταμεία σε μεγάλο βαθμό εξακολουθούν να υπάρχουν. Επιφανειακά έχεις τον ΕΦΚΑ αλλά από κάτω έχεις διαφορετικές διαδικασίες, διαφορετική ροή των πραγμάτων, διαφορετικές δομές. ειμαστε εκεί που ήμασταν το 2016; Καθόλου, έχουν αλλάξει πολλά πράγματα αλλά εδώ είναι πολύ πιο περίπλοκη ιστορία από την τράπεζα Πειραιώς φερ’ ειπείν που είχες να ενοποιήσεις 6 τράπεζες. ...Έχουν γίνει βήματα, δηλαδή τον τελευταίο χρόνο γίναν για παράδειγμα 1 εκατομμύριο 700 χιλιάδες ψηφιακές συναλλαγές ή δόθηκαν συντάξεις το ’20 31% περισσότερες από το ’19 αλλά αποδεικνύεται ότι δεν φτάνουν αυτά, πρέπει να πάμε πιο γρήγορα».

«Το 1/3 παίρνει προσωρινές συντάξεις, τα 2/3 δεν παίρνουν ούτε προσωρινές συντάξεις. Αυτοί είναι καμιά εκατοστή χιλιάδες», επισήμανε ο κ. Χατζηδάκης.

«Η διοίκηση του ΕΦΚΑ μου έχει πει σε 2 μήνες, εγώ κρατάω επιφυλάξεις επειδή υπάρχει αυτή η περίπλοκη κατάσταση στον ΕΦΚΑ διαχρονικά, και λεω και λίγο παραπάνω αλλά κάθε μέρα το βλέπουμε και με τη διοίκηση και με τον project manager και την ομάδα έργου που μπήκαν εκεί. Έχουμε ανακοινώσει δέκα επιπλέον πρωτοβουλίες για να αντιμετωπιστεί το θέμα αυτό και θα τις τρέξουμε όλες μαζί. Ήδη μπήκε project manager και ομάδα έργου, ανακοινώσαμε το μέτρο για την εν τω μεταξύ καταβολή εθνικών συντάξεων ως μέτρο ανακούφισης , σύντομα θα καταθέσουμε, ελπίζω και μες την εβδομάδα, την τροπολογία τη σχετική στη Βουλή για να προχωρήσει χωρίς καθυστερήσεις και μετά έχουμε και άλλα πράγματα να κάνουμε όπως την απλοποίηση της διαδικασίας για την καταβολή της σύνταξης γιατί και από εκεί μπορούμε να ''κόψουμε'' δρόμο, να πάμε πιο γρήγορα. Αλλά επίσης εκτός από την απλοποίηση είναι και η ηλεκτρονική υποβολή του φακέλου διότι παρότι είναι νομοθετημένο είχε επικρατήσει η αντίληψη ''να διευκολύνουμε τους ηλικιωμένους'' και τα λοιπά, δεν είναι διευκόλυνση είναι καθυστέρηση», υπογράμμισε ο υπουργός.

Ερωτηθείς ποια θα είναι η διαδικασία αυτού που υποβάλει σήμερα τα χαρτιά του για συνταξιοδότηση, ανέφερε: «Υπάρχουν τρεις ταχύτητες, θα παίρνει την εθνική σύνταξη αμέσως από τη στιγμή βεβαίως που δημιουργηθεί ο μηχανισμός, μετά είναι το δεύτερο βήμα που είναι η προσωρινή σύνταξη, που πάντοτε ισχύει αυτό αλλά πρέπει να μην ισχύει μόνο τύποις πρέπει να φροντίσουμε να ισχύει και ουσία, και το τρίτο είναι η καταβολή της κανονικής σύνταξης. Για την κανονική σύνταξη θέλω να πω ότι υπήρχε, ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες Οκτώβριο –Δεκέμβριο μια αύξηση σε σχέση με το ’19. Το ’19 δινόντουσαν κατά μέσο όρο δινόντουσαν 10-12 χιλιαδες συντάξεις το μήνα, τώρα τους τελευταίους μήνες του ’20 ήταν γύρω στις 18 με 20 χιλιαδες που σημαίνει ότι αν πάμε με αυτούς τους ρυθμούς μέχρι το τέλος της χρονιάς το σύστημα θα αντιμετωπίσει τις εκκρεμείς σήμερα συντάξεις μέχρι το τέλος της χρονιάς αλλά βεβαίως θα έχουν προστεθεί και άλλες άρα θα πρέπει να αυξηθούν σημαντικά οι ρυθμοί και για να αυξηθούν οι ρυθμοί θα πρέπει να παρέμβει κανείς και σε διάφορα πράγματα από κάτω».

«Στις διαδικασίες, στον τρόπο υποβολής, στους ανθρώπους που ασχολούνται, να αυξηθεί ο αριθμός. Ήδη προσλαμβάνονται 150 που ήδη έχουν εκπαιδευτεί και θα μπουν για να ασχοληθούν με αυτά τα θέματα και θα βασιστούμε και στο outsourcing. Ήδη ο οργανισμός έχει μέσα ιδιωτική εταιρεία εδώ και χρόνια και με διαφορετικές κυβερνήσεις, η οποία ασχολείται με το κομμάτι του ψηφιακού εκσυγχρονισμού, θα αξιοποιήσουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό υπηρεσίες του ιδιωτικού τομέα διότι αυτό που μετράει είναι το κράτος να είναι αξιόπιστο στις υπηρεσίες απέναντι στον πολίτη. Αυτό μετράει δεν μετράει ποιος τις παρέχει αλλά να τις παρέχει στην ώρα τους και με τον τρόπο που πρέπει», συμπλήρωσε.

«Ένα σαράβαλο δεν γίνεται αμέσως turbo. Δυστυχώς στην Ελλάδα ζούμε, ξέρουμε ότι ο στρατός μας πάντοτε ήταν σε πολύ καλύτερο επίπεδο, η διπλωματικής μας υπηρεσία στο υπουργείο Εξωτερικών σε πολύ καλύτερο επίπεδο, δυστυχώς τα ασφαλιστικά ταμεία με τον τρόπο που ήταν οργανωμένα ειδικά κάποια ήταν έτσι οργανωμένα που δυστυχώς στις επιθεωρήσεις από την εποχή που ήμουν εγώ μαθητής το βασικό θέμα ήταν οι ουρές του ΙΚΑ. Πράγματα για να γελάμε και να κλαίμε», σημείωσε επιπρόσθετα.

Για το επίδομα ανεργίας, ανέφερε: «Το Δεκέμβριο έληξε το πρόγραμμα εφάπαξ πληρωμής 400€ για μακροχρόνια ανέργους υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις που είχε παρουσιάσει πρωτύτερα η κυβέρνηση. Ξέρω ότι οι δικαιούχοι ήταν 130 χιλιάδες, αιτήσεις υπέβαλαν μόνο 96 χιλιάδες, υπάρχει ένα ζήτημα αντιλαμβάνομαι επικαιροποίησης των στοιχείων του ΟΑΕΔ ώστε να γίνει από εδώ και πέρα πιο ακριβής ο σχεδιασμός των προγραμμάτων. Στον ΟΑΕΔ θα δώσουμε πολύ μεγαλύτερη σημασία από εδώ και πέρα και για τα προγράμματα της ανεργίας και για τα προγράμματα της κατάρτισης. Θα αναθεωρηθεί και ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε το επίδομα ανεργίας, θα αναθεωρηθεί γενικότερα ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τον ΟΑΕΔ».

«Μέσα στην προσπάθεια που κάνουμε αναδιάταξης των δυνάμεων για την επαφή μας με τον κόσμο είναι να αναδιοργανωθούν και τα γραφεία τύπου των οργανισμών, και στον ΕΦΚΑ ειδικά που υπάρχει τέτοια πίεση να υπάρχει ένας διευθυντής επικοινωνίας, ένας εκπρόσωπος τύπου ο οποίος να βγαίνει και να μιλάει για όλα όπως γίνεται με τη ΔΕΗ για παράδειγμα γιατί είναι εκ των πραγμάτων αδύνατο έναν υπουργός να γνωρίζει όλα τα επιμέρους θέματα από κάτω όταν τα θέματα είναι τόσα πολλά και τόσο πολύπλοκα, κατέληξε.