Τους τελευταίους εννέα μήνες, την περίοδο δηλαδή της πανδημία, έχουν γίνει περισσότερα για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς από ό,τι τα τελευταία δέκα χρόνια, τονίζει στην εφημερίδα Παραπολιτικά ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, ενώ εξηγεί γιατί στη διεθνή πρακτική ο μερικός συνωστισμός στα Μέσα Μεταφοράς δεν κρίνεται ως εστία υπερμετάδοσης.

Με βάση τα στοιχεία που έχετε, θεωρείτε ότι τα µέσα µαζικής µεταφοράς είναι µια από τις εστίες υπερµετάδοσης του κορονοϊού; Θα µπορούσαν να είχαν ενισχυθεί περισσότερο σε µέσα και προσωπικό τους τελευταίους εννέα µήνες της πανδηµίας;

Οπως ξέρετε, σε όλες τις µεγαλουπόλεις του κόσµου παρατηρούνται περιπτώσεις συνωστισµού στα µέσα µαζικής µεταφοράς, όµως µια σειρά από µελέτες συµφωνούν ότι αυτά δεν αποτελούν εστίες υπερµετάδοσης. Αυτό δείχνουν τα στοιχεία ότι ισχύει και στη χώρα µας. Πρώτον, γιατί σχεδόν όλοι οι πολίτες πολύ υπεύθυνα φορούν µάσκα. ∆εύτερον, γιατί ο χρόνος είναι περιορισµένος. Και, τρίτον, γιατί τα φαινόµενα συνωστισµού δεν είναι τόσο συχνά όσο παρουσιάζεται. Αυτό, βέβαια, σε καµία περίπτωση δεν σηµαίνει ότι όλα είναι τέλεια... Υπάρχουν ακόµη περιπτώσεις συνωστισµού, όµως όλο και λιγότερες. Κάνουµε µια διαρκή διαχείριση κρίσης, για να αντιµετωπίσουµε συσσωρευµένα προβλήµατα ετών. Και προσπαθούµε µέρα µε την ηµέρα τα πράγµατα να γίνονται και λίγο καλύτερα. Στο διάστηµα που αναφέρετε έχουν γίνει περισσότερα από ό,τι ολόκληρη την προηγούµενη δεκαετία. Ανατάξαµε τον στόλο όσο ήταν δυνατόν, κάναµε συµπράξεις µε τα ΚΤΕΛ, για πρώτη φορά ενώνουµε δυνάµεις µε τον ιδιωτικό τοµέα, παίρνουµε οχήµατα µε leasing, κάνουµε προσλήψεις έπειτα από χρόνια… Ολα αυτά ήθελαν τον χρόνο τους, όµως γίνονται πολύ συντοµότερα απ’ ό,τι στη συνήθη ελληνική πραγµατικότητα. Μακάρι να µπορούσαν να γίνουν ακόµα πιο γρήγορα.

Πότε θα κυκλοφορήσουν στους δρόµους της Αττικής και της Θεσσαλονίκης καινούργια λεωφορεία και πόσα θα είναι αυτά;

Ηδη στην Αθήνα από 850 οχήµατα που παραλάβαµε στον δρόµο έχουµε φτάσει στα 1.100. Από τη σύµπραξη µε τα ΚΤΕΛ, προστίθενται 200 λεωφορεία -ήδη στους δρόµους της Αθήνας κυκλοφορούν 148 οχήµατα σε 45 γραµµέςκαι 500 οδηγοί και ακολουθούν 300 σύγχρονα λεωφορεία µε leasing. Στη δε Θεσσαλονίκη, από περίπου 230 λεωφορεία που παραλάβαµε στον δρόµο είµαστε ήδη στα 400 και σύντοµα στα 550. Παράλληλα, προχωράµε τον µεγάλο διαγωνισµό για την προµήθεια 1.300 νέων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Υπάρχουν λεωφορεία και τρόλεϊ µε βλάβες στα αµαξοστάσια, που, όµως, µε µερικές επιδιορθώσεις θα µπορούσαν και πάλι να λειτουργούν, όπως καταγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ;

Οχι, βέβαια. Μακάρι να υπήρχαν. Αλλά η πραγµατικότητα είναι ότι έχουµε εξαντλήσει τις δυνατότητες ανάταξης του στόλου. Ηταν το πρώτο που κάναµε. Στα αµαξοστάσια ασφαλώς και υπάρχουν κάποια οχήµατα, δεν έκαναν καµία τροµερή ανακάλυψη τα λαγωνικά του ΣΥΡΙΖΑ! Είναι είτε ακατάλληλα πλέον να κυκλοφορήσουν είτε µε προβλήµατα τα οποία θα επισκευαστούν και θα ξαναβγούν στον δρόµο. Κι αυτό γίνεται συνέχεια. Επειδή ο στόλος είναι παλιός -οχήµατα 18-19 ετών άφησε πίσω του ο ΣΥΡΙΖΑ-, κάθε τόσο κάποια πηγαίνουν για σέρβις και συντήρηση. Για να έχουµε στον δρόµο τα 1.100 λεωφορεία που σας είπα, χρειαζόµαστε περισσότερα στη διάθεσή µας, ώστε να καλύπτουµε όσα έχουν παροδικές βλάβες. Ξέρετε τι γίνεται, όµως; Ο ΣΥΡΙΖΑ διέλυσε τις αστικές συγκοινωνίες και τώρα τάζει πάλι µαγικές λύσεις… Ως συνήθως. Ενώ ως κυβέρνηση δεν έκανε ούτε µία πρόσληψη στα ΜΜΜ, δεν πήρε ούτε ένα καινούργιο λεωφορείο. Το µόνο που έκανε ήταν να ακριβύνει τα εισιτήρια...
Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού θα αλλάξουν το Λεκανοπέδιο. Θα αποσυμφορήσουν την κίνηση στο υπάρχον οδικό δίκτυο

∆ύο µεγάλα έργα «σέρνονται» εδώ και πολλά χρόνια στην Ελλάδα: ο αυτοκινητόδροµος Πάτρα - Πύργος και ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης. Εχετε χρονοδιάγραµµα για την ολοκλήρωσή τους;

Εργα µεγάλα, έργα αναγκαία, για τα οποία οι πολίτες άκουγαν πολλά από την προηγούµενη κυβέρνηση, αλλά δεν έβλεπαν τίποτα στην πράξη. Εµείς κάνουµε το αντίθετο: Χωρίς µεγάλα λόγια, κάνουµε συστηµατική δουλειά που αποδίδει σε βάθος χρόνου. Ο αυτοκινητόδροµος Πάτρα - Πύργος θα ήταν ήδη ολοκληρωµένος, αν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε ακυρώσει τον διαγωνισµό για να σπάσει το έργο σε 8 κοµµάτια... Βρεθήκαµε αντιµέτωποι µε τον κίνδυνο το έργο να µη γίνει ποτέ. ∆εσµευτήκαµε ότι θα το παραδώσουµε το 2024. Και αυτό θα κάνουµε. Εδώ και έναν χρόνο, δεχτήκαµε λάσπη από την αξιωµατική αντιπολίτευση για το αν προχωρούν οι επαφές µας µε την Ευρώπη. Φθηνός λαϊκισµός. Λες και δεν ήξεραν ότι αυτά δεν γίνονται µέσα σε µία νύχτα. Η αλήθεια είναι πως χρειάστηκε επιµονή και συστηµατική προσπάθεια για να πείσουµε την Ευρώπη για τα επιχειρήµατά µας. Τα καταφέραµε, όµως. Η DG GROW (αρµόδια Γενική ∆ιεύθυνση της Ε.Ε.) απεφάνθη ότι η ενσωµάτωση του Πάτρα - Πύργος στη Σύµβαση Παραχώρησης της Ολυµπίας Οδού είναι συµβατή µε το Κοινοτικό ∆ίκαιο. Η Ευρώπη µάς έδωσε το «πράσινο φως» για το Πάτρα - Πύργος. Παράλληλα, επειδή ο υφιστάµενος δρόµος έχει µεγάλη επικινδυνότητα, έχουµε ήδη αναθέσει τη µελέτη βελτίωσης της οδικής του ασφάλειας µε παρεµβάσεις περίπου 30 εκατ. ευρώ και µέχρι το τέλος του έτους αναµένεται να δηµοπρατηθεί το έργο. Οσο για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης, γίνεται επιτέλους συστηµατική δουλειά για την ωρίµανση του έργου. ∆ουλεύουµε εντατικά, ώστε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων να κατατεθεί τους επόµενους µήνες στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, θα προχωρήσουµε άµεσα στη β’ φάση του διαγωνισµού, για την επιλογή αναδόχου.

Ποιος είναι ο σχεδιασµός σας και οι πηγές χρηµατοδότησης για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού;

Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού θα αλλάξουν το Λεκανοπέδιο. Θα αποσυµφορήσουν την κίνηση στο υπάρχον οδικό δίκτυο, θα συνδέσουν την Αθήνα µε το δεύτερο µεγαλύτερο λιµάνι της Αττικής µε ταχύτητα και ασφάλεια, ενώ, παράλληλα, θα ανταποκριθούν στους αυξηµένους κυκλοφοριακούς φόρτους που συνεπάγεται η επένδυση στο Ελληνικό. Γενικότερα, θα βελτιώσουν την καθηµερινότητα και θα στηρίξουν τις τεράστιες αναπτυξιακές προοπτικές της Αττικής. Το 2021 θα έχουµε εξελίξεις: Η επέκταση της Λ. Κύµης σύντοµα θα δηµοπρατηθεί, ενώ θα προχωρήσει η ωρίµανση της σύνδεσης της Αττικής Οδού µε το λιµάνι της Ραφήνας και της επέκτασης της ∆υτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υµηττού προς την Ηλιούπολη, µε ταυτόχρονη αναβάθµιση της Λ. Βουλιαγµένης σε αστική λεωφόρο έως το Ελληνικό. Για τέτοια έργα ουσίας, αυτονόητα προωθείται η χρηµατοδότησή τους από το νεοσύστατο Ταµείο Ανάκαµψης ή από το ΕΣΠΑ.

Η κυβέρνηση κατέθεσε στην Κοµισιόν το σχέδιο για το Ταµείο Ανάκαµψης. Υπάρχουν έργα οδικά ή συγκοινωνιακά που θα µπορούσαν να χρηµατοδοτηθούν από τους πόρους του Ταµείου;

Το Ταµείο Ανάκαµψης αποτελεί µοναδική αναπτυξιακή ευκαιρία για τη χώρα. Με τα 32 δισ. ευρώ που θα εισρεύσουν, µπορούµε να επαναφέρουµε τους ρυθµούς ανάπτυξης στα προ κορονοϊού επίπεδα, όταν µε την πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη φαινόταν ξεκάθαρα πως η χώρα έβγαινε από τη δεκαετή κρίση. Για τον σκοπό αυτό, η κυβέρνησή µας θα παρουσιάσει ένα ολοκληρωµένο σχέδιο. Σε αυτό έχουν κεντρική θέση τα έργα υποδοµών, αφού έχουν µεγάλο πολλαπλασιαστή για την οικονοµία. Στο υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών, εργαστήκαµε συστηµατικά για την πρότασή µας. Προχωρήσαµε σε µελέτες και ωριµάσαµε έργα. Από το ολοκληρωµένο πρόγραµµα έργων ύψους 13 δισ. ευρώ για όλη τη χώρα που έχουµε εκπονήσει, ξεχωρίζουµε κάποια που είναι πιο κατάλληλα για να χρηµατοδοτηθούν από το Ταµείο. Ηδη έχουµε καταθέσει εντός της κυβέρνησης το πρώτο σχέδιο της πρότασής µας. Σε αυτήν τη φάση, καταλαβαίνετε ότι δεν µπορώ να αναφέρω συγκεκριµένα έργα. Η κυβέρνηση θα παρουσιάσει το σχέδιό της. Μπορώ, όµως, να σας αναφέρω τα βασικά κριτήρια: Στην πρότασή µας εντάσσουµε έργα και επενδύσεις µε σαφή παραγωγικό χαρακτήρα. Που συνδέονται µε το εθνικό σχέδιο ανάπτυξης. ∆ίνουν την ευκαιρία για τόνωση της απασχόλησης. Και αξιοποιούµε την ευκαιρία για την ταχύτερη προώθηση νέων έργων, που αλλιώς θα χάναµε χρόνο αναζητώντας πόρους για τη χρηµατοδότησή τους.

Οι αεροµεταφορές παγκοσµίως δοκιµάζονται από την πανδηµία και τη µείωση των πτήσεων. Υπάρχει κίνδυνος βιωσιµότητας στη χώρα µας για τον κλάδο και πώς αντιµετωπίζετε τα προβλήµατα που έχουν προκύψει;

Πρόβληµα βιωσιµότητας υπάρχει παγκοσµίως για τον κλάδο των αεροµεταφορών. Αλλά πρόβληµα που σχετίζεται µε την έκτακτη κατάσταση, όχι δοµικό. Θέµατα ρευστότητας, όχι µεσοµακροπρόθεσµης βιωσιµότητας. Είχα πρόσφατα την ευκαιρία, σε διεθνή τηλεδιάσκεψη της ΙΑΤΑ, να συζητήσω το θέµα µε παράγοντες θεσµικούς και επιχειρηµατικούς και συµφωνούµε στη διάγνωση αυτή. Στη χώρα µας, ειδικότερα, ο κλάδος έχει εταιρείες σοβαρές και αναπτυσσόµενες. Οι αεροµεταφορές στην Ελλάδα είναι υγιείς και τις στηρίζουµε. Ως υπουργείο, λοιπόν, πιστεύουµε σε άµεσες λύσεις που θα καταστήσουν την τωρινή κρίση παρελθόν αλλά και θα δώσουν έναυσµα καινοτοµίας. Λύσεις που να επιτρέπουν την τρέχουσα ανακούφιση ενός κλάδου δοµικά υγιούς, µε ταυτόχρονη εξασφάλιση του συµφέροντος του ∆ηµοσίου.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολτικά το Σάββατο 21 Νοεμβρίου