Εντολή να προβεί σε διάβημα διαμαρτυρίας δόθηκε στην ελληνική πρεσβεία στην Άγκυρα προς το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών για το χθεσινό περιστατικό με το κυβερνητικό αεροσκάφος, το οποίο μετέφερε τον Έλληνα υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια από τη Βαγδάτη στην Αθήνα, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές.

Να σημειωθεί ότι είχε προηγηθεί βλάβη στο κυβερνητικό αεροσκάφος, εξαιτίας της οποίας αναβλήθηκε η επίσκεψη στο Ερμπίλ του ιρακινού Κουρδιστάν.

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, η Τουρκία, με πρωτοβουλία της, παρείχε εξηγήσεις στην πρεσβεία μας στην Άγκυρα, πριν το διάβημα, αποδίδοντας το περιστατικό σε τεχνικό λάθος της αρμόδιας τουρκικής υπηρεσίας.

Η ελληνική πρεσβεία στην Άγκυρα θα επανέλθει, προκειμένου να διασφαλίσει ότι δε θα επαναληφθεί ανάλογο περιστατικό.

Υπενθυμίζεται πως το βράδυ της Τετάρτης οι τουρκικές αρχές κράτησαν 30 λεπτά στον αέρα το κυβερνητικό αεροσκάφος της Ελλάδας, με το οποίο ο υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας επέστρεφε στην Αθήνα, πάνω από τα σύνορα Τουρκίας-Ιρακ, βορείως τη Μοσούλης, αρνούμενοι να χορηγήσουν την άδεια υπερπτησης που είχαν οι ίδιοι εγκρίνει λίγο νωρίτερα.

Σύμφωνα με πληροφορίες κατά την επιστροφή του Έλληνα υπουργου, στις 10 το βράδυ, παρά το σχετικό σχέδιο πτήσης Βαγδατη-Αθήνα μέσω Τουρκίας και την διπλωματική άδεια, οι Τούρκοι άφησαν το ελληνικό αεροσκάφος να κάνει για μισή ώρα κύκλους κοντά στο Diyarbakir και δεν επέτρεπαν να ακολουθηθεί το εγκεκριμένο σχέδιο πτήσης.

Τελικά η άδεια για έναν ενδιάμεσο προορισμό και αργότερα για τον τελικό προορισμό, δώθηκε υπό την διαμαρτυρία της ελληνικής πλευράς και την απειλή της μη επάρκειας καυσίμων.

Το σκάφος «Νεφέλη» είχε αναχωρήσει από το Ιράκ μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψης του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια στην περιοχή. Οι τουρκικές αρχές ειδοποιήθηκαν για τη VIP πτήση και έδωσαν έγκριση για πτήση, ωστόσο την απέσυραν καθώς προσέγγιζε στα σύνορα. Ξεκίνησε έντονη διπλωματική επικοινωνία και το αεροσκάφος υποχρεώθηκε να χαμηλώσει ύψος και να κάνει κύκλους μέχρι να διευθετηθεί το θέμα, ενώ τέθηκε ζήτημα για το κατά πόσο υπάρχει κίνδυνος επάρκειας καυσίμων.