Πολιτικά εκτεθειµένος είναι ο Αλέξης Τσίπρας από τις αποκαλύψεις για τον Πάνο Καµµένο και τον Νίκο Παππά, όπως εκτιµά ο υπουργός ∆ικαιοσύνης, Κώστας Τσιάρας. Ο αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ, όπως τονίζει ο κ. Τσιάρας, είτε γνώριζε και, εποµένως, συγκάλυπτε τα «παραµάγαζα» που φέρονται να είχαν στηθεί στο Μέγαρο Μαξίµου είτε δεν γνώριζε µε ποιους και πώς κυβερνούσε τη χώρα. Ο υπουργός ∆ικαιοσύνης καλεί τον ΣΥΡΙΖΑ να αξιοποιήσει τη δυνατότητα που δίνει πλέον το Σύνταγµα, µετά την τελευταία αναθεώρηση, και να προτείνει τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής για τον Πάνο Καµµένο, εφόσον δεν φοβάται τις αποκαλύψεις που έφεραν τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» στο φως της δηµοσιότητας. Ο κ. Τσιάρας παρουσιάζει αναλυτικά στη συνέντευξή του τις µεταρρυθµίσεις που θα ξεδιπλωθούν το προσεχές διάστηµα στον χώρο της ∆ικαιοσύνης.

Οι αποκαλύψεις από τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» σχετικά µε τη λειτουργία ενός παρακράτους, ουσιαστικά, τα προηγούµενα χρόνια θα έπρεπε, κατά τη γνώµη σας, να διερευνηθούν περισσότερο, µε τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής;

Η σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής αποτελεί, όπως καλά γνωρίζετε, µια αµιγώς κοινοβουλευτική διαδικασία. Η κυβέρνηση απέδειξε µε τη στάση της ότι δεν εµπλέκεται µε κανέναν τρόπο και σε καµία περίπτωση µε τις αποφάσεις της Βουλής, η οποία µπορεί να ασκήσει, απερίσπαστη από την εκτελεστική εξουσία, τις αρµοδιότητες που της αποδίδει το Σύνταγµα, οι νόµοι και ο Κανονισµός της Βουλής. Μάλιστα, µετά την αναθεώρηση του Συντάγµατος, δίνεται η δυνατότητα στην αντιπολίτευση να διατυπώσει σχετικό αίτηµα και να συσταθεί Εξεταστική Επιτροπή για όσα ανήκουστα αποκαλύφθηκαν την περασµένη εβδοµάδα. Ιδού η Ρόδος, λοιπόν. Εφόσον οι βουλευτές της αξιωµατικής αντιπολίτευσης δεν φοβούνται τις αποκαλύψεις που είδαν το φως της δηµοσιότητας, ας ζητήσουν οι ίδιοι τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής.

Το ερευνητικό υλικό για την υπόθεση αυτή παραδόθηκε στην τότε εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ξένη ∆ηµητρίου, το 2016. Εν έτει 2020 δεν έχουν καταλογιστεί ευθύνες και ποινές. Εκτιµάτε ότι υπάρχει ζήτηµα καθυστέρησης στην απονοµή δικαιοσύνης, που πρέπει να εξεταστεί από τη νέα Εισαγγελία του Αρείου Πάγου;

Οι εισαγγελικοί και δικαστικοί λειτουργοί ασκούν τα καθήκοντά τους µε πλήρη συνείδηση, στη βάση των στοιχείων της δικογραφίας που έχουν συλλεχθεί. Προφανώς, όπως και σε πολλές άλλες υποθέσεις, η πολυπλοκότητα των στοιχείων προκαλεί καθυστερήσεις. Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο ∆ικαιοσύνης περιβάλλει τους δικαστικούς λειτουργούς µε πλήρη εµπιστοσύνη. Είµαι βέβαιος πως µετά τις τελευταίες αποκαλύψεις, αν η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου διαπιστώσει αναιτιολόγητες καθυστερήσεις, θα πράξει όσα χρειάζεται για την πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης.

Θεωρείτε ότι γνώριζε ο Αλέξης Τσίπρας για τις πράξεις και τις ενέργειες του Πάνου Καµµένου και του Νίκου Παππά σε σχέση με τις αποκαλύψεις των τελευταίων ημερών; Θα πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες στο πρόσωπο του πρώην πρωθυπουργού;

Ο θεσμικός μου ρόλος ως υπουργού Δικαιοσύνης δεν μου επιτρέπει να προβώ σε εικασίες για το αν και τι γνώριζε ο πρώην πρωθυπουργός σχετικά με όσα παροιμιώδη λάμβαναν χώρα στην «πρωθυπουργική αυλή». Είτε, όμως, γνώριζε και, επομένως, συγκάλυπτε τα «παραμάγαζα» που φέρονται να είχαν στηθεί στο Μέγαρο Μαξίμου είτε δεν γνώριζε με ποιους και πώς κυβερνούσε τη χώρα, ο πρώην πρωθυπουργός δεν αποδείχτηκε αντάξιος της εμπιστοσύνης που του έδειξαν οι Ελληνες πολίτες. Ο κ. Τσίπρας είναι πολιτικά εκτεθειμένος, είτε γνώριζε είτε όχι!

Έχει ξεκινήσει μια έντονη συζήτηση για την αξιολόγηση των δικαστών και ενδεχόμενες νέες ρυθμίσεις. Σχεδιάζετε νομοθετική πρωτοβουλία για το θέμα αυτό και πότε την τοποθετείτε χρονικά;

Η λογοδοσία, η διαφάνεια, η ακεραιότητα και η αξιολόγηση αποτελούν βασικές αρχές της πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας. Αξιολόγηση για όλους και παντού, χωρίς αστερίσκους και χωρίς υποσημειώσεις. Μια διαδικασία, όμως, που δεν θα είναι τιμωρητική, αλλά θα δίνει επιπλέον κίνητρα για βελτίωση της αποδοτικότητας των δημοσίων υπαλλήλων και των δημόσιων λειτουργών. Στον χώρο της Δικαιοσύνης κάνουμε, ήδη, το πρώτο βήμα με τον νέο Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων, που εισάγει σημαντικές καινοτομίες. Μετά την ολοκλήρωση αυτής της προσπάθειας, η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να προχωρήσει σε σημαντικές μεταρρυθμίσεις στον Κώδικα Δικαστικών Λειτουργών, οι οποίες έχουν δρομολογηθεί από τη νομοπαρασκευαστική επιτροπή της προηγούμενης περιόδου. Πάντα με απόλυτο σεβασμό στο Σύνταγμα και στην προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία των δικαστικών λειτουργών.

Ψηφίζεται τις επόμενες ημέρες η δυνατότητα σύστασης Γραφείου Στατιστικών της Δικαιοσύνης. Πώς θα βοηθήσει η νέα αυτή δομή στην επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης;

Με το τελευταίο νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης δίνεται η δυνατότητα σύστασης μιας νέας υπηρεσίας που θα επιτρέψει την αντικειμενική αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης στο σύστημα απονομής της δικαιοσύνης της χώρας μας. Με τον τρόπο αυτό, θα έχουμε τη δυνατότητα να σχεδιάσουμε νέα, αντικειμενικά κριτήρια για τη μέτρηση της αποδοτικότητας του δικαστικού μας συστήματος και των δικαστικών περιφερειών, ώστε να αντιμετωπίσουμε με αποτελεσματικότητα ενδεχόμενες ανεπάρκειες και αδυναμίες. Παράλληλα, εκτιμούμε πως θα είναι δυνατή όχι μόνο η χάραξη μακροχρόνιας πολιτικής, αλλά παράλληλα θα είναι δυνατή η αρτιότερη αξιολόγηση των πολιτικών και των ρυθμίσεων του υπουργείου Δικαιοσύνης.

Επιμένετε στον δημόσιο λόγο σας στην προσήλωση του υπουργείου σας στη στρατηγική της ψηφιακής Δικαιοσύνης. Ηλεκτρονική Δικαιοσύνη είναι, τελικά, απλώς, τα πιστοποιητικά, που εκδίδονται πλέον ηλεκτρονικά;

Η ηλεκτρονική έκδοση πιστοποιητικών είναι ένα σημαντικό βήμα, καθώς εξοικονομείται χρόνος και χρήματα για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Ηδη, περισσότεροι από 6.000 συμπολίτες μας έχουν αποφύγει την ταλαιπωρία στις ουρές των γραμματειών των δικαστηρίων, ενώ εκατοντάδες επιχειρήσεις παρέλαβαν γρήγορα, με ηλεκτρονικό τρόπο, τα πιστοποιητικά περί μη πτώχευσης, που εκδίδονται από τη διαδικτυακή πύλη του υπουργείου Δικαιοσύνης. Εχετε όμως, δίκιο. Ηλεκτρονική Δικαιοσύνη δεν είναι μόνο τα πιστοποιητικά. Είναι κάτι περισσότερο. Είναι ένα στρατηγικό εργαλείο στα χέρια των δικαστικών λειτουργών και των δικαστικών υπαλλήλων, ώστε να παραχθούν απτά αποτελέσματα για τους Ελληνες πολίτες. Είναι η υποχρεωτική κατάθεση δικογράφων στο ΣτΕ και τα διοικητικά δικαστήρια και η σταδιακή επέκταση της διαδικασίας στα πολιτικά δικαστήρια. Ηλεκτρονική Δικαιοσύνη σημαίνει ακεραιότητα και διαφάνεια. Και ακεραιότητα και διαφάνεια σημαίνουν εμπιστοσύνη, που αποτελεί το θεμέλιο του Κράτους Δικαίου, αλλά και προϋπόθεση ανάληψης νέων επενδυτικών πρωτοβουλιών για την επανένταξη της οικονομίας στον κύκλο της ανάπτυξης.

Ποιες άλλες μεταρρυθμίσεις σχεδιάζετε στον χώρο της Δικαιοσύνης το προσεχές διάστημα;

Το επόμενο διάστημα ολοκληρώνεται μια μεγάλη προσπάθεια για την τροποποίηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι στρεβλώσεις του υφιστάμενου Κώδικα, οι οποίες καθυστερούν την απονομή της πολιτικής δίκης. Εντείνουμε ταυτόχρονα τις δράσεις για την ηλεκτρονική Δικαιοσύνη, απλουστεύοντας τις διαδικασίες και διευκολύνοντας την καθημερινότητα των λειτουργών και των συλλειτουργών της Δικαιοσύνης, αλλά και των πολιτών που συναλλάσσονται καθημερινά με τις δικαστικές υπηρεσίες.

Παράλληλα, ενισχύουμε τα εργαλεία για τις εναλλακτικές μεθόδους εξωδικαστικής επίλυσης των διαφορών, ώστε να τις κάνουμε πιο ευέλικτες και περισσότερο προσιτές στους πολίτες, ενώ προωθούμε τροποποιήσεις του θεσμικού πλαισίου για τη διαιτησία. Μέχρι το τέλος του έτους φιλοδοξούμε πως θα έχουμε ένα νέο νομοσχέδιο για την αναμόρφωση συνολικά του Οικογενειακού Δικαίου, καθώς επίσης ένα νέο πλαίσιο για τη λειτουργία των Εταιρειών Προστασίας Ανηλίκων, με επίκεντρο την ψυχοπνευματική ανάπτυξη των παιδιών που φιλοξενούνται στις κοινωνικές δομές του υπουργείου Δικαιοσύνης.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΆ» στις 27/6