Πρέπει να προβάλουμε μια συνολική εικόνα της σύγχρονης Ελλάδας, μιας χώρας δημιουργίας, οικονομικής και πολιτιστικής ανάπτυξης, με ξεχωριστή ποιότητα ζωής και σεβασμό στο περιβάλλον. Μιας Ελλάδας που κοιτάζει τον κόσμο με αυτοπεποίθηση». Με αυτά τα λόγια, τον περασμένο Οκτώβριο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης υποδέχθηκε ένα μεσημέρι στο Μέγαρο Μαξίμου τη συμβουλευτική ομάδα στρατηγικού σχεδιασμού «Repositioning Greece». Πρόκειται για την ομάδα που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία του πρωθυπουργού για να συνδράμει στην αναβάθμιση και την ενίσχυση της εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό. Αντικείμενό της αποτελεί ο σχεδιασμός μιας νέας αρχιτεκτονικής για την εικόνα της χώρας, δηλαδή ενός ολιστικού στρατηγικού σχεδίου, που θα τοποθετεί τη σύγχρονη Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη.

Από τότε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι. Οταν την περασμένη ∆ευτέρα ο ειδικός σύμβουλος του πρωθυπουργού και πρώην στέλεχος της Google, Στηβ Βρανάκης, και ο υφυπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για την οικονομική διπλωματία και την εξωστρέφεια, Κώστας Φραγκογιάννης, πέρασαν την πόρτα του Μαξίμου για να συναντήσουν τον κ. Μητσοτάκη, τίποτα δεν έμοιαζε ίδιο με εκείνο το μεσημέρι του Οκτωβρίου. Η κρίση με την πανδημία του κορονοϊού είχε αλλάξει τα δεδομένα σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο. Οπως ειπώθηκε στο τραπέζι της συζήτησης, «η σημασία του “Repositioning Greece”, μετά την ειδική αυτή περίοδο, γίνεται ακόμα μεγαλύτερη. Η χώρα πρέπει να κεφαλαιοποιήσει την αξία που έχτισε η κυβέρνηση λόγω της επιτυχούς διαχείρισης της κρίσης».

Ας δούμε, κατ’ αρχάς, ποιοι συναποτελούν την ομάδα που σχεδιάζει τη νέα εικόνα της Ελλάδας στον κόσμο. Στη συμβουλευτική ομάδα συμμετέχουν, αφιλοκερδώς, προσωπικότητες εγνωσμένης αξίας και εξειδίκευσης, με διεθνές κύρος στον τομέα τους, οι οποίοι πλαισιώνονται από εκπροσώπους της Προεδρίας της Κυβέρνησης και της Γενικής Γραμματείας ∆ιεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του υπουργείου Εξωτερικών. Συγκεκριμένα, στην ομάδα «Repositioning Greece», την οποία συντονίζει ο κ. Φραγκογιάννης, συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, από τον ιδιωτικό τομέα στελέχη όπως ο Αλέξανδρος Αθανασούλας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας project management Stirixis Group, ο ∆ημήτρης Κατσαχνιάς, πρόεδρος και strategic director της εταιρείας διαφήμισης και επικοινωνίας Air Paris Group, η Λένα Παπαλεξοπούλου, οικονομολόγος, επιχειρηματίας και αντιπρόεδρος της ΜΚΟ «∆εσμός», και ο Νίκος Σιδέρης, ψυχίατρος, ψυχαναλυτής, συγγραφέας και διευθυντής του Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας και Προσωπικής Ανάπτυξης «Γαληνός».

Από τα κυβερνητικά στελέχη ο Κυριάκος Μητσοτάκης επέλεξε τον Γρηγόρη ∆ημητριάδη, μηχανικό, γενικό γραμματέα ∆ιεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του υπουργείου Εξωτερικών, την Ανδρομάχη Βάνη, μαθηματικό, διευθύντρια του γραφείου του γενικού γραμματέα ∆ιεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του υπουργείου Εξωτερικών, τη Βίκυ Λοΐζου, πολιτική επιστήμονα, γενική γραμματέα Συντονισμού Οικονομικών και Αναπτυξιακών Πολιτικών της Προεδρίας της Κυβέρνησης, και φυσικά τον Στηβ Βρανάκη, ειδικό σύμβουλο του πρωθυπουργού, chief creative offi cer τη ομάδας, με ευθύνη του δημιουργικού. Ξεχωρίζουν επίσης ονόματα όπως η Μαρία Ευθυμίου, ιστορικός, καθηγήτρια του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, και η Βίκυ Μαραγκοπούλου, διευθύντρια της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης.

ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ

Η ομάδα αυτή βρίσκεται πλέον πολύ κοντά στο να ολοκληρώσει το έργο της, που φέρει τη σφραγίδα του Στηβ Βρανάκη, πρώην επικεφαλής του ∆ημιουργικού Εργαστηρίου (Creative Lab) της Google στην Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική. Ηδη ο κ. Βρανάκης έχει δώσει τα πρώτα δείγματα γραφής με τη διαδικτυακή πλατφόρμα Greece From Home, που δημιουργήθηκε από τον ίδιο σε συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ, τη Marketing Greece και την Google και παρουσιάστηκε πρόσφατα. Η πλατφόρμα στοχεύει να βοηθήσει ανθρώπους από όλο τον κόσμο να μείνουν σε επαφή με τον ελληνικό πολιτισμό και την κουλτούρα μας, να ανακαλύψουν και να εμπνευστούν από τις ομορφιές της χώρας μας και να ενισχύσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες.

Στη φάση αυτή, η ομάδα «Repositioning Greece» έρχεται σε επαφή με υπουργεία και φορείς, με σκοπό να παρουσιάσει τα ευρήματά της και να λάβει ενημέρωση για τις ανάγκες τους. Πριν η ομάδα ολοκληρώσει το έργο της θα αναζητηθεί η άποψη της κοινωνίας των πολιτών μέσα από μια ψηφιακή πλατφόρμα επικοινωνίας που θα βγει στον διαδικτυακό αέρα. Το έργο της «Repositioning Greece», όπως τονίζει στα «Π» στέλεχος της ομάδας, δεν είναι να ετοιμαστεί μια διαφημιστική καμπάνια. Ο πρωθυπουργός θα λάβει σύντομα στα χέρια του ένα πλήρες εγχειρίδιο εφαρμογής για μια ενιαία ταυτότητα και εικόνα της χώρας σε όλα τα επίπεδα επικοινωνίας.

Τι σημαίνει, όμως, πρακτικά, «repositioning», δηλαδή «επανατοποθέτηση» της χώρας; Η εικόνα την οποία έχει ο πλανήτης για εμάς, όπως εξηγεί ο συντονιστής της ομάδας, υφυπουργός Κ. Φραγκογιάννης, είναι η εικόνα που προέρχεται από τρεις βασικούς πυλώνες: Πρώτον, η εικόνα που έχει σχέση με την ιστορία και τον πολιτισμό μας. Ο δεύτερος πυλώνας σχετίζεται με την ομορφιά του τόπου, με το φυσικό τοπίο, με την κουζίνα μας, τη φιλοξενία μας, τη ζωή στην Ελλάδα, το ελληνικό καλοκαίρι. Ο τρίτος πυλώνας έχει σχέση με τη γραφειοκρατία, τη δεκαετή κρίση, τη φτώχεια.

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ

Πώς αλλάζει ή βελτιώνεται, λοιπόν, αυτό; Στο τραπέζι των συζητήσεων και κυρίως τηλεδιασκέψεων, βέβαια, το τελευταίο δίμηνο της ομάδας έχουν πέσει πολλές ιδέες από πρακτικές που έχουν εφαρμοστεί στο εξωτερικό, σε μια προσπάθεια να εξευρεθεί η ιδανική φόρμουλα για τη χώρα μας.

Η Αγγλία, για παράδειγμα, χρησιμοποίησε το «Great» από το Great Britain και είπε «sports is great, hospitality is great, culture is great» και έφτιαξε μια τέτοια εικόνα γύρω από τη χώρα. Η Μαλαισία βγήκε και είπε «true Asia» («η αληθινή Ασία»), το Αζερμπαϊτζάν προέταξε τη φράση «take another look» («ρίξε μια άλλη ματιά») σε μια δύσκολη γειτονιά του κόσμου, ενώ το Ισραήλ ανέδειξε το «hitech», γιατί αντιπροσωπεύει αυτό που θέλει να είναι και να προβάλλει, δηλαδή όχι μια χώρα σε διαρκή διαμάχη με τους Αραβες γείτονές της, αλλά μια σύγχρονη χώρα, με καινοτομία και υψηλές επιδόσεις στις νέες τεχνολογίες. Η ομάδα «Repositioning Greece» με συγκεκριμένη μέθοδο αναζητεί πώς μπορεί να εκφραστεί με τρόπο εύληπτο και ενιαίο αυτό που πραγματικά εκπροσωπεί την Ελλάδα του 2030.

Η μεθοδολογία που ακολουθείται το τελευταίο εξάμηνο είναι συγκεκριμένη. Εχουν διεξαχθεί έρευνες σχετικά με την εικόνα της Ελλάδας, καθώς και ειδικές έρευνες στους φορείς του Δημοσίου, προκειμένου να γίνει αντιληπτό ποιες είναι οι ανάγκες τους και ποια είναι τα προβλήματα σε επίπεδο εικόνας που έχουν. Οι έρευνες βοηθούν τα στελέχη της ομάδας να διαμορφώσουν μια στρατηγική, που θα οδηγήσει σε ένα συγκεκριμένο αφήγημα, το οποίο θα μπορεί εντέλει να εκφραστεί με έναν λόγο, σε έναν ήχο και σε μία εικόνα.

Αφού αυτό το τελικό «πόρισμα» παραδοθεί στον πρωθυπουργό για να κάνει τις δικές του επισημάνσεις και παρατηρήσεις, τότε θα γίνουν νέες έρευνες της κοινής γνώμης, ώστε να διαπιστωθεί αν αυτό το «concept» πραγματικά εξυπηρετεί τον αρχικό στόχο: Μια νέα εικόνα της Ελλάδας, που αντικατοπτρίζει θετικά τη χώρα και τους ανθρώπους της, τονώνει την περηφάνια των Ελλήνων και παράλληλα με την Ιστορία φανερώνει τη σύγχρονη διάσταση πολιτισμού, τεχνογνωσίας και ανθρώπινου δυναμικού, των παραμέτρων, δηλαδή, που συνθέτουν την Ελλάδα των επόμενων γενεών.

Η ομάδα «Repositioning Greece» έχει διαπιστώσει το τελευταίο διάστημα ότι στη διεθνή κοινή γνώμη η εικόνα της χώρας μας έχει εμπλουτιστεί με την αποτελεσματική αντιμετώπιση της επιδημικής κρίσης, τη χρηστή διοίκηση, την αποτελεσματική διαχείριση του Μεταναστευτικού και τη φύλαξη των συνόρων στοιχεία που συνολικά έχουν αυξήσει το κύρος και την αξιοπιστία της χώρας και τα οποία σκοπεύει να αξιοποιήσει.

«Σε όλα τα επίπεδα της διοίκησης, δηλαδή οργάνωση, κουλτούρα, ιεραρχία και ανθρώπινο δυναμικό, η Ελλάδα απέδειξε ότι έχει νέες διαστάσεις», υπογραμμίζει στα «Π» στέλεχος που συμμετέχει στις εργασίες της ομάδας. «Αυτή τη φήμη πρέπει να αναδείξουμε και να αξιοποιήσουμε κατά τρόπο δυναμικό και συντεταγμένο».


Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 23 Μαΐου