To πλαίσιο πάνω στο οποίο θα στηριχθούν οι αποφάσεις για την ανάπτυξη της νέας γενιάς κινητής τηλεφωνίας, 5G, περιγράφει στη συνέντευξή του στη «Ναυτεμπορική» ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης.

Όπως επισημαίνει, αυτό που θα επιδιωχθεί είναι «να συνδεθεί η απονομή του φάσματος με την άμεση ανάπτυξη των υποδομών. Δεν θέλουμε απλώς να δώσουμε άδειες, αλλά να υπάρχουν οι προϋποθέσεις που θα δημιουργήσουν νέες εφαρμογές, νέες θέσεις εργασίας, περαιτέρω ανάπτυξη της οικονομίας και, συνακόλουθα, επιπλέον δημόσια έσοδα».

Ο κ. Πιερρακάκης αναφέρεται επίσης στο στόχο που έχει θέσει να φύγει η Ελλάδα από τις τελευταίες θέσεις στην κατάταξη του δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας της Ε.Ε. Σημειώνει ότι υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον για το ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) για τα ευρυζωνικά δίκτυα στις μη εμπορικές περιοχές και προαναγγέλλει επέκταση του προγράμματος της επιδότησης της ζήτησης για ευρυζωνικά δίκτυα και στις επιχειρήσεις, καθώς και παρεμβάσεις στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Δημοσίου που θα γίνουν άμεσα ορατές στους πολίτες. 

Ολόκληρη η συνέντευξη με τον υπουργό Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη έχει ως εξής:

Ο στόχος που θέσατε με την ανάληψη των καθηκόντων σας για κατάταξη της χώρας στον μέσο όρο των χωρών-μελών της Ε.Ε. στον δείκτη DESI (Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας) έχει χαρακτηριστεί από ορισμένες πλευρές «αισιόδοξος»...

«Η Ελλάδα δυστυχώς βρίσκεται στην 26η θέση της κατάταξης του δείκτη DESI μεταξύ των 28 κρατών-μελών της Ε.Ε., γεγονός που δεν καταδεικνύει μόνο υστέρηση, αλλά κάτι εξίσου σημαντικό και επικίνδυνο: στασιμότητα. Στόχος μας είναι να συγκλίνουμε με τον μέσο όρο της Ε.Ε. μέσα στην τρέχουσα τετραετία, αλλά αυτό είναι μόνον η αρχή. Θέλουμε μέσα στην επόμενη δεκαετία να κάνουμε το ποιοτικό άλμα ώστε η Ελλάδα να αλλάξει ταχύτητα, να αλλάξει κατηγορία. Έχω ξαναπεί πως δεν μπορούμε να πάμε στην Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση χωρίς να έχουμε λύσει τις εκκρεμότητες που έχουμε ως χώρα με την Τρίτη».

Θα υπάρξουν παρεμβάσεις στο ΣΔΙΤ για τα ευρυζωνικά δίκτυα στις μη εμπορικές περιοχές (UFBB); Υπάρχει ενδιαφέρον για την ανάληψη του έργου; Αρχικά η άποψη της αγοράς ήταν ότι το ποσό που καλείται να επενδύσει ο ιδιωτικός τομέας (περί τα 400 εκατ. ευρώ) είναι μεγάλο σε σχέση με αυτό από το Δημόσιο - 300 εκατ. ευρώ (ΕΣΠΑ).

«Υπάρχει ενδιαφέρον και μάλιστα αυξημένο. Αυτός είναι άλλωστε ο λόγος για τον οποίο παρατείναμε τις δηλώσεις συμμετοχής στον ανταγωνιστικό διάλογο. Στον διάλογο αυτόν θα υπάρξει ανταλλαγή απόψεων προκειμένου εγκαίρως να ξεκινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες. Το έργο του UFBB είναι καθοριστικής σημασίας προκειμένου να πετύχουμε τους στόχους μας για τη σύγκλιση με τον μέσο όρο της Ε.Ε. και για το ποιοτικό άλμα που χρειάζεται να κάνει η Ελλάδα ώστε να εκμεταλλευτεί σε όλο το εύρος της οικονομίας αλλά και της κοινωνίας τις ευκαιρίες που προσφέρει η τεχνολογική εξέλιξη».

Θεωρείτε ότι με το ΣΔΙΤ για τα ευρυζωνικά έχουν κλείσει οι παρεμβάσεις από την πλευρά της πολιτείας για να αποκτήσει η χώρα σταθερά δίκτυα νέας γενιάς;

«Στην παρούσα φάση, με το ΣΔΙΤ για τα ευρυζωνικά δίκτυα δημιουργούνται 812.000 γραμμές νέας γενιάς και να προσθέσω ότι με το πρόγραμμα που “έτρεξε” η ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων) για το vectoring υπάρχουν στη χώρα 2,5 εκατ. γραμμές που μπορούν να προσφέρουν ταχύτητα σύνδεσης άνω των 100 Mbps, αριθμός που καλύπτει άνω του 50% των ελληνικών νοικοκυριών. Βεβαίως οι τεχνολογίες εξελίσσονται και ένας από τους ρόλους μας είναι να εξετάζουμε, σε συνεργασία με τις ρυθμιστικές αρχές, τον κλάδο και τους κοινωνικούς εταίρους, δυνατότητες υιοθέτησης και ενσωμάτωσης των τεχνολογιών στην οικονομία, στη δημόσια διοίκηση, την εκπαίδευση».

Ένα επίσης βασικό κομμάτι του παζλ είναι η χρήση των δικτύων. Θα συνεχίσετε τη λογική της επιδότησης της ζήτησης; Θα προχωρήσει η επιδότηση της ζήτησης για τις επιχειρήσεις; Θα επεκταθεί για τους απλούς χρήστες; Ποια είναι τα συμπεράσματα από το πρόγραμμα της επιδότησης που «έτρεξε» η προηγούμενη κυβέρνηση και ισχύει ακόμη;

«Βεβαίως θα προχωρήσει η επιδότηση της ζήτησης και στις επιχειρήσεις και εξετάζουμε την επέκταση και στους απλούς χρήστες. Το πρόγραμμα της επιδότησης στο οποίο αναφέρεστε “τρέχει” αυτή τη στιγμή και δεν θέλουμε να αναφερθούμε σε συγκεκριμένους αριθμούς, έχουμε όμως δεσμευτεί πως θα υπάρξουν αναλυτικές ανακοινώσεις στο τέλος του τρέχοντος έτους».

Έχετε μιλήσει για καινοτόμο διαδικασία όσον αφορά την απόδοση στους παρόχους των συχνοτήτων για το 5G. Σε τι αναφέρεστε; Ποιος είναι ο στόχος και τι επιθυμείτε να κάνετε διαφορετικά σε σχέση με ό,τι έχει γίνει έως τώρα σε αντίστοιχες διαδικασίες;

«Αυτό που επιδιώκουμε είναι να συνδεθεί η απονομή του φάσματος με την άμεση ανάπτυξη των υποδομών. Για εμάς στόχος δεν είναι να δημοπρατήσουμε κάποιον αριθμό αδειών 5G και να έχουμε ένα χρονοδιάγραμμα για την καταβολή του σχετικού τιμήματος από τους παρόχους. Θέλουμε ταυτόχρονα με την εκχώρηση των αδειών να ξεκινήσει και η ανάπτυξη των δικτύων, ώστε να δημιουργηθεί το απαιτούμενο πλαίσιο για την ανάπτυξη των υπηρεσιών πάνω στο 5G. Δεν θέλουμε απλώς να δώσουμε άδειες, αλλά να υπάρχουν οι προϋποθέσεις που θα δημιουργήσουν νέες εφαρμογές, νέες θέσεις εργασίας, περαιτέρω ανάπτυξη της οικονομίας και, συνακόλουθα, επιπλέον δημόσια έσοδα».

Εθνικό ευρυζωνικό σχέδιο - βίβλος ψηφιακού μετασχηματισμού... Μήπως για άλλη μια φορά θα μείνουμε στον σχεδιασμό, χωρίς να εισέλθουμε στην υλοποίηση; Υπήρξαν και στο παρελθόν στελέχη σε κυβερνήσεις που προσπάθησαν να κάνουν πράγματα στον τομέα των ΤΠΕ (Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών), αλλά δεν πρόλαβαν...

«Κάθε άλλο! Τα έργα που τρέχουν αυτή τη στιγμή, όπως το SFBB (επιδότηση της ζήτησης) ή τα έργα που σχεδιάζονται όπως το UFBB δεν αποτελούν παρά τμήματα του εθνικού ευρυζωνικού σχεδίου. Ωστόσο, κανένα σχέδιο δεν μπορεί να θεωρείται πως είναι “γραμμένο σε γρανίτη”, δηλαδή πως δεν μπορεί ή δεν πρέπει να αναπροσαρμοστεί, να επικαιροποιηθεί με βάση τις νέες ανάγκες που μπορεί να προκύπτουν ή τις νέες τεχνολογίες που εμφανίστηκαν στο μεταξύ. Σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, έχουμε θέσει στόχους που εκτείνονται σε βάθος τετραετίας όπως η σύγκλιση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στον δείκτη DESI στον οποίο ήδη αναφερθήκαμε».

Έχετε αναδείξει ως μείζον πρόβλημα την αδυναμία των συστημάτων του Δημοσίου να «μιλούν» μεταξύ τους. Έπειτα από περίπου 2 μήνες στη θέση του υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, εξακολουθείτε να πιστεύετε ότι μπορεί να γίνουν παρεμβάσεις που θα δει ο πολίτης άμεσα; Ποιες είναι αυτές; Και ποιο το χρονοδιάγραμμα;

«Όπως έχουμε ήδη τονίσει, σήμερα υπάρχουν νησίδες πληροφορίας στο Δημόσιο και οι διάφοροι φορείς βρίσκονται σε διακριτά επίπεδα ο ένας από τον άλλο - άλλος πιο μπροστά, άλλος υστερεί. Επίσης, υπάρχουν διαφορετικές τεχνολογικές πλατφόρμες και υλοποιήσεις. Αυτό είναι εύκολα ορατό και στον πολίτη που επισκέπτεται τα sites υπουργείων και κρατικών φορέων, όπου το καθένα έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά, σχεδιασμούς, οργάνωση και ταξινόμηση της πληροφορίας. Φυσικά, η διαλειτουργικότητα είναι σήμερα ελλιπής, πράγμα το οποίο επεξηγεί τα πολλαπλά βήματα που απαιτούνται για τη διεκπεραίωση απλών διαδικασιών και τις πολλές ουρές. Στόχος είναι να δημιουργηθεί μια ενιαία ταυτότητα για την αλληλεπίδραση του πολίτη με το κράτος υπό το gov.gr, ανάλογα με το πώς είχε κινηθεί παλαιότερα η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου. Μέσα στους επόμενους λίγους μήνες οι πρώτες παρεμβάσεις μας θα είναι ήδη ορατές και θα ακουμπάνε πολλαπλές πτυχές της καθημερινότητας των πολιτών».

Επί του θέματος

«Δεν μπορούμε να πάμε στην Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση χωρίς να έχουμε λύσει τις εκκρεμότητες που έχουμε ως χώρα με την Τρίτη».

«Δεν θέλουμε απλώς να δώσουμε άδειες, αλλά να υπάρχουν οι προϋποθέσεις που θα δημιουργήσουν νέες εφαρμογές, νέες θέσεις εργασίας, περαιτέρω ανάπτυξη της οικονομίας και, συνακόλουθα, επιπλέον δημόσια έσοδα».

«Έχουμε θέσει στόχους που εκτείνονται σε βάθος τετραετίας όπως η σύγκλιση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στον δείκτη DESI».