Της Νανάς Παλαιτσάκη- Εφημερίδα FREDDO

Δεν θυμάμαι καν πόσες δεκαετίες γνωρίζω τον Λάκη Γαβαλά. Για μένα, σατανικά δημιουργικός, υιοθέτησε τη στρατηγική της πρόκλησης επενδύοντας επιχειρηματικά και κατόρθωσε να φέρει τα «πολύ μεγάλα χαρτιά» της βιομηχανίας της μόδας σε αυτό το ευλογημένο γούπατο όπου ζούμε… 

Δείτε τον Λάκη Γαβαλά στο instagram

Ο Λάκης, που χόρευα μαζί του ξημερώματα στα «Άστρα» στη Μύκονο, δεν είχε καμία σχέση με τον επιχειρηματία που ήξερα, καθώς υπήρξα αυτόπτης μάρτυρας, τον είδα να κλείνει συμφωνίες με τεράστια πολυεθνική διαφημιστική εταιρεία (τα γραφεία του ακόμη ήταν στην Κηφισιά) με αποτέλεσμα να έχουν «παγώσει» απέναντί του, εξαιτίας των όρων που έθετε, πολύ «σκληροί» παίκτες. (Η πολυεθνική με την οποία συζητούσαμε, για να καταλάβετε το μέγεθος, διαχειριζόταν τη Ferrari).

Από τη δεκαετία του ’80 έως το 2015 έχουν αλλάξει πολλά. Τα πάντα έχουν απαξιωθεί, αλλά ο Λάκης Γαβαλάς, εξαιτίας της ανθεκτικότητάς του αλλά και της ιδιοφυούς σκέψης του, κατόρθωσε ακόμη και την ανημποριά του να την επικοινωνήσει με στυλ… Στην ουρά των ATMs περίμενε, αλλά όχι για να βγάλει τη δόση της ημέρας, απλώς για να «καθρεφτιστεί» στην οθόνη! Οι πόροι του ελάχιστοι. Πουλάει αντικείμενα που σχεδιάζει και τον συντηρούν φίλοι.

Δηλαδή, αν δεν υπήρχε η βοήθεια των φίλων σου από το εξωτερικό;

Αγάπη μου, αν δεν μου έδιναν χρήματα οι φίλοι μου να ζήσω, θα είχα καταστραφεί εντελώς και θα έπρεπε να ξαναπάω στη φυλακή, γιατί δεν θα μπορούσα να πληρώσω ούτε τον δικηγόρο. Επίσης, τα χρήματα από την τηλεόραση τα έπαιρνε απευθείας το ελληνικό Δημόσιο.

Έπειτα από όσα θα διαβάσετε, το μόνο που μπορώ να γράψω είναι ότι υποκλίνομαι στη Μαγκιά του! Έχει ήδη ολοκληρώσει το 60% της κολεξιόν «Lak» για το επόμενο καλοκαίρι. Το ύφος της; Αυτό που κυριαρχεί στη ζούγκλα: Έθνικ στυλ με την υπογραφή του «γκουρού» της μόδας, ενός ανθρώπου που το κοινό λάτρεψε, αγοράζοντας ρούχα «Lakis Gavalas», αδιαφορώντας (από άγνοια φυσικά) για το αν η ετικέτα ήταν Βlue marine, Gautier, Dolce&Gabbana ή Salvatore Ferragamo. Ο Gautier πιθανόν για το ελληνικό κοινό να ήταν ένας κακόγουστος μόδιστρος αν δεν τον σύστηνε και δεν τον «διέδιδε» ο Λάκης Γαβαλάς.

«Η προδοσία και το ελεεινό κράτος με κατέστρεψαν»

Ο Λάκης Γαβαλάς βγάζει την οργή του για το σύστημα και κατακεραυνώνει τους πολιτικούς

Τον πετυχαίνω στην Πάρο, λίγο πριν φύγει για την Πάτμο, και μου αποκαλύπτει ότι βρίσκεται σε μια δημιουργική εμμονή, αντίδοτο για εκείνον στη βιωματική του εμπειρία (όπως την παρομοιάζει) να πέφτει στο πηγάδι, να φωνάζει βοήθεια και να μην του πετάει κανένας το σκοινί! Πολύ περήφανος που οι μαθητές του από την Pan Sic έχουν ήδη κλείσει συνεργασίες με διεθνείς οίκους μόδας, και με την υπόσχεση τα αξεσουάρ που θα λανσάρει να αποτελέσουν το απόλυτο φετίχ, ξεκινάμε.

Στην προσωπική σου ζωή πώς είσαι αυτή την περίοδο;

(γελάει). Είμαι αρκετά καλά, καθώς βρίσκομαι στη φάση επανασύνδεσης με μια σχέση που έμοιαζε να είχε τελειώσει στο παρελθόν. Υιοθετώ, λοιπόν, την ανακύκλωση και στις σχέσεις…

Έχεις ξεμπερδέψει με τα δικαστήρια;

Όχι, καθόλου. Σκέψου ότι προχθές είχα ακόμη ένα, αλλά η πολιτική αγωγή ήρθε εντελώς απροετοίμαστη, ενώ έχει εκποιηθεί σε πλειστηριασμό ένα ακίνητο. Άρα έχουμε δώσει ένα χρηματικό ποσό από όσα χρωστάμε, η πολιτική αγωγή όμως δεν είχε λάβει γνώση, οπότε το δικαστήριο έδωσε αναβολή επ’ αόριστον. Το σύστημα, αγάπη μου, στη χώρα είναι και βραχυκυκλωμένο και ανόητο.

Τι σ’ έχει ενοχλήσει περισσότερο στην περιπέτειά σου;

Αυτό που μ’ έχει ενοχλήσει εξαιρετικά πολύ είναι η συμπεριφορά της Έλενας Κουντουρά. Κατ’ αρχάς, ξέρεις πολύ καλά ότι στην Ελλάδα ως μοντέλο την πρωτοχρησιμοποίησα εγώ, το 1979. Δεν καταλαβαίνω, λοιπόν, γιατί δεν θέλει να με καλέσει και να πει στον κύριο Καμμένο της ότι εδώ έχουμε έναν άνθρωπο που μαζί του μπορούμε να κάνουμε πράγματα.

Της το ζήτησες ποτέ;

Ο δικηγόρος μου ναι, εγώ όχι. Αλλά εκείνοι ποτέ δεν έκαναν τίποτα. Όταν βγήκα από τη φυλακή, πήγα στον κ. Νικολούδη, που είναι υπεύθυνος για το ξέπλυμα «μαύρου χρήματος», και του έδωσα πλήρη αναφορά για τα ακίνητά μου, έτσι ώστε να τα πάρει το κράτος και να τα εκμεταλλευτεί. Στη συνέχεια, πήγα στη Δούρου και πιο πριν στον Σγουρό. Ο Σγουρός είχε δηλώσει ότι αν χρησιμοποιούσανε το ακίνητό μου θα γλύτωνε η περιφέρεια 10 εκατομμύρια ευρώ σε ενοίκια. Όταν, λοιπόν, πήγαμε στη Δούρου, μας μήνυσε ότι: «Πνίγομαι, δεν μπορώ να κάνω τίποτα».

Το σπίτι σου το μυθικό στη Μύκονο, όπως και το συγκλονιστκό κτίριο της εταιρείας σου στην Κάντζα σε τι κατάσταση βρίσκονται;

Τα λεηλάτησαν και τα λεηλατούν κάθε μέρα. Είναι «έρμαια» του κάθε Αλβανού, Πακιστανού, Αφγανού που περνάει. Στη Μύκονο το είχαν ρημάξει. Ήταν τέτοιας έκτασης το πλιάτσικο που ακόμα στέλνουν περιπολίες από το Τμήμα της περιοχής.

Είναι πάρα πολύ σκληρό να βλέπεις μέρα με τη μέρα τη λεηλασία των χώρων που αποτέλεσαν αρχιτεκτονικά κοσμήματα. Το βιώνεις ως πένθος όλο αυτό;

Ο χρόνος, Νανά μου, είναι ο καλύτερος φίλος. Το πένθος το βίωσα στην αρχή, αλλά από μικρός αντιμετώπιζα τα πάντα με ψυχραιμία. Επίσης, μη αποκτώντας παιδιά και φυσικά εγγόνια δεν έχω το άγχος της επιβίωσής τους. Η οικογένειά μας εξαιτίας αυτής της περιπέτειας διαλύθηκε εντελώς, τ’ ανίψια μου τράβηξαν τον δρόμο τους. Έτσι, δεν έχω πια να δώσω λόγο σε κανέναν. Είμαι μόνος μου εντελώς.

Πρακτικά πες μου, μετά τη φυλακή, βλέποντας τη ζωή σου λεηλατημένη και όντας μόνος, με τι δύναμη ξεκίνησες σε αυτή την ηλικία μια καινούργια προσπάθεια, όχι απλά από το μηδέν, αλλά από το –1.000;

Σκέφτηκα: τι θα με κάνει να βγω από το αδιέξοδο αυτή τη στιγμή; Ας κάνω ωτοστόπ! Θα περπατάω δηλαδή και όταν κάποιος σταματήσει θα χρησιμοποιήσω το όνομα Γαβαλάς, θα μπω μέσα και θα προχωρήσω. Κατάλαβες τι μου δίνει δύναμη; Το προμελετημένο θράσος μου!

Ήσουν τόσο ψύχραιμος πάντα;

Ναι. Στη φυλακή δεν το πιστεύανε. Μετά το τρίμηνο πίστεψα ότι είναι ρόλος και ότι έπρεπε να τον ερμηνεύσω με τον καλύτερο τρόπο.

Δηλαδή;

Πώς, ας πούμε, ο Σταλόνε για τις ανάγκες του ρόλου πάχαινε και αδυνάτιζε; Πώς κορυφαίοι ηθοποιοί πήγαν στην έρημο για τις ανάγκες μιας ταινίας; Mε τη διαφορά ότι εκείνοι από τις ταινίες τους κέρδιζαν εκατομμύρια ευρώ ενώ εγώ βγήκα μείον 200 εκατομμύρια ευρώ.

Οι σημαντικότεροι παράγοντες της καταστροφής σου, Λάκη, ποιοι ήταν;

Η προδοσία των ανθρώπων που εμπιστευόμουν και το ελεεινό αυτό κράτος που απαίτησε να πληρώσω ΦΠΑ, ενώ δεν μου τον είχαν καταβάλει. Πώς περιμένεις, λοιπόν, να βρεις το δίκιο σου από μια εξουσία, όταν έρχονται υπουργοί, δεν ασχολούνται με την ουσία, μετά παραιτούνται και τους ενδιαφέρει το show off στις τηλεοράσεις. Αντί να κάνουν δουλειά, παρουσιάζονται και κάνουν δηλώσεις, βάζοντας περισσότερο μέικαπ από σένα και μένα μαζί, ζητώντας και σωστό φωτισμό, διαφορετικά δεν κάθονται να μιλήσουν!

Φωτογραφίζεις τον Γιάνη Βαρουφάκη;

Όχι μόνο. Και τον Τσίπρα φωτογραφίζω και την κυρία Ραχήλ Μακρή. Εδώ η πρόεδρος της Βουλής έβγαζε selfie με τους gay στην εκδήλωσή τους. (Οχι ότι μ’ ενόχλησε αυτό, γιατί ξέρεις πόσο gay friendly είμαι) και από την άλλη ενοχλήθηκε απο τους ένστολους, απογορεύοντάς τους να μπαίνουν στις τουαλέτες της Βουλής. Δεν μπορείς από τη μία να κάνεις τη χαριτωμένη και από την άλλη την αυστηρή. Γιατί; Για να κερδίσει ψήφους. Είναι τρελό, αγάπη μου, αυτό που ζούμε στην Ελλάδα. Ποιος τους είπε ότι με αυτή τη νοοτροπία μπορούν να διοικήσουν μια χώρα, όταν δημιούργησαν, με τις δηλώσεις και τα έργα τους, πανικό σε εκατομμύρια ανθρώπους;

Λάκη, έχεις πολλή οργή και θυμό...

Εκτός από την οργή και τον θυμό, μισώ την κακογουστιά! Αυτή ήθελα να εξουδετερώσω. Το στυλ, αγάπη μου, δεν είναι «ακριβό και φτηνό», είναι στυλ. Το στυλ δεν έχει τιμή, έχει ύφος. Αυτοί που διοικούν δεν έχουν τίποτα.

Πιστεύεις ότι όσοι διακινούν «μαύρο χρήμα» δεν πρέπει να τιμωρηθούν;

(Γελάει) Αγάπη μου, η οικονομία της Ελλάδας στηρίχτηκε στην παραοικονομία και στη διακίνηση «μαύρου χρήματος». Αυτό δεν εξολοθρεύεται και ίσως δεν πρέπει να εξολοθρευτεί, παρόλο που εγώ ηλιθιωδώς ποτέ δεν έκανα κάτι παράνομο, γιατί δουλεύοντας με πολυεθνικές δεν μπορείς να ξεγελάσεις κανέναν. Αρα όλο αυτό το παρόλογο που συνέβαινε στην Ελλάδα ήταν αυτό που την έκανε να πηγαίνει μπροστά. Σε αυτή τη χώρα, όπως σε κάθε αντίστοιχη τριτοκοσμική, υπάρχουν οι πλούσιοι, οι φτωχοί και τα λαμόγια.

Αυτή τη δομή της ελληνικής κοινωνίας τη συνειδητοποίησες καλά πριν ή μετά τη φυλακή;

Και πριν από τη φυλακή το καταλάβαινα, αλλά μετά τη φυλακή συνειδητοποίησα ότι αντί να περνούσα έξι μήνες στο εξωτερικό με τους μεγαλύτερους επιχειρηματίες, έπρεπε να διαθέσω χρόνο, να πάω στην Αίγινα, να γνωριστώ με τον κύριο Βαρουφάκη, να συναντιέμαι με την Περιστέρα και την «Κοτσύφου», να κάνω παρέα μαζί τους προκειμένου να μου μείνει κάτι. Επρεπε να «χαϊδεύω» αυτούς που υποτίθεται ότι είναι και αριστεροί. Τι αριστεροί, δεν κατάλαβα. Αριστεροί, τι;

Να πηγαίνουν πάνω-κάτω στο Μαξίμου και να κάνουν business χωρίς κεφάλαιο και χωρίς τίποτα; Ασε με, αγάπη μου. Ας το δούμε το θέμα αντρικά, πειραιώτικα και μάγκικα, από εκεί που είναι και η καταγωγή μου, για να μη λέμε βλακείες. Τι ακριβώς γράφει η carte visite των πολιτικών; Πόση και τι ακριβώς δουλειά έκαναν πριν ασχοληθούν με την πολιτική; Δηλαδή, βάλαμε σύμβουλο τον κύριο Βαρουφάκη για να λέει αυτές τις «Μπαρουφάκιες»... Αυτή τη στιγμή ξέρεις τι πρέπει να κάνει; Να με αποζημιώσει (και εμένα και τους άλλους) που δέχθηκα να τον βλέπω στην οθόνη μου… έστω και στο zapping μου.

Το ενδυματολογικό στυλ του Βαρουφάκη, αλλά και εκείνων που υιοθετούν πουκάμισο χωρίς γραβάτα, τι σημαίνει;

Θα σου πω ακριβώς τι συνέβη. Εγώ αν πέτυχα στο εξωτερικό ήταν γιατί, ενώ στην Ελλάδα με περιέπαιζαν, την ίδια στιγμή έκανα deals με τα μεγαλύτερα ονόματα της παγκόσμιας βιομηχανίας της μόδας. Γιατί αυτοί ΔΕΝ καταλαβαίνουν τους κωδικούς τους δικούς μας, ούτε καν εκείνον που σπούδασε στο Harvard αλλά τρώει στη «Ράτκα». Δεν τους ενδιαφέρει. Γιατί η δική τους η «Ράτκα» είναι μια πιτσαρία δίπλα στο Βεζούβιο!

Αρα δεν εντυπωσιάζονται ούτε από αυτό το look, το οποίο απλά σε εκθέτει ως απείθαρχο. Δηλαδή, η Κριστίν Λαγκάρντ πιθανώς να είπε: «Για να δούμε ποιοι είναι αυτοί οι δύο χαριτωμένοι (και για τον Τσίπρα και για τον Βαρουφάκη, όπως το ίδιο πιθανόν να είχε σκεφτεί και για τον Παπανδρέου και για τον Σαμαρά)». Όταν, όμως, άκουσε στην πορεία όσα λέγανε, σκέφτηκε η γυναίκα: «Καλέ, δεν το πιστεύω. Αυτοί νομίζουν ότι είναι συμπαθητικοί».

Ακριβώς αυτό είπε. Και από εκεί ξεκινάει το πρόβλημα. Όταν εγώ μιλούσα για δουλειά, μπορεί να ήμουν ντυμένος όπως ήμουν, αλλά οι κωδικοί της μπίζνας είναι συγκεκριμένοι. Τους γνώριζα πολύ καλά και μου απαντούσαν στην ίδια γλώσσα. Έτσι κατανόησαν ότι θα «πιάνονταν» από μένα για να γίνουν stars μαζί μου. Αυτό ήταν στρατηγική. Στην περίπτωση των δικών μας πολιτικών συνέβη το αντίθετο. Πήγανε έξω σαν stars και πλάσαραν τους εαυτούς τους έτσι. Μα, για τους άλλους, αυτό είναι μια μπαρούφα.

Πιστεύεις, δηλαδή ότι όσοι διαπραγματεύονται με τον τρόπο που διαπραγματεύονται έχουν άγνοια κινδύνου, έχουν έλλειψη γνώσεων…

Ακριβώς αυτό έχουν. Κοίτα να δεις. Εμείς αγαπιόμαστε. Αποφασίζουμε να κάνουμε ένα κόμμα. Επιλέγουμε, λοιπόν, τη φίλη μας την Τούλα, την Κική, τη Μαρίνα και την Κούλα, γιατί τις ξέρουμε ως αντιδραστικά άτομα, και λέμε: «Εντάξει, μωρέ. Μάγκες είναι, θα πείσουνε». Αμ, δεν γίνεται έτσι.

Πρώτα πρέπει να βάλουμε να τις δούμε στο video. Να παρακολουθήσουμε πώς μιλάνε... Να κλείσουμε τη φωνή τους και να δούμε την κινησιολογία τους. Μετά να ακούσουμε μόνο λόγο, χωρίς να βλέπουμε εικόνα. Είναι τόσα τα ταλέντα που πρέπει να διαθέτει κάποιος για να πείσει διεθνώς… μα τόσα…

Αυτοί δεν το καταλαβαίνουν. Αυτοί νομίζουν ότι πάνε στο καφενείο που λέγεται Ευρώπη. Ακόμη και οι απάτες στο εξωτερικό είναι μεγαλειώδεις. Εμείς εδώ έχουμε τον μικροαπατεώνα που ψιλοροκανίζει τα κλοπιμέικα. Σαν ποντίκια είναι.

Μήπως τους αδικείς τους Ελληνες πολιτικούς;

Μα, δεν καταλαβαίνεις ότι έζησα 32 χρόνια στο εξωτερικό και είχα συ-νε-ργά-τες μου επιχειρηματίες κολοσσούς! Εγώ θέλω να υπάρχει στη χώρα μου πλούτος, να μην υπάρχει φτώχεια, να υπάρχει δικαιοσύνη. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να δικαιώσω τον φτωχό και να μη δικαιώσω και τον πλούσιο. Δηλαδή, αν σταματήσει  η παραγωγή των Mercedes και των Ferrari θα γίνουν καλύτεροι οι λαοί; Δεν πρόκειται. Με αυτό το σκεπτικό δεν πρέπει ποτέ να δεις το «Μatrix». Αν είναι έτσι, θα πρέπει να βλέπουμε συνέχεια Καραγκιόζη! Αλλά εμείς, θα μου πεις, βλέπουμε Καραγκιόζη live, που λέγονται πο-λι-τι-κοί! (Ετσι θα το γράψεις, όπως σου το λέω ακριβώς).

«Ήρωας από δημιουργία και όχι από ταλαιπωρία»

Ο Λάκης Γαβαλάς μιλάει για τους φίλους που είχε παραμελήσει, για τον κόσμο που δεν είναι σίγουρος αν ξέρει ποιον «κάνει θεό», αλλά και για τα τηλεοπτικά του σχέδια.

Σήμερα, το 2015, πόσους φίλους έχεις;

Είναι πέντε. Και είναι αυτοί που είχα παραμελήσει σ’ ένα ποσοστό 20%, χωρίς να το καταλάβω. Τώρα τους έδωσα το 150%.

Δεν σε συγκινεί η αγάπη του κόσμου, ενός κόσμου που σε γνώρισε μέσα από τον τρόπο που διαχειρίστηκες τη φυλάκισή σου;

Εννοείται ότι μου αρέσει που μέσα από πολύ δύσκολες συνθήκες βγήκα, μμμ…, ηρωικά, αλλά εγώ θα ήθελα να είμαι ήρωας από τη δημιουργία και τη δουλειά μου, όχι από την ταλαιπώρια που τράβηξα και απέδειξα ότι ήμουν μάγκας. Μάγκας ήμουνα πάντα και το έκανα για τη χώρα μου.

Θα σου πω, όμως, και κάτι τώρα, που το λέω για πρώτη φορά. Έρχονται ακόμη και παιδιά όταν με συναντούν στον δρόμο και μου λένε: «Τι ωραία που τα είπατε! Μπράβο, συνεχίστε». Μέχρι ατάκες μου θυμούνται και μου τις λένε.

Ομως, το ίδιο λένε και στον Βαρουφάκη, ο οποίος έκανε ό,τι έκανε, φτάσαμε στα capital controls και στο πλοίο που πήγαινε για την Αίγινα του φώναζαν «είσαι θεός»! Αρα δεν ξέρω αν ο κόσμος ξέρει για ποιον λόγο κάποιος είναι θεός!

Υπάρχει πιθανότητα να επιστρέψεις στην τηλεόραση την επόμενη τηλεοπτική σεζόν;

Ναι, υπάρχει. Εχω τρεις προτάσεις. Η μία είναι από το Epsilon. Αλλά έχω ένα πρόβλημα μεγάλο. Οταν ρώτησα ποιο είναι το καμαρίνι της Ναταλίας Γερμανού και πόσα τετραγωνικά είναι, ποιο είναι αυτό της Αννίτας Πάνια και ποιο είναι της Τατιάνας Στεφανίδου, η μία είχε 30 τετραγωνικά, η άλλη 20 και η άλλη κάτι περισσότερο... Ε, τότε τους είπα: «Αγάπη μου, το δικό μου τότε πρέπει να είναι 200». Εάν δεν βρεθεί αυτό, δεν θα είμαι στο Epsilon σίγουρα.