Η φυσικών διαστάσεων καλλίγραμμη με τα κοντά μαλλιά, είναι πεσμένη με τα χέρια στο πάτωμα. Ακουμπά «στα τέσσερα», σε μια στάση υποταγής, περιμένοντας κάποιον να την περιεργαστεί, να την αγγίξει ή ακόμα και να ακουμπήσει οτιδήποτε επιθυμεί η όρεξη του πάνω της.

Τέχνη; Εντυπωσιασμοί; Ή ένα πονηρά κατασκευασμένο χρηματιστήριο; «Ο Αλεν Τζόουνς (Allen Jones) έκανε τις σεξουαλικές του ορέξεις και της διαστροφή του τέχνη, ντιζάιν και μόδα», λένε οι κακές γλώσσες. Πιθανώς έμποροι και μεσάζοντες που δεν μπόρεσαν έως τώρα να τρυπώσουν στον κύκλο του, και τον χορό εκατομμυρίων από τις πωλήσεις των έργων του…

Οι δε, διανοούμενοι της Τέχνης, φρίττουν στη θέα των τουρλωτών οπισθίων και στηθών φτιαγμένα από fiberglass, καταγγέλλοντας πως η εμπορικότητα του σεξ ρίχνει το αληθινό επίπεδο της Τέχνης.

«Ανοησίες!», απαντούν οι traders και οι μυημένοι στο παιχνίδι της διεθνούς art market. Ξέρουν, πως, οι πρόστυχες «μετοχές» του κυρίου Αλεν Τζοόυνς έχουν ανέβει θεαματικά την τελευταία 10ετία, φέρνοντας υψηλά κέρδη σε όσους μεταπωλούν μία από τις… άσεμνες γυναίκες του.

Σέξι αποδόσεις

Πριν από ένα περίπου χρόνο, έντονοι καυγάδες και αναστάτωση είχαν προκληθεί στα σαλόνια του οίκου Sotheby’s στο Λονδίνο έπειτα από την πώληση του έργου του «Table Sculpture», δια χειρός Τζόουνς, που είχε αγγίξει το αστρονομικό ποσό των 937.782 στερλινών (!), σχεδόν δηλαδή, του 1 εκατ. ευρώ!

Η αρχική του εκτίμηση ήταν μόλις 500.000 στερλίνες όμως η έξαρση που επικρατεί τελευταία για τα έργα του Τζόουνς προκάλεσε μεγάλη ζήτηση, με αποτέλεσμα να διπλασιαστεί η αρχική του αξία και ο πωλητής του έργου να κερδίσει τα… διπλάσια από τα αναμενόμενα!

To συγκεκριμένο έργο (75,5x140x86εκ.) είχε φτιαχτεί το 1972, και έχει βγει μόνο σε έξι αντίτυπα. Το ίδιο φαινόμενο είχε παρατηρηθεί και πριν από τρία χρόνια όταν παρόμοια έργα του άγγιξαν εξωπραγματικές τιμές.

Στη μια περίπτωση, η σμιλεμένη γυναίκα ήταν… κρεμάστρα καπέλων, («Hatstand», 190,5x107x33εκ.) και από τις 30.000 στερλίνες που ήταν η πρώτη εκτίμηση, πουλήθηκε προς 780.450 στερλίνες!!!

Παρόμοια ζήτηση είχε επικρατήσει και για το «Table» (61x130x76εκ.) το οποίο από 30.000 έφτασε τις 970.850 στερλίνες!

Τα έργα του Τζόουνς έχουν κάποια απαραίτητα συστατικά για να διαγράψουν ανοδική πορεία στο διεθνές χρηματιστήριο τέχνης. Είναι πρωτότυπα και προκαλούν. Κάτι που διεγείρει τόσο τους συλλέκτες, όσο και τους καθαρά κερδοσκόπους επενδυτές. Επίσης έχουν διπλή διάσταση: είναι γλυπτά και έπιπλα. (Και σε μια… τρίτη διάσταση… στοιχεία φαλλοκρατισμού!).