Κάτι λιγότερο από μία εβδομάδα μετά την ανακοίνωση αναστολής της υπηρεσίας UberX από την εταιρεία Uber τα ερωτήματα που ανακύπτουν δεν αφορούν τους λόγους της εξέλιξης αυτής το αν θα υπάρχουν έμμεσες επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία, αν θα υπάρχουν και ποιες θα είναι αυτές., με δεδομένο ότι η φορολογική έδρα της Uber βρίσκεται στην Ολλανδία.

Με βάση τον τρόπο λειτουργίας της υπηρεσίας UberX στην Ελλάδα και το γεγονός ότι δεν συνεργαζόταν απευθείας με οδηγούς αλλά με γραφεία, θα μπορούσαμε να παρομοιάσουμε τη λειτουργία της με ένα τρίγωνο.

Στη μία γωνία βρισκόταν η Uber η οποία συνεργαζόταν με γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων. Τα γραφεία προσλάμβαναν οδηγούς, οι οποίοι πληρώνονταν από αυτά αλλά λειτουργούσαν για λογαριασμό της Uber.

Τα έσοδα του κράτους

Το ελληνικό κράτος μπορεί να μην φορολογούσε τη δραστηριότητα της Uber αλλά είχε έδοσα από τα δύο άλλα σημεία του παραπάνω τριγώνου. Τα τουριστικά γραφεία και τους οδηγούς. Τα μεν γραφεία απέδιδαν φόρους για την ενοικίαση των αυτοκινήτων, τις ασφαλιστικές εισφορές των οδηγών που προσλάμβαναν αλλά και τα πάγια έξοδα ενός αυτοκινήτου που χρησιμοποιείται επαγγελματικά (καύσιμα, service). Τα έσοδα όμως προέρχονταν και από τους οδηγούς οι οποίοι απέδιδαν φόρο στο κράτος επί των αμοιβών τους με τη φορολογική τους δήλωση.

Με τη γλώσσα των αριθμών

Σύμφωνα με υπόμνημα που κατέθεσε η Uber στη Βουλή οι επιχειρήσεις που κλείνουν μετά την αναστολή λειτουργίας της UberX ανέρχονται σε 200 και οι εργαζόμενοι σε 1.300.

Σε κλείσιμο 200 μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων και 1.300 εργαζομένων στην ανεργία εκτιμά ότι θα οδηγήσει η εφαρμογή του νομοσχεδίου για τις εταιρείες διαμεσολάβησης ταξί, η διοίκηση της Uber Hellas.

Η διοίκηση της Uber Hellas έδωσε έμμεσα στοιχεία και για τους φόρους. Όπως αναφέρει, τα έσοδα του Δημοσίου από την δραστηριότητα της και των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων για φέτος μαζί με τις ασφαλιστικές εισφορές θα ανέλθουν σε 20 εκατ. ευρώ. Στα τέλη του 2019 προβλέπει ότι τα έσοδα αυτά θα πολλαπλασιάζονταν και θα έφταναν τα 110 εκατ. Ευρώ

Συμπερασματικά λοιπόν, το ελληνικό Δημόσιο παρόλο που δεν έχει έσοδα απευθείας από την Uber, είχε έσοδα από τα τουριστικά γραφεία με τα οποία συνεργαζόταν αλλά και τους οδηγούς που εργάζονταν.