Τις τελευταίες τάσεις που διαμόρφωσαν τα δύο βασικά ταμπλό στη New Bond Street του Λονδίνου έπειτα από τις πρόσφατες δημοπρασίες, γνωστές και ως «Greek Sales», ήρθαν να ενισχύσουν οι τελευταίες πολιτικο-οικονομικές εξελίξεις.  

Διότι, σύμφωνα με τον οίκο αξιολόγησης Fitch Ratings, η ανταλλαγή των ελληνικών ομολόγων μπορεί να στηρίξει την επάνοδο στις αγορές.

Την ίδια ώρα, η συμφωνία που επετεύχθη στο Eurogroup της 4ης Δεκεμβρίου έδωσε πάτημα σε αναλυτές και συμβούλους επενδύσεων να μιλούν με περισσότερη τόλμη για ανάκαμψη από το 2018. Το Bloomberg, μάλιστα, έγραφε αμέσως μετά την επίτευξη της συμφωνίας πως στην Ελλάδα συνέβη κάτι που είχε να γίνει από το 2006.  

Οι διαχειριστές ιδιωτικών χαρτοφυλακίων στην Ελλάδα δεν αποκλείουν το γεγονός να επιστρέψουν οι αγοραστές στο ελληνικό χρηματιστήριο τέχνης και να αρχίσουν και πάλι να τοποθετούν τα χρήματά τους σε έναν καλής ποιότητα πίνακα του Βολανάκη, του Φασιανού ή πολύ περισσότερο στα πιο σύγχρονα ονόματα όπως ο Takis και ο Pavlos και τους νεότερους, Βερούκα, Φιλοπούλου, Κτιστοπούλου, Βέργη, Ρόρρη, Νικολάου, Παλλαντζά, Μόσχο, Μισούρα, Κανά, Ηλιοπούλου, Βορδώνη.  

Μπορεί ο ανήφορος να είναι ακόμη μεγάλος με πολλές τρικλοποδιές, παγίδες και εμπόδια, και ο τζίρος των 11,5 εκατ. ευρώ που κατέγραφε προ δεκαετίας η ελληνική αγορά τέχνης να μοιάζει άπιαστος, ωστόσο, όλα παίζονται για τα επόμενα πέντε χρόνια. Ήδη, οι ελληνικές γκαλερί κάνουν ξεσκαρτάρισμα στα ντεπό τους, ενώ οι μεγάλες διοργανώσεις Art Thessaloniki και Art Athina ελπίζουν να πιάσουν τους στόχους για τη σεζόν 2018-2019.  

Τα πρόσφατα νούμερα που δείχνουν ανάκαμψη

Στην τελευταία αναμέτρηση που έγινε στον οίκο Sotheby's, οι πίνακες του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα και του Σπύρου Παπαλουκά κατάφεραν να εξασφαλίσουν τιμές πολύ υψηλότερες από τις προεκτιμήσεις. Το μεν έργο του Γκίκα άγγιξε τα 306.687 ευρώ, ενώ ο πίνακας του Παπαλουκά πωλήθηκε προς 141.250 στερλίνες.

Μάλιστα, ο επικεφαλής του τμήματος Ελληνικής Τέχνης στο παράρτημα του Λονδίνου δήλωσε κατενθουσιασμένος με τα αποτελέσματα, υποσχόμενος πως η ομάδα του θα συνεχίσει να προσφέρει τα καλύτερα κομμάτια της ελληνικής τέχνης του 19ου και 20ού αιώνα.

Από την άλλη, ο οίκος Bonhams σημείωσε τζίρο 1 εκατ. στερλίνες επιτυγχάνοντας ποσοστό πώλησης by lot 60% και by value 60%. Την πιο υψηλή τιμή κατέκτησε πίνακας του Νίκου Εγγονόπουλου (που κλείδωσε στις 118.750 στερλίνες) και οι εκπρόσωποι του οίκου έκαναν λόγο για αισιοδοξία που επιστρέφει στην ελληνική αγορά.