Στην ολομέλεια της Βουλής εισήχθη το βράδυ της Τρίτης και αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα, Τετάρτη, το νομοσχέδιο για το δομημένο περιβάλλον, που προβλέπει διαχωρισμό των αδειοδοτικών και των ελεγκτικών Αρχών και μικρότερα πρόστιμα με περισσότερες δόσεις για όσους δεν είχαν καταφέρει να τα αποπληρώσουν με τον προηγούμενο νόμο.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης ανέφερε ότι το νομοσχέδιο αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου με συγκροτημένα βήματα, στοιχεία και νομοθετήματα για τον χωροταξικό σχεδιασμό, υπογραμμίζοντας πως συναρτάται με τη νομοθεσία και την ανάρτηση των δασικών χαρτών και τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που συντόμως θα αναληφθούν για την οριοθέτηση του αιγιαλού, των παραλιών κ.λπ. καθώς και το κτηματολόγιο.

Όπως προανήγγειλε ο υπουργός, το επόμενο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή θα αφορά τον ενιαίο φορέα κτηματολογίου, ο οποίος και θα ενσωματώσει τους σημερινούς θεσμούς του κτηματολογίου και των υποθηκοφυλακείων και θα δημιουργήσει ένα νέο πεδίο για την ολοκλήρωση του έργου, με τον φιλόδοξο στόχο το 2020 να καλύπτεται το 70% της επικράτειας.

Με το παρόν νομοσχέδιο, αφενός οριοθετείται η διαδικασία αδειοδότητησης και ελέγχου των ακινήτων, αφετέρου τακτοποιείται το θέμα των αυθαιρέτων, με ορισμένες διατάξεις του προηγούμενου νόμου να εξακολουθούν να ισχύουν.

Ως προς το πρώτο μέρος, το νομοσχέδιο εισάγει την καινοτομία διαχωρισμού της Αρχής που εκδίδει την άδεια (η Πολεοδομία) από εκείνη που ελέγχει την εφαρμογή και τη διαδικασία αυτή, αρμοδιότητα η οποία μεταφέρεται στα παρατηρητήρια, σύμφωνα με τον υπουργό.

Ως προς το δεύτερο μέρος του, το νομοσχέδιο απλοποιεί τη διαδικασία έκδοσης και ελέγχου των αδειών δόμησης και ειδικότερα: Αφότου υποβάλλονται στην Πολεοδομία τα σχετικά έγγραφα, δημιουργούνται εντός μηνός οι απαραίτητες προϋποθέσεις για να ξεκινήσει η διαδικασία κατασκευής, στη συνέχεια ο έλεγχος της διαδικασίας κατασκευής όσον αφορά τη συμβατότητα του κτιρίου με αυτό που υποσχέθηκε στην Πολεοδομία αυτός που το κατασκευάζει (γίνεται από ιδιώτες μηχανικούς που είναι όμως στο μητρώο των ελεγκτών δομημένου περιβάλλοντος) σε διάφορα στάδια, και από κει και πέρα, η Αρχή που εξέδωσε την άδεια χρησιμοποιεί την πάγια τακτική του δειγματοληπτικού ελέγχου.

Στη συνέχεια, είναι θέμα του παρατηρητηρίου που ασκεί τον έλεγχο να εντοπίσει τη συμβατότητα ή μη με την κείμενη νομοθεσία, να εντοπίσει τα αυθαίρετα, να τα χαρακτηρίσει, να επιβάλει τα πρόστιμα και ούτω καθεξής. «Άρα ο διαχωρισμός αυτός είναι ουσιαστικός» τόνισε ο υπουργός, ο οποίος απάντησε και στην κριτική που ασκήθηκε για το κατά πόσο αυτή η απλοποίηση της διαδικασίας θα παραγάγει νέα γενιά αυθαιρέτων. Όπως εξήγησε ο κ. Σταθάκης:

Πρώτον, ο μηχανικός φέρει την ευθύνη ότι θα τηρήσει αυτό για το οποίο έχει αδειοδοτηθεί.
Δεύτερον, αν τίθεται ζήτημα ασάφειας ή ανασφάλειας για τις προδιαγραφές του κτιρίου υπάρχει ο μηχανισμός προέγκρισης. Μπορεί δηλαδή ο ενδιαφερόμενος να απευθυνθεί στην Πολεοδομία και να προεγκρίνει αυτό το οποίο θεωρείται ότι πρέπει να κατασκευαστεί.
Τρίτον, υπάρχουν ασφαλιστικές δικλίδες, όπως οι διαδοχικοί έλεγχοι, δειγματοληπτικοί και άλλοι, οι οποίοι αποτρέπουν την ιδέα ότι η απλοποίηση ταυτίζεται με την παραγωγή αυθαιρέτων. «Ίσα-ίσα, το αντίθετο: Θεωρούμε ότι η απλοποίηση θα αποδυναμώσει τη δυνατότητα αυτή, ενεργοποιώντας πολύ περισσότερους θεσμούς και μηχανισμούς, οι οποίοι θα αντιμετωπίσουν αυτό το πρόβλημα» είπε ο υπουργός.

Η επόμενη καινοτομία του νομοσχεδίου, κατά τον κ. Σταθάκη, αφορά τα νέα θεσμικά εργαλεία που εισάγει, με την τράπεζα δικαιωμάτων δόμησης και κοινοχρήστων χώρων: «Την τράπεζα πρέπει να την δούμε στο διευρυμένο πλαίσιο που δίνουν οι δυνατότητες των δήμων. Αναγνωρίζουμε το πρόβλημα που υπάρχει και επισημάνθηκε για την Αττική και τη Θεσσαλονίκη, καθώς η τράπεζα δικαιωμάτων οφείλει να αναζητά χώρους και ταυτόχρονα να κατανέμει δικαιώματα εντός του δήμου» παρατήρησε επ' αυτού ο υπουργός.

Αυθαίρετα

Οι διατάξεις για τα αυθαίρετα αφορούν:

Τη μείωση των προστίμων σε σχέση με τον προηγούμενο νόμο: «Απέναντι στο πρόβλημα της ίσης μεταχείρισης, μεγιστοποιούμε με τις μεταβατικές διατάξεις τη μεταφορά αυτών που δεν έχουν ολοκληρώσει την αποπληρωμή με τις ρυθμίσεις στον προηγούμενο νόμο στον νέο νόμο με τις ευνοϊκότερες ρυθμίσεις» εξήγησε ο υπουργός.

Την ειδική μεταχείριση δυο επιπρόσθετων ευπαθών κοινωνικών ομάδων, σε σχέση με τον προηγούμενο νόμο: «Η πρώτη είναι οι μακροχρόνια άνεργοι και η δεύτερη είναι οι οικογένειες και τα άτομα που λαμβάνουν εισόδημα κοινωνικής αλληλεγγύης. Άρα, δυο ιδιαίτερα ευπαθείς ομάδες, όπου εκεί, τα πρόστιμα που επιβάλλονται είναι εξαιρετικά μικρά» εξήγησε ο υπουργός.

Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζεται η αυθαίρετη δόμηση διαφοροποιείται για τα παλιά αυθαίρετα και για τα νέα αυθαίρετα (μέχρι το 2011).

Για τα παλιά αυθαίρετα προβλέπεται μια σειρά ρυθμίσεων με τις οποίες ουσιαστικά δίνεται παράταση υπαγωγής για δύο χρόνια και αυξάνονται οι δόσεις καταβολής του προστίμου από 80 σε 100. Μειώνονται τα πρόστιμα για αυθαίρετες κατοικίες που έχουν κατασκευαστεί μεταξύ 1983-1993, αυθαίρετα σε περιοχές εκτός σχεδίου όπου εκκρεμεί η έγκριση πολεοδομικής μελέτης, αυθαίρετα υπόγεια, εσωτερικούς χώρους.

Eξακολουθούν να ισχύουν οι απαγορεύσεις υπαγωγής των αυθαιρέτων που βρίσκονται σε αιγιαλούς, δάση, ρέματα, κοινόχρηστους χώρους, αρχαιολογικούς χώρους κ.λπ. Αυξάνονται τα πρόστιμα σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές, περιοχές natura, παραδοσιακούς οικισμούς κ.λπ.

Στα νεότερα αυθαίρετα (μετά τις 28.7.2011) υπάρχει -όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο υπουργός- μια δρακόντεια αντιμετώπιση από την πλευρά του προτεινόμενου νόμου. Ειδικότερα, για αυθαίρετα που εντοπίζονται από το παρατηρητήριο κατά τη φάση της κατασκευής, προβλέπεται άμεση κατεδάφιση, με πόρους που προέρχονται από τα ίδια τα πρόστιμα. Για κτίρια που εντοπίζονται αφού έχουν ανεγερθεί, το πρόστιμο ανέγερσης από 30% που είναι σήμερα αυξάνεται στο 100% της αντικειμενικής αξίας του κτιρίου, και στις περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές στο 110%.

Τα πρόστιμα διατήρησης του αυθαιρέτου για όσο καιρό διατηρείται αυξάνονται με πολύ μεγάλα ποσοστά από 5% ως και 50% και ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα απομείωσης όλων των προστίμων για αυτούς που θα αποφασίζουν, υπό το βάρος των προστίμων αυτών, να κατεδαφίσουν τα κτίριά τους, οπότε δεν θα πληρώσουν πρόστιμα. Εξαιρούνται οι κατασκευές που έχουν προσωρινό χαρακτήρα.

Επίσης, ενσωματώνονται για πρώτη φορά και με διάθεση στήριξης και τακτοποίησης τα υφιστάμενα βιομηχανικά κτίρια που είναι σύμφωνα με τις κείμενες πολεοδομικές διατάξεις αλλά δεν έχουν τακτοποιηθεί, και θα καταβάλουν το 10% από το 20% που ισχύει για τα υπόλοιπα κτίρια του προστίμου ανέγερσης και διατήρησης, προκειμένου να τονωθεί η ενσωμάτωση και η βιομηχανική παραγωγή και να υπάρχει ένα επιπρόσθετο κίνητρο ως προς αυτό.