Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώνουν παράγοντες της αγοράς, τα τελευταία τρία χρόνια το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά των αλκοολούχων ποτών φαίνεται να κατέχει το τσίπουρο, έχοντας πλέον εκτοπίσει το ουίσκι. Σύμφωνα με τον Ισίδωρο Ρεβάχ, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας ΑΜΒΥΞ Α.Ε. (η οποία διαθέτει 100χρονη παρουσία στην Ελλάδα και τον τομέα εμπορίας αλκοολούχων ποτών), κάθε χρόνο διακινούνται 1,5 εκατομμύρια κιβώτια τσίπουρο, ενώ μόλις 1 εκατομμύριο κιβώτια ουίσκι. Ωστόσο, από αυτές τις ποσότητες τσίπουρου οι μισές και πλέον είναι από την παράνομη αγορά.

Σημειώνεται ότι το προς παραγωγή χύμα τσίπουρο φορολογείται κατ’ αποκοπή και προκαταβολικά με 1,4 ευρώ ανά λίτρο αιθυλικής αλκοόλης ή 0,59 ευρώ το κιλό, ποσό αισθητά χαμηλότερο από τον ΕΦΚ 12,75 ευρώ ανά λίτρο καθαρής αλκοόλης που καταβάλλεται για το εμφιαλωμένο τσίπουρο. Η ασύμμετρη αυτή κατάσταση μαζί με την υπερφορολόγηση των ποτών έχει οδηγήσει σε διόγκωση της παράνομης αγοράς.

Σύμφωνα με τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, ο όγκος του παράνομα διακινούμενου χύμα τσίπουρου κάθε χρόνο ξεπερνά τα 24 εκατ. λίτρα. Επίσης, δηλώνεται ότι παράγονται 5-7 εκατ. κιλά χύμα τσίπουρου διημέρων, ενώ η παραγόμενη ποσότητα του εμφιαλωμένου τσίπουρου αντιστοιχεί περίπου στο 1/3 του δηλωμένου χύμα τσίπουρου (δεν ξεπερνά τα 3 εκατ. λίτρα). Πρόσφατη κλαδική μελέτη του ΙΟΒΕ υπολογίζει ότι η αντίστοιχη απώλεια φορολογικών εσόδων ανέρχεται στα 97,7 εκατ. ευρώ ή σε 250-300 εκατομμύρια ευρώ, αν υπολογιστεί ολόκληρη η εφοδιαστική αλυσίδα.

ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΚΤΕΪΛ ΚΑΙ ΟΙΝΟ

Η φτώχεια θέλει καλοπέραση

Στο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί, αναδύεται ακόμα μία αντίστροφη τάση, αυτή που αναδεικνύει τα premium (κυρίως λευκά) ποτά. Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, υπάρχουν brands που αναπτύσσονται με ρυθμούς της τάξης του 15%-20%. Οπως επισημαίνουν τα στελέχη της εταιρείας, μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων αντιμετωπίζουν πλέον την έξοδο από το σπίτι ως μια εξαιρετική περίσταση και, έτσι, συχνά καταναλώνουν λιγότερα, αλλά ακριβότερα ποτά. Επίσης, η τάση υπέρ των κοκτέιλ έχει δημιουργήσει ζήτηση για συγκεκριμένες κατηγορίες ποτών, όπως είναι, για παράδειγμα, το τζιν.

Νερό στο... κρασί τους για τον ΕΦΚ

Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση κρασιού, η κρίση έχει επιφέρει περιορισμό στη ζήτηση, ενώ η επιβολή του ΕΦΚ φέρεται να έχει πλήξει ακόμα περισσότερο την εγχώρια παραγωγή, η οποία στρέφεται ολοένα και περισσότερο στις ξένες αγορές. Παρά την υπόσχεση, που ο οινοποιητικός κλάδος ανάμενε να γίνει πράξη, καμιά αλλαγή δεν υπήρξε στο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη φορολόγηση του κρασιού, κατά την ψήφιση του αναθεωρημένου μνημονίου, διατηρώντας τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης που θεσπίσθηκε πέρυσι. Από την άλλη, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Ευάγγελος Αποστόλου, ανάφερε μετά την ψήφιση των μέτρων για την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης ότι εντός του 2017 θα καταργηθεί ο φόρος που είχε επιβληθεί στο κρασί, καθώς η απόδοση του μέτρου είναι μικρή, όπως παραδέχθηκε.

Νοκ-άουτ το «εθνικό ποτό»

Η επικράτηση του τσίπουρου -νόμιμου ή μη- έχει επηρεάσει καθοριστικά την κυκλοφορία ενός άλλου ελληνικού παραδοσιακού ποτού, του ούζου, η κατανάλωση του οποίου φέρεται να έχει υποχωρήσει κατά 40% από το 2009 έως σήμερα. Συνολικά η αγορά αλκοολούχων ποτών έχει περιοριστεί κατά 55% μέσα στην τελευταία εξαετία, αγγίζοντας πλέον τα 280-300 εκατ. ευρώ.

πηγη: ependisinews.gr