Σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητα των φορολογούμενων φέρνει το νομοσχέδιο για το πλαστικό χρήμα που κατατέθηκε χθες στη Βουλή.
Με το νομοσχέδιο μπαίνει κόφτης στις συναλλαγές με μετρητά άνω των 500 ευρώ και καθιερώνεται υποχρέωση πληρωμών δαπανών με πλαστικό χρήμα ίσων με το 10% έως 30% του εισοδήματος των φορολογουμένων με απειλή επιβολής φόρου με συντελεστή 22% στη διαφορά ανάμεσα στις απαιτούμενες «ηλεκτρονικές» δαπάνες και αυτές που τελικά θα πραγματοποιηθούν. Προβλέπεται παράλληλα η δημιουργία ενός διευρυμένου Μητρώου στο οποίο θα καταγράφονται στοιχεία πληρωμών με πλαστικό χρήμα και στο εξωτερικό.


Το ποσό που κάθε φορολογούμενος πρέπει να δαπανά μέσω καρτών κλπ αυξάνεται «προοδευτικά». Δεν διευκρινίζεται όμως ευθέως αν θα ισχύει κλιμακωτά για κάθε τμήμα εισοδήματος ή από το πρώτο ευρώ.

Συγκεκριμένα η υποχρέωση ορίζεται ως εξής:

-Εισόδημα 1-10.000 ευρώ: Ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με ηλεκτρονική συναλλαγή και μέσα πληρωμής με κάρτα 10%. Άρα για εισόδημα 5.000 ευρώ πρέπει κατ’ελαχιστον να δαπανηθούν 500 ευρώ μέσω κάρτας, αλλιώς επιβάλλεται πέναλτι φόρου έως 22% ή 110 ευρώ.

-Εισόδημα 10.000,01-30.000 ευρώ: Ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με ηλεκτρονική συναλλαγή και μέσα πληρωμής με κάρτα (Προοδευτική εφαρμογή) 15%. Αυτό σημαίνει υποχρέωση δαπάνης 15% από το πρώτο ευρώ και άρα απαιτούνται 1.500-4.500 ευρώ με κάρτες. Η παράλειψη θα τιμωρείται με ποινή φόρου έως 3520 ευρώ (22%).

-Εισόδημα 30.000,01 και άνω: Ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με ηλεκτρονική συναλλαγή και μέσα πληρωμής με κάρτα (Προοδευτική εφαρμογή) 20% και μέχρι 30.000 ευρώ.Το όριο αυξάνεται «προοδευτικά» από το πρώτο ευρώ και «οριζόντια», οπότε θα απαιτούνται ηλεκτρονικές πληρωμές δαπανών ύψους 6.000 ευρώ –και έως 30.000 ευρώ κατ’ ανώτατον όριο για εισόδημα 150.000 ευρώ το χρόνο.

Επιπλέον προβλέπεται:

-Οι ιατρικές δαπάνες συνυπολογίζονται για τον προσδιορισμό του ποσού μείωσης φόρου, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν πραγματοποιηθεί με τη χρήση μέσων πληρωμής με κάρτα ή άλλου ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής.

-Θέσπιση Προγράμματος Δημοσίων Κληρώσεων ( Λοταρία ) που θα βασίζεται στις συναλλαγές που έχουν γίνει με πλαστικό χρήμα. Το συνολικό διανεμόμενο ποσό που θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό δεν θα ξεπερνά τα 12 εκατ. ευρώ.

-Οι εξαιρούμενες δαπάνες και τυχόν άλλες κατηγορίες φορολογουμένων που θα εξαιρούνται από την υποχρέωση πραγματοποίησης των δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής θα καθορίζονται με αποφάσεις του υπουργού Οικονομικών.

-Παροχή επιπλέον κινήτρων, με σκοπό την προώθηση των ηλεκτρονικών πληρωμών (π.χ. λοταρίες με ακίνητα του Δημοσίου σε περίπτωση πραγματοποίησης δαπανών με ηλεκτρονικές πληρωμές άνω ενός συγκεκριμένου ορίου, επιστροφή χρηματικού ποσού σε συναλλαγές με συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελματιών υψηλού κινδύνου φοροδιαφυγής κ.λπ.).

-Όσοι δέχονται κάρτες θα αναρτούν πινακίδες στο ταμείο και στην είσοδο, διαφορετικά θα επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ.

-Τα φορολογικά στοιχεία συνολικής αξίας 500 ευρώ και άνω που εκδίδονται για πώληση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών σε ιδιώτες θα εξοφλούνται αποκλειστικά με πλαστικό χρήμα ή άλλο μέσο ηλεκτρονικής πληρωμής.

-Παρατείνεται και για το φορολογικό έτος 2016 η φορολόγηση που ισχύει για τους μισθωτούς, δηλαδή με την εφαρμογή της διάταξης για την μείωση του φόρου, για φορολογούμενου με ετήσιο εισόδημα έως 6.000 ευρώ ή τεκμαρτό 9.500 ευρώ.

-Δεν αναγνωρίζονται προς έκπτωση δαπάνες μισθοδοσίας που δεν γίνονται μέσω τραπέζης.

Σε οτι αφορά τα αδήλωτα εισοδήματα, το νομοσχέδιο προβλέπει οτι όσοι επιθυμούν θα μπορούν να υποβάλλουν τροποποιητικές ή αρχικές δηλώσεις στην εφορία έως την 31.5.2017 για εισοδήματα που δεν είχαν δηλώσει στο παρελθόν. Για τα εισοδήματα αυτά θα προβλέπεται πρόσθετος φόρος 8% αν η δήλωσή υποβληθεί έως 31.3.2017 και 10% αν η δήλωση υποβληθεί μετά την ημερομηνία αυτή και έως 31.5.2017. Ο πρόσθετος αυτός φόρος θα προσαυξάνεται κατά 25% για δηλώσεις που θα αφορούν εισοδήματα έως το 2001, 23% για εισοδήματα ώς το 2002, 22% για εισοδήματα που δεν είχαν δηλωθεί ώς το 2003, 16% για εισοδήματα αδήλωτα ώς το 2004, 15% έως το 2005, 12% ώς το 2006, 10% ώς το 2007, 6% ώς το 2008, 5% ώς το 2009 ενώ για τα εισοδήματα απο το 2010 και μετά δεν προβλέπεται προσαύξηση.

Απο εκεί κει πέρα, προβλέπονται μια σειρά απο περιπτώσεις που ο πρόσθετος φόρος προσαρμόζεται ανάλογα. Έτσι, για όσους λάβουν εντολή ελέγχου ή πρόσκληση για παροχή πληροφοριών στο εξής ( μετά την κατάθεση του νομοσχεδίου) και υποβάλλουν δήλωση μετά την πάροδο 90 ημερών απο την ημερομηνία αυτή, τότε ο πρόσθετος φόρος κυμαίνειται απο 15% έως 30%, αν κοινοποιηθεί εν τω μεταξύ ο προσωρινός προσδιορισμός φόρου.

Για τους φορολογούμενους στους οποίους έχει κοινοποιηθεί εντολή ελέγου ή έχει κοινοποιηθεί πρόσκληση παροχής πληροφοριών, μπορούν να υποβάλλουν δήλωση σε 60 μέρες απο τη δημοσίευση του νόμου, με πρόσθετο φόρο 13%.

Χρήση των διατάξεων για την οικειοθελή αποκάλυψη εισοδημάτων τους μπορούν να κάνουν και οι φορολογούμενοι για τους οποίους έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου ή έχει ζητηθεί παροχή πληροφοριών, έως την 31.5.2017.

Η καταβολή της οφειλής που προκύπτει απο την οικειοθελή αποκάλυψη εισοδημάτων γίνεται εφάπαξ σε 30 ημέρες απο την υποβολή της δήλωσης, είτε μέσω ρύθμισης τμηματικής καταβολής στην οποία μπορεί να ενταχεί ο φορολογούμενος.