Φρένο στις έκτακτες παροχές βάζει από το 2025 το νέο Σύµφωνο Σταθερότητας, µε αποτέλεσµα φέτος να είναι η τελευταία χρονιά που η κυβέρνηση θα έχει τη δυνατότητα να µοιράσει το «παραπάνω» από τις υπερεισπράξεις στα φορολογικά έσοδα.

Την ίδια στιγµή, σε καθοδική αναθεώρηση του στόχου για τον ρυθµό ανάπτυξης το 2024 αναµένεται να προχωρήσει το οικονοµικό επιτελείο, στη σκιά των χαµηλότερων προβλέψεων από τους ξένους οίκους για όλες τις χώρες-µέλη και των µέτριων επιδόσεων της οικονοµίας το 2023, καθώς το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 2% έναντι εκτίµησης για 2,4%. Έπειτα από αυτή την εξέλιξη, η πρόβλεψη στον προϋπολογισµό για επιτάχυνση φέτος στο 2,9% θεωρείται υπεραισιόδοξη, µε τον πήχυ να τοποθετείται κάτω από αυτό το όριο. Ωστόσο, οι νέες επί τα χείρω εκτιµήσεις για την έκταση της ανάπτυξης θα ληφθούν το επόµενο διάστηµα µε βάση την εικόνα που θα δώσουν οι πρόδροµοι δείκτες.

Πρόγραµµα Σταθερότητας

Σε δηµοσιονοµικό πεδίο δεν αλλάζει κάτι µε το Πρόγραµµα Σταθερότητας, καθώς οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσµατα και το δηµόσιο χρέος παραµένουν «κλειδωµένοι» στο 2,1% του ΑΕΠ και στο 152,3% του ΑΕΠ αντίστοιχα, ενώ αµετάβλητες είναι οι προβλέψεις και για τον πληθωρισµό (µέση «ταχύτητα» 2,6% το 2024). Στο µεταξύ, στις 22 Απριλίου ξεκαθαρίζει το τοπίο για το ύψος του πλεονάσµατος του 2023 µε βάση τα στοιχεία που θα ανακοινώσει η Eurostat και θα σφραγίσουν τις επόµενες έκτακτες κινήσεις από την κυβέρνηση για την αποκατάσταση των απωλειών στην αγοραστική δύναµη των νοικοκυριών που επέφερε ο υψηλός πληθωρισµός της περασµένης διετίας.

Οι κινήσεις αυτές θα είναι και οι τελευταίες, καθώς από το 2025 το σκηνικό αλλάζει δραστικά µε τους νέους δηµοσιονοµικούς κανόνες να βάζουν φραγµό σε έκτακτα επιδόµατα και επιταγές ακρίβειας που δίνονται µε τη µορφή εισοδηµατικών ενισχύσεων πρωτίστως σε ευάλωτους. Το στίγµα έδωσε από τη Βουλή ο Κωστής Χατζηδάκης επισηµαίνοντας χαρακτηριστικά ότι «αν ένα έτος πετύχουµε παραπάνω έσοδα από το προβλεπόµενο, δεν θα έχουµε τη δυνατότητα να τα µοιράσουµε σε παροχές. Αλλά και αντίστροφα, αν έχουµε λιγότερα έσοδα, δεν θα είµαστε υποχρεωµένοι να προβούµε σε περικοπές δαπανών». Όπως είπε ο υπουργός, «µε αυτόν τον τρόπο αποθαρρύνουµε υπέρµετρη αύξηση δαπανών σε καλές οικονοµικές περιόδους -η οποία λειτουργεί πληθωριστικά- και ταυτόχρονα προστατεύουµε τις δηµόσιες δαπάνες σε περιόδους οικονοµικής ύφεσης. ∆εν ξοδεύουµε τα περισσεύµατα. Τα κρατάµε, ώστε τις δύσκολες περιόδους να µην υπάρχει πίεση στους πολίτες, όπως αυτή που υπήρξε για τους Έλληνες πολίτες την προηγούµενη δεκαετία».

Πρωτογενές πλεόνασµα

Με το νέο Σύµφωνο που θα εφαρµοσθεί πλήρως από το επόµενο έτος ακόµα και αν το πρωτογενές πλεόνασµα λόγω υπερεισπράξεων είναι υψηλότερο από τον στόχο ολόκληρο, το «περίσσευµα» θα κατευθύνεται αποκλειστικά στη µείωση του χρέους. Το επίκεντρο της δηµοσιονοµικής προσαρµογής µετακινείται από το πρωτογενές πλεόνασµα στον ρυθµό αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών καθώς δεν πρέπει να υπερβαίνει το πλαφόν του 2,6% που πιθανότατα θα τεθεί. Μόνο στην περίπτωση που οι δαπάνες συγκρατηθούν χαµηλότερα από αυτό το όριο θα δηµιουργείται ταµειακός χώρος για παροχές. Αντίθετα, όπως επισήµανε ο Κωστής Χατζηδάκης, «χειρότερη εκτέλεση επί του στόχου δαπανών θα αφαιρεί χώρο από τα επόµενα έτη. Και στην περίπτωση υπέρβασης του στόχου κατά ποσοστό που ξεπερνά το 0,3% του ΑΕΠ για ένα έτος ή 0,6% σωρευτικά, η ΕΕ θα µπορεί να θέσει το κράτος-µέλος σε διαδικασία υπερβολικού ελλείµµατος».

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή