Aλλάζει η αγορά αυτοκινήτου από το 2025, με τις νέες παρεμβάσεις στη φορολογία και στα τεκμήρια διαβίωσης που σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο, ενώ στο τραπέζι υπάρχει και το σενάριο της απόσυρσης, με την παροχή κινήτρων για την αγορά καινούργιων, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας οχημάτων. Μια πρώτη σκέψη είναι η μείωση έως και 50% στα τέλη ταξινόμησης με την απόσυρση του παλαιού οχήματος (με έτος πρώτης κυκλοφορίας πριν από το 2010) και την αγορά νέου Ι.Χ., γεγονός που θα δώσει ώθηση στις πωλήσεις, οι οποίες τον Ιανουάριο παρουσίασαν αύξηση 17,8%.

Ωστόσο, οι οριστικές αποφάσεις για το θέμα αυτό θα ληφθούν το β’ εξάμηνο του έτους, οπότε και θα υπάρχει ασφαλής εικόνα για τα δημοσιονομικά περιθώρια. Τη δεδομένη στιγμή το βάρος πέφτει στην αναμόρφωση των τελών κυκλοφορίας και στο νέο ποινολόγιο με τα κλιμακωτά πρόστιμα για τις περιπτώσεις εκπρόθεσμης πληρωμής, για να πάρει τη σκυτάλη ο αυτόματος μηχανισμός για τον εντοπισμό οχημάτων που δεν είναι ασφαλισμένα ή δεν έχουν περάσει από
ΚΤΕΟ.

Μέσα στο καλοκαίρι θα έχει οριστικοποιηθεί ο σχεδιασμός με το οριζόντιο «κούρεμα» κατά 30% στα τεκμήρια και στον φόρο πολυτελείας, ενώ όλες οι αλλαγές θα περάσουν σε φορολογικό ν/σ που θα κατατεθεί το φθινόπωρο στη Βουλή και θα προβλέπονται στο τελικό κείμενο του νέου Προϋπολογισμού.

Αναλυτικά, η «ατζέντα» περιλαμβάνει τις ακόλουθες παρεμβάσεις:

1.  Αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας

Στο πλαίσιο αυτό, συγκροτείται ειδική ομάδαεργασίας, έργο της οποίας είναι η αναμόρφωση και η επικαιροποίηση του πλαισίου, η διατύπωση απόψεων σχετικά με κανονιστικές και νομοθετικές ρυθμίσεις, η επεξεργασία και μελέτη των νέων τεχνολογικών, οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών εξελίξεων, καθώς και των όρων, προϋποθέσεων και κριτηρίων διαμόρφωσης του κόστους των τελών. Το πρώτο σχέδιο αναμένεται να παρουσιαστεί τον Σεπτέμβριο.

Σήμερα, τα τέλη, από τα οποία εισπράττονται ετησίως 1,2 δισ. ευρώ, έχουν αρκετές ταχύτητες, ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων ή τον κυβισμό του οχήματος (για
παλαιά αυτοκίνητα), ενώ προβλέπεται πλήρης απαλλαγή για ηλεκτρικά οχήματα και υβριδικά με χαμηλούς ρύπους. Αρμόδιες πηγές αφήνουν ανοικτό το σενάριο αύξησης των τελών στα παλαιότερα αυτοκίνητα. Με τα νέα δεδομένα, τα μόνα αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας που θεωρείται σίγουρο ότι θα έχουν μηδενικά τέλη είναι τα ηλεκτρικά. Σήμερα δεν πληρώνουν τέλη τα καινούργια υβριδικά, με ταξινόμηση μετά την 1η/1/2021, εφόσον εκπέμπουν λιγότερα από 122 gr CO2/Km.


2. Νέο ποινολόγιο για εκπρόθεσμα τέλη


Την επιβολή κλιμακωτού προστίμου ανάλογα με τον χρόνο καθυστέρησης πληρωμής των τελών εξετάζουν στο ΥΠΕΘΟ από το 2025. Με
το νέο ποινολόγιο, όσο νωρίτερα μετά τη λήξη της προθεσμίας εξοφληθούν τα τέλη κυκλοφορίας, τόσο μικρότερο θα είναι το πρόστιμο.


3. «Μεγάλος Αδελφός» για ανασφάλιστα οχήματα

Προωθείται η εφαρμογή αυτόματου συστήματος εντοπισμού των οχημάτων που κυκλοφορούν χωρίς να είναι ασφαλισμένα, ώστε η ΑΑΔΕ να τα εντοπίζει και να επιβάλλει πρόστιμα στους ιδιοκτήτες ραβόλου έως 250 ευρώ. Οσοι δεν συμμορφωθούν θα βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμο 500 ευρώ και διοικητικές και ποινικές
κυρώσεις, όπως αφαίρεση διπλώματος. Οι κάτοχοι ανασφάλιστων οχημάτων θα καλούνται να πληρώσουν πρόστιμο με τη μορφή παραβόλου έως 250 ευρώ. Οσοι δεν συμμορφωθούν θα βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμο 500 ευρώ και διοικητικές και ποινικές κυρώσεις, όπως αφαίρεση διπλώματος για έξι μήνες και αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας.


4. Ηλεκτρονικό σύστημα για ΚΤΕΟ


Μέσω του μόνιμου μηχανισμού για τα ανασφάλιστα οχήματα θα εντοπίζονται και τα οχήματα που δεν έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο στα ΚΤΕΟ. Στους κατόχους τους θα επιβάλλεται πρόστιμο 150 ευρώ, ενώ, αν η παράβαση διαπιστωθεί σε έλεγχο της Τροχαίας, το πρόστιμο διαμορφώνεται στα 400 ευρώ.


5. Μειώσεις 30% σε τεκμήρια και φόρο πολυτελούς διαβίωσης


Στο υπουργείο Οικονομικών βαδίζουν προς την ολοκλήρωση του σχεδιασμού για την αναμόρφωση του συστήματος των τεκμηρίων, που σήμερα βασίζονται στον κυβισμό και το έτος κυκλοφορίας. Το τεκμήριο διαβίωσης για τα επιβατικά Ι.Χ. αυτοκίνητα μέχρι και 1.200 κ.εκ. ανέρχεται σε 4.000 ευρώ, για
μεγαλύτερα των 1.200 κ.εκ. και μέχρι 2.000 κ.εκ. προστίθενται 600 ευρώ ανά 100 κ.εκ. και για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.εκ. και μέχρι 3.000 κ.εκ. προστίθενται 900 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά. Τα προαναφερθέντα ύψη τεκμηρίων ισχύουν για αυτοκίνητα ηλικίας έως 5 ετών.

Μετά τις μειώσεις κατά 30%, τα τεκμήρια θα διαμορφωθούν ως εξής:

1. Για αυτοκίνητα μέχρι και 1.200 κ.εκ., σε 2.800 ευρώ.
2.Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 1.200 κ.εκ. και μέχρι 2.000 κ.εκ. προστίθενται 420 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
3. Για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.εκ. και μέχρι 3.000 κ.εκ. προστίθενται 630 ευρώ ανά
100 κυβικά εκατοστά.
4.Για αυτοκίνητα άνω των 3.000 κ.εκ. προστίθενται 840 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
5. Οι μειώσεις θα επηρεάσουν αντίστοιχα και τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης που επιβάλλεται σε αυτοκίνητα άνω των 1.929 κ.εκ. και υπολογίζεται ως ποσοστό του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης.