Το γνωστό γνωµικό λέει πως τα ακριβά αρώµατα µπαίνουν σε µικρά µπουκάλια. Κάπως έτσι ερµηνεύεται και η ολοένα αυξανόµενη προτίµηση των τουριστών για τα boutique ξενοδοχεία στην Ελλάδα. ∆ιότι όχι µόνο καταγράφουν ανοδική πορεία, αλλά δείχνουν ένα πολλά υποσχόµενο 2024 για την ιδιαίτερη αυτή κατηγορία της φιλοξενίας, που είναι συνυφασµένη µε µια µοναδική εµπειρία διαµονής. Σύµφωνα µε τα τελευταία στοιχεία της Square Lime -εξειδικευµένης εταιρείας hotel management, που εστιάζει αποκλειστικά στη διαχείριση boutique ξενοδοχείων και βιλώνοι κρατήσεις, συνολικά, κινούνται ανοδικά για το 2024. Αυτή τη στιγµή, οι κρατήσεις βρίσκονται στο +8% YTD (Year to Date - από την αρχή του έτους µέχρι σήµερα) βάσει πληροτήτων, δηλαδή των κρατήσεων που έχουν σηµειωθεί µέχρι σήµερα για όλο το 2024, σε σχέση µε τις αντίστοιχες κρατήσεις που είχαν σηµειωθεί στο ίδιο διάστηµα πέρυσι για όλο το 2023. Μάλιστα, η εικόνα αυτή ενδέχεται να εξελιχθεί ακόµα πιο θετικά, καθώς αναµένεται µια µεγαλύτερη ροή σε last minute κρατήσεις σε σχέση µε την περσινή χρονιά.

Αυξηµένη ζήτηση

Πού αποδίδεται όµως η αυξανόµενη ζήτηση στα boutique hotels; «Αν εξαιρέσουµε την Αθήνα, όπου φέτος πάει εξαιρετικά καλά, αυτό που παρατηρούµε είναι ότι στα νησιά τα boutique hotels κατάφεραν να πάρουν µερίδιο αγοράς, παρά το γεγονός ότι έχουν υψηλότερες τιµές από άλλα καταλύµατα. Ο λόγος είναι ότι είχαν επενδύσει πολύ περισσότερα χρήµατα όσον αφορά το branding και την προβολή τους», εξηγεί σε επικοινωνία µε την «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο Βασίλης Λαπαναΐτης, CEO της Square Lime Premium Hospitality Management, λέγοντας ότι έτσι κατάφεραν να διατηρήσουν και την πολυπόθητη ισορροπία όσον αφορά τον ανταγωνισµό µε τη βραχυχρόνια µίσθωση. Επιπλέον, αποδίδει την εν λόγω άνοδο στο γεγονός ότι µέσα στο ευρύτερο περιβάλλον της φιλοξενίας, όπου το κόστος διαµονής ανεβαίνει κατακόρυφα σε όλα τα καταλύµατα, η διαφορά στα boutique hotels είναι ότι προσφέρουν στον πελάτη tailor made υπηρεσίες. Αυτό το στοιχείο, σε συνδυασµό µε την ιδιαίτερη αισθητική και αρχιτεκτονική, έχουν αναγάγει τα boutique ξενοδοχεία στην πιο value for money κατηγορία.

Οι... φανατικοί

Οσον αφορά το ποιοι είναι οι πιο φανατικοί των boutique hotels, ο κ. Λαπαναΐτης αναφέρει πως παραδοσιακά είναι η αµερικανική αγορά. Ακολουθεί η Γαλλία, η Γερµανία και το Ηνωµένο Βασίλειο - αν και φέτος παρουσιάζει ελαφρώς µειωµένη εικόνα. Παράλληλα, παρατηρεί πως τον Φεβρουάριο υπήρξε διστακτικότητα στη ροή των κρατήσεων και από την αµερικανική αλλά και από την ευρωπαϊκή αγορά, γεγονός π ου οφείλεται κυρίως στις γεωπολιτικές εξελίξεις, στη συγκυρία της διεξαγωγής των Ολυµπιακών Αγώνων στο Παρίσι, στη διοργάνωση του Euro 2024, αλλά και στην ηχηρή είσοδο στο ανταγωνιστικό τοπίο άλλων χωρών, όπως η Αλβανία και το Μαυροβούνιο, που σταδιακά κερδίζουν µερίδιο αγοράς. Οσο για το αν υπάρχουν νέες αγορές που τώρα εισέρχονται στην κατηγορία των boutique ξενοδοχείων, απαντά θετικά, πληροφορώντας πως στα βασικά new entries είναι η Βραζιλία και η Αυστραλία, που µετά το πάγωµα λόγω της πανδηµίας COVID-19 φέτος σηµειώνει αυξητική πορεία.

Ποιες οι προτιµήσεις

Τέλος, ένα βασικό ερώτηµα που προκύπτει είναι ποιοι προορισµοί συγκεντρώνουν το µεγαλύτερο ποσοστό τουριστών στα ξενοδοχεία boutique. «Σε απόλυτα νούµερα είναι η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Πάρος. Απαντώντας µε ποσοστά, αυτή τη στιγµή είναι η Νάξος, η Ιος, η Μήλος και το τελευταίο διάστηµα η Τήνος», λέει. Αναλυτικότερα, βάσει των στοιχείων της Square Lime, η πορεία των κρατήσεων σε boutique ξενοδοχεία και βίλες σηµείωσε 14% αύξηση σε σχέση µε τη χρονιά-ρεκόρ του 2019. Για την Αθήνα καταγράφεται ένα πολύ καλό πρώτο δίµηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου για το έτος, που κινείται στο +14% σε σχέση µε πέρυσι, ενώ στις Κυκλάδες η απόδοση των κρατήσεων µέχρι τώρα σηµειώνει διαφορετικές «ταχύτητες» µεταξύ των νησιών, µε καλύτερες αυτές της Νάξου και της Ιου, που κινούνται στο επίπεδο του +10% YTD. Ελαφρώς χαµηλότερος είναι ο ρυθµός των κρατήσεων για Μύκονο και Σαντορίνη σε σχέση µε το 2023, µε τα επίπεδα αυτή τη στιγµή να κυµαίνονται στο -7% YTD. Ωστόσο, όπως προκύπτει από τις επαφές της εταιρείας µε luxury agents κυρίως από Αµερική, προµηνύεται έντονη ζήτηση γι’ αυτά τα δύο νησιά, παρότι δεν έχει ακόµα «µεταφραστεί» και στις αντίστοιχες κρατήσεις.