Νέα δυναµική λαµβάνει η αγορά των τηλεπικοινωνιών µε την είσοδο της ∆ΕΗ σε αυτήν. Η εταιρεία είναι προφανές ότι µε τις επενδύσεις που έχει πραγµατοποιήσει στοχεύει τόσο στη χονδρική των τηλεπικοινωνιών όσο και στη λιανική. Και δεν είναι µόνο η εξαγορά της «Κωτσόβολος» που προδίδει την πρόθεση αυτή. Είναι και η όλη στρατηγική προσέγγιση που έχει παρουσιαστεί από τη διοίκηση µέχρι σήµερα. Τόσο η ηλεκτρική ενέργεια όσο και η πρόσβαση στο ∆ιαδίκτυο καθίστανται utilities, τα οποία µπορούν να προσφερθούν πακέτο, όπως ακριβώς παρέχει πακέτο ο ΟΤΕ τις τηλεπικοινωνίες και το τηλεοπτικό περιεχόµενο. Εξάλλου, θα ήταν παράδοξο η ∆ΕΗ να ακολουθήσει στο µέλλον µια στρατηγική λιανικής προσέγγισης του πελάτη στην ενέργεια και χονδρικής πώλησης στις τηλεπικοινωνίες.

Αντίθετα, οι συνδυαστικές πωλήσεις ενέργειας και τηλεπικοινωνιών -και γιατί όχι και τηλεοπτικού περιεχοµένου- διευρύνουν τις πηγές εσόδων, δηµιουργώντας οικονοµίες κλίµακας σε υπηρεσίες που γρήγορα µετασχηµατίζονται σε εµπορευµατοποιηµένα προϊόντα (commoditized products). Προς την κατεύθυνση αυτή, καθοριστικό ρόλο διαδραµατίζει το γεγονός ότι η ∆ΕΗ ήδη διαθέτει εκτεταµένο δίκτυο υποστήριξης ενεργειακών δικτύων, δίπλα στο οποίο εύκολα αναπτύσσεται ένα τηλεπικοινωνιακό δίκτυο.

Εντείνει τον βηματισμό του ο ΟΤΕ

Η είσοδος της ∆ΕΗ έχει δηµιουργήσει ήδη παλιρροϊκά κύµατα στην αγορά. Ο ΟΤΕ, βλέποντας τη ∆ΕΗ να εισέρχεται στα «χωράφια» του µε ένα νέο µοντέλο ανάπτυξης δικτύων νέας γενιάς, ενέτεινε τον βηµατισµό του, προκειµένου να κλείσει όσο το δυνατόν µεγαλύτερες γεωγραφικές περιοχές της χώρας µε τις επενδύσεις του. ∆εν είναι τυχαίο ότι αύξησε το capex, τόσο το 2023 όσο και το 2024, προκειµένου να τρέξει πιο γρήγορα τα δίκτυα οπτικών ινών.

Τώρα, όσον αφορά στη Vodafone, µετά και τη συνάντηση που έγινε στο Μέγαρο Μαξίµου µεταξύ του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, και της επικεφαλής του Vodafone Group, Margherita Della Valle, φαίνεται προς το παρόν να εστιάζει στην ελληνική αγορά. Η εταιρεία µάλιστα ανακοίνωσε επενδύσεις ύψους 1 δισ. ευρώ µέχρι το 2029 για την ανάπτυξη τηλεπικοινωνιακών δικτύων νέας γενιάς, µε τεχνολογίες οπτικών ινών και 5G. Ωστόσο, αυτό το «δέσιµο» στην ελληνική αγορά δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδοµένο, καθώς και στο παρελθόν υπήρξαν αντίστοιχες δεσµεύσεις. Για παράδειγµα, ο βασικός µέτοχος της Νova, η BC Partners, µόλις πριν από 15 µήνες, σε αντίστοιχη συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίµου, είχε υποσχεθεί επενδύσεις στην Ελλάδα ύψους 2 δισ. ευρώ. Ωστόσο, σήµερα ο επικεφαλής της, Νίκος Σταθόπουλος, έχει βγει στην αγορά να βρει αγοραστές τόσο για το σύνολο της United Group όσο και για τις επιµέρους δραστηριότητές της στην Ελλάδα.

Η ∆ΕΗ ενδιαφέρεται να εισέλθει στην αγορά της λιανικής στις τηλεπικοινωνίες

Και σε αυτό το επίπεδο «παίζει» η ∆ΕΗ, η οποία ενδιαφέρεται να εισέλθει στην αγορά της λιανικής στις τηλεπικοινωνίες. Η είσοδος αυτή θα µπορούσε να γίνει άµεσα, µε την εξαγορά είτε της Vodafone είτε της Nova. Αν και η ∆ΕΗ ανέφερε ότι καµία συζήτηση δεν έχει γίνει µέχρι σήµερα µε τη Nova, εντούτοις το ενδεχόµενο να ενδιαφερθεί για τις τοπικές δραστηριότητες της United Group παραµένει ανοικτό. Ολα είναι θέµα τιµήµατος, καθώς ειδικά στην περίπτωση της Nova ο βασικός επενδυτής είναι ένα επενδυτικό κεφάλαιο που δεν ενδιαφέρεται στρατηγικά για τον τοµέα των τηλεπικοινωνιών, αλλά για τη µεγιστοποίηση των αποδόσεών του.

Γι’ αυτό άλλωστε ο επικεφαλής της BC Partners, Νίκος Σταθόπουλος, έχει βάλει σήµερα τις J.P. Morgan και Morgan Stanley να του βρουν αγοραστές για την εταιρεία του.

*Δημοσιεύθηκε στο «MoneyPro» της εφημερίδας «Παραπολιτικά»