«Η φοροδιαφυγή των influencers που δεν αποκαλύπτουν επιχειρηματική δραστηριότητα είναι ένα ζήτημα, κάνουν εμπόριο στο διαδίκτυο και δεν τηρείται η φορολογική νομοθεσία», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και την εκπομπή «Πρωινές ιστορίες» με τον Γιάννη Αργυρό, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.

Μεταξύ άλλων, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή σημείωσε πως δεν δηλώνεται ότι είναι μια πληρωμένη καταχώρηση και φαίνεται σαν μια αθώα κίνηση του προϊόντος από τον influencer, ενώ είπε πως η πώληση πρέπει να υπόκειται σε κανόνες.

Διαβάστε ακόμα: Oι influencers στο στόχαστρο της Εφορίας: «Ζαλίζουν» τα ποσά που κερδίζουν οι δημιουργοί περιεχομένου

Ακόμη, είπε πως όταν υπάρχει προσέλκυση καταναλωτή, τότε μιλάμε για εμπόριο.

Η συνέντευξη του Σωτήρη Αναγνωστόπουλου στα Παραπολιτικά 90,1

Ο γενικός γραμματέας Εμπορίας και προστασίας του Καταναλωτή, κος Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, μίλησε στο Ρ/Σ Παραπολιτικά 90.1 Fm στην εκπομπή «Πρωινές Ιστορίες» με το δημοσιογράφο Γιάννη Αργυρό.

«Η φοροδιαφυγή των influencers δηλαδή των εμπόρων στο διαδίκτυο οι οποίοι δεν αποκαλύπτουν πάντα ότι έχουν μια εμπορική δραστηριότητα είναι ένα ζήτημα το οποίο είναι πολύ σημαντικό, ωστόσο επίσης πολύ σημαντικό είναι ότι επειδή αυτοί οι άνθρωποι κάνουν εμπόριο στο διαδίκτυο δεν τηρείται και η καταναλωτική νομοθεσία η οποία είναι απαραίτητο να τηρείται προκειμένου κάποιος να έχει μια σωστή εμπορική δραστηριότητα και υπεύθυνη απέναντι στον καταναλωτή. Άρα δεν είναι μόνο φορολογική η διάσταση του προβλήματος αλλά είναι πρωτίστως καταναλωτική υπό την έννοια ότι όταν αγοράζουμε κάτι στο διαδίκτυο θα πρέπει να είμαστε τόσο προστατευμένοι όσο όταν αγοράζουμε κάτι σε ένα φυσικό κατάστημα», είπε αρχικά ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.

«Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να διαφημίζεται ένα προϊόν και να παραπέμπεται κάποιος σε ένα e shop για να κάνει την αγορά του ωστόσο η προσέλκυση του καταναλωτή γίνεται μέσω του influencer. Ένα πολύ μεγάλο κομμάτι των παραβάσεων της καταναλωτικής νομοθεσίας γίνεται στην προσέλκυση του πελάτη, όχι απευθείας στην πώληση οπότε αν έχουμε μια προσέλκυση με χρήση αθέμιτης εμπορικής πρακτικής πράγματι εκεί υπάρχει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα. Ένα παράδειγμα αθέμιτης εμπορικής πρακτικής θα ήταν να μπορούσε να διαφημίζει μια έκπτωση η οποία δεν είναι πραγματική ή να διαφημίζει ιδιότητες του προϊόντος οι οποίες δεν είναι στην πράξη ειλικρινείς.

Σε αυτή την περίπτωση και ο ίδιος ο influencer φέρει ευθύνη για παράβαση καταναλωτικής νομοθεσίας. Άλλο ένα πρόβλημα που συνήθως εντοπίζεται είναι ότι συνήθως δεν δηλώνεται ουσιαστικά ότι είναι μια πληρωμένη καταχώρηση ή μια διαφήμιση προς τον καταναλωτή και φαίνεται σαν κάποια αθώα κίνηση από τον influencer. Αυτό δεν είναι σωστό για τον καταναλωτή υπό την έννοια ότι ο καταναλωτής θα πρέπει να είναι σε γνώση ότι προσπαθεί ο influencer είτε απευθείας είτε δια μέσου κάποιων άλλων τρόπων να πραγματοποιήσει μια πώληση στο καταναλωτικό κοινό άρα η πώληση αυτή θα πρέπει να υπόκειται σε κανόνες έτσι ώστε ο καταναλωτής να μην παραπλανάται. Υπάρχουν περιπτώσεις όμως που είναι πολύ πιο ξεκάθαρες όπως για παράδειγμα το να πωλεί απευθείας ένας influencer μέσα από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα είτε δικό του είτε ηλεκτρονικό κατάστημα στο οποίο παίρνει ποσοστά από τις πωλήσεις σε αυτές τις περιπτώσεις καθίσταται έμπορος ουσιαστικά ο influencer και για αυτό το λόγο θα πρέπει να τηρεί την καταναλωτική νομοθεσία και ότι προβλέπει αυτή αλλά έχει και φορολογικά ζητήματα υπό την έννοια ότι γίνονται πωλήσεις που πρέπει να καταγράφονται», πρόσθεσε.

Ερωτηθείς αν έχει η πολιτεία τη δυνατότητα να ελέγξει μεγάλους influencer, απάντησε: «Έχουν δημιουργηθεί πολύ ισχυρά εργαλεία τα οποία χρησιμοποιούν τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη που όλοι γνωρίζουμε αλλά και άλλες τεχνολογίες πιο απλές όπως το machine learning που μας επιτρέπουν να κάνουμε μαζικούς ελέγχους στο σύνολο των social media προκειμένου να εντοπίζουμε αυτού του είδους τις πρακτικές».