Τις τελευταίες «πινελιές» βάζει το οικονομικό επιτελείο στο σχέδιο αλλαγών που αφορά στον τρόπο λειτουργίας των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Με το νομοσχέδιο που θα «βάζει τάξη» στο νέο αυτό είδος μίσθωσης καταλυμάτων ασχολείται και το Μέγαρο Μαξίμου, καθώς πρόκειται για ζήτημα με πολύπλευρες διαστάσεις. Το τελευταίο διάστημα οι ξενοδόχοι ασκούν έντονες πιέσεις για τον περιορισμό των μακροχρόνιων μισθώσεων και υποστηρίζουν ότι τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης λειτουργούν σε καθεστώς αθέμιτου ανταγωνισμού απέναντι στις επιχειρήσεις τους, οι οποίες βαρύνονται από μια σειρά από υποχρεώσεις που δεν έχουν προβλεφθεί αντίστοιχα για τα Airbnb, όπως για παράδειγμα το τέλος παρεπιδημούντων. Ενα από τα βασικά σημεία που απασχολούν τους ξενοδόχους είναι οι πολυκατοικίες ή τα κτίρια στα οποία το σύνολο των διαμερισμάτων εκμισθώνεται με βραχυχρόνιες μισθώσεις. Σημειώνουν ότι τότε αυτό θεωρείται τουριστικό κατάλυμα, το οποίο θα πρέπει να διαθέτει την αντίστοιχη αδειοδότηση.

67
Προς την κατεύθυνση αυτή, η κυβέρνηση εξετάζει τον διαχωρισμό μεταξύ των μικρών ιδιοκτητών που δραστηριοποιούνται στις βραχυχρόνιες μισθώσεις και των ιδιοκτητών που νοικιάζουν μεγαλύτερο αριθμό ακινήτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι «μεγάλοι» του χώρου θα πρέπει να ανοίξουν βιβλία και να φορολογούνται ως επιχειρήσεις. Κατά τα λοιπά, η αλλαγή σε ό,τι αφορά τη φορολογία που θα πρέπει να εισαχθεί και στην Ελλάδα είναι η επιβολή ΦΠΑ, η οποία άλλωστε προβλέπεται σε ψήφισμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατόπιν διαβούλευσης με τα κράτη-μέλη και τους εμπλεκόμενους ευρωπαϊκούς φορείς. Πρόκειται για το ViDA - VAT in the digital age, που αφορά το σύνολο των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται διαδικτυακά στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Από τις ελληνικές Αρχές, ωστόσο, εξετάζεται αν θα πρέπει να ισχύσει εξαίρεση από τον ΦΠΑ για τους ιδιώτες ιδιοκτήτες καταλυμάτων που διαθέτουν μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης περιορισμένο αριθμό ακινήτων. Αν και δεν έχει καθοριστεί ακόμη αυτός ο αριθμός, οι πληροφορίες κάνουν λόγο για δύο ή τρία ακίνητα, με ενδεχόμενη πρόβλεψη το ένα εξ αυτών να είναι η μόνιμη κατοικία του ιδιοκτήτη.

Σε ό,τι αφορά τους περιορισμούς στις ημέρες εκμίσθωσης ενός ακινήτου κατά τη διάρκεια του έτους, δηλαδή την ενεργοποίηση της περίφημης ΚΥΑ που προβλέπει έως 90 ημέρες τον χρόνο, το οικονομικό επιτελείο δεν έχει καταλήξει ακόμη, καθώς ακριβώς αυτό το σημείο είναι που εγείρει φόβους για εξώθηση στην παραοικονομία. Επίσης, δεν έχει αποφασιστεί αν το νομοσχέδιο θα δίνει την αρμοδιότητα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να προσδιορίζει τον μέγιστο αριθμό ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης που θα μπορούν να λειτουργούν εντός του δήμου ή εντός συγκεκριμένων περιοχών του. Να σημειωθεί ότι, για να γίνει κάτι τέτοιο, θα πρέπει να υπάρχουν αναλυτικές μελέτες φέρουσας ικανότητας των εξεταζόμενων περιοχών, προτού ένας δήμος αποφασίσει να θέσει πλαφόν στα Airbnb. Να σημειωθεί ότι η δυναμική της βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα το 2022 μεταφράστηκε σε 20.876.000 διανυκτερεύσεις και έσοδα 3.468.000.000 ευρώ. Τα παραπάνω στοιχεία ανακοινώθηκαν στο ShortStay Conference 2023, που πραγματοποιήθηκε το διήμερο 18-19 Φεβρουαρίου στο Συνεδριακό
Κέντρο του Αρχαίου Ελαιώνα.

Σε ό,τι αφορά τους περιορισμούς στις ημέρες εκμίσθωσης, το οικονομικό επιτελείο δεν έχει καταλήξει ακόμη


Άμστερνταμ - Δουβλίνο

Ανάλογες κινήσεις έχουν γίνει σε πολλές πόλεις του εξωτερικού. Δύο από τις πόλεις όπου υπάρχουν πλέον μετρήσιμα αποτελέσματα από τα μέτρα περιορισμού των βραχυχρόνιων μισθώσεων είναι το Αμστερνταμ της Ολλανδίας και το Δουβλίνο στην Ιρλανδία. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις έχει επιλεγεί το μέτρο του χρονικού περιορισμού της αξιοποίησης ακινήτων μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης. Συγκεκριμένα, στο Αμστερνταμ η σχετική δραστηριότητα επιτρέπεται για μόλις 30 ημέρες τον χρόνο, ενώ στο Δουβλίνο το όριο είναι οι 90 ημέρες σε ετήσια βάση κι αυτό μόνο σε κάποιες προκαθορισμένες ζώνες εντός του κέντρου της πόλης. Οι περιορισμοί αυτοί έχουν μειώσει κατακόρυφα την προσφορά καταλυμάτων. Με βάση πρόσφατη ανάλυση της AirDNA, τον φετινό Ιούνιο η προσφορά καταλυμάτων στο Αμστερνταμ είχε μειωθεί κατά 71% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Στο Δουβλίνο, η πτώση ήταν της τάξεως του 71%. Με δεδομένη τη μείωση της προσφοράς, μεγάλη μείωση σημείωσε και η ζήτηση, καθώς πολλοί επισκέπτες έκαναν χρήση άλλων μεθόδων διαμονής (π.χ. ξενοδοχεία), ενώ άλλοι προτίμησαν άλλες πόλεις. Ετσι, στο Αμστερνταμ παρατηρείται μείωση της ζήτησης κατά 88%, ενώ στο Δουβλίνο η πτώση άγγιξε το 86%. Ωστόσο, οι τιμές/διανυκτέρευση στην ολλανδική πόλη έχουν αυξηθεί σημαντικά, καθώς διαμορφώνονται πλέον πέριξ των 330 ευρώ, έναντι 260 ευρώ το 2019, μια αύξηση της τάξεως του 27%.

Νέα Υόρκη

Ενας άκρως περιοριστικός νόμος που τέθηκε σε ισχύ στη Νέα Υόρκη στις 5 Σεπτεμβρίου απειλεί να περιορίσει σημαντικά το ενδιαφέρον για τις πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης, όπως η Airbnb, το Vrbo και το Booking.com, και να στρέψει τους επισκέπτες στις ξενοδοχειακές μονάδες. Οι επικριτές του μάλιστα υποστηρίζουν πως αυτός είναι και ο στόχος του. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον τοπικό Νόμο 18, για μισθώσεις διάρκειας κάτω των 30 ημερών, οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να είναι παρόντες στα διαμερίσματα μαζί με τους μισθωτές (δηλαδή δεν υφίσταται δυνατότητα απουσίας του ιδιοκτήτη κατά την εκμίσθωση), δεν επιτρέπονται περισσότερες από δύο παράλληλες ενοικιάσεις (ανεξαρτήτως του μεγέθους της ιδιοκτησίας), ενώ οι επισκέπτες -και οι ιδιοκτήτεςδεν μπορούν να απομονώνουν χώρους των διαμερισμάτων κλειδώνοντάς.

*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο «MoneyPro» της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 16/9