Πρόστιμα συνολικού ύψους 940.000 ευρώ επέβαλε το υπουργείο Ανάπτυξης σε καταστήματα πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, καθώς και καταστήματα με είδη καλλυντικών για παραβάσεις που σχετίζονται με πλασματικές εκπτώσεις.

Οι διοικητικές ποινές έρχονται σε συνέχεια ελέγχων της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), κατά τους οποίους διαπιστώθηκαν παραβάσεις της νομοθεσίας, και συγκεκριμένα του άρθρου 15 του Ν. 4177/2013, του άρθρο 78 της Υπουργικής Απόφασης 91354/24-8-2017, καθώς και της Υπουργικής Απόφασης 35935/2023, με τίτλο «Κώδικας Δεοντολογίας περί ανακοινώσεων μείωσης της τιμής (ιδίως σε προσφορές/εκπτώσεις/προωθητικές ενέργειες)».

Συγκεκριμένα, επιβλήθηκαν διοικητικά πρόστιμα: 720.000 ευρώ και 100.000 ευρώ σε εταιρείες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών και 120.000 ευρώ σε τρεις εταιρείες (από 40.000 ευρώ στην καθεμία) με είδη καλλυντικών.

«Απτά αποτελέσματα»

Όπως δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας: «Οι αυστηροί έλεγχοι, με την αξιοποίηση σύγχρονων ηλεκτρονικών εργαλείων της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) κατά τη θερινή εκπτωτική περίοδο και με στόχο τον εντοπισμό φαινομένων πλασματικών/εικονικών εκπτώσεων, παράγουν απτά αποτελέσματα. Επιβάλαμε νέα πρόστιμα συνολικού ύψους 940.000 ευρώ σε 5 εταιρείες κι έτσι το συνολικό ύψος των κυρώσεων για πλασματικές εκπτώσεις προσεγγίζει τα 2.400.000 ευρώ. Παραπλανητικές πρακτικές σε βάρος των καταναλωτών δεν πρόκειται να γίνουν αποδεκτές. Το κράτος ασκεί στο ακέραιο τον ρυθμιστικό/ελεγκτικό ρόλο του στην αγορά και λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα για την προστασία των καταναλωτών».

Σαφάρι

Υπενθυμίζεται πως πριν από ενάμιση μήνα επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 1.440.000 ευρώ σε μεγάλες αλυσίδες ειδών τεχνολογίας, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού, καθώς διαπιστώθηκε ότι παραβίαζαν τον κώδικα δεοντολογίας περί ανακοίνωσης μειωμένης τιμής σε περίοδο εκπτώσεων.

Επιπλέον, πρόσφατα δημοσιοποιήθηκε η επιβολή διοικητικών προστίμων συνολικού ύψους 139.000 ευρώ σε 13 επιχειρήσεις στον τομέα των καυσίμων και των ειδών αυτοκινήτου για παραβίαση των διατάξεων περί αθέμιτης κερδοφορίας.

Σε ό,τι αφορά τις νέες διατάξεις για τις εκπτώσεις, στις οποίες ενσωματώνεται ευρωπαϊκή οδηγία, θεσπίστηκαν τον Απρίλιο, με συνέπεια η εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας να εφαρμόζεται επί της ουσίας πρώτη φορά στις φετινές θερινές εκπτώσεις. Από την πλευρά τους, οι επιχειρήσεις επισημαίνουν ότι επικρατεί σύγχυση για την εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας περί αναγραφής των τιμών σε εκπτώσεις και προσφορές, ενώ υποστηρίζουν πως το νέο πλαίσιο είναι δύσκολο να εφαρμοστεί σε πλατφόρμες, αλλά και σε εκπτωτικά καταστήματα.

Τι προβλέπεται

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, το όφελος του καταναλωτή από τη μείωση της τιμής πρέπει να παρουσιάζεται σωστά. Η τιμή αναφοράς πρέπει να είναι η χαμηλότερη τιμή του προϊόντος/υπηρεσίας των τελευταίων 30 ημερών.

Ταυτόχρονα, ο καταναλωτής πρέπει να έχει «καθαρή» εικόνα για την αρχική και την τελική τιμή στο ράφι, προτού προβεί σε κάποια αγορά. Κάθε ανακοίνωση του επιχειρηματία, ότι έχει μειώσει την τιμή για ένα προϊόν, πρέπει να γίνεται ως εξής: είτε ως ποσοστό (%), π.χ. «20% έκπτωση», είτε ως συγκεκριμένο ποσό, π.χ. «10 ευρώ έκπτωση», είτε μέσω αναγραφής της νέας (χαμηλότερης) τιμής μαζί με την προγενέστερη (υψηλότερη) τιμή. Η προηγούμενη τιμή μπορεί να εμφανίζεται σε διαγραμμένη μορφή, π.χ. «τώρα 50 ευρώ, πριν 100 ευρώ». Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή