«Ραντεβού» σε κτήματα και σε ανοικτούς χώρους εστίασης που διατίθενται για κοινωνικές εκδηλώσεις (γάμοι, βαπτίσεις, πανηγύρια και άλλοι εορτασμοί) δίνουν αυτή την περίοδο οι «φορο-ράμπο» της ΑΑΔΕ, καθώς σε αυτούς τους χώρους ανθεί πλέον το «σπορ» της φοροδιαφυγής.

Ακολουθώντας την πεπατημένη της τελευταίας τριετίας και με «οδηγό» καταγγελίες, κριτικές -ακόμα και αξιολογήσεις σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης- ελέγχουν την έκδοση παραστατικών και δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις, όπου αποκαλύπτεται εκτεταμένη φοροδιαφυγή, με το μαύρο χρήμα να μη λείπει από τον... χορό.

Με κάθε μέσο

Η εφορία, μάλιστα, χρησιμοποιεί κάθε διαθέσιμο αλλά και κάθε ευφάνταστο μέσο για να αποκαλύψει συναλλαγές που γίνονται κάτω από το τραπέζι. Όσο και αν ηχεί παράδοξο και ευτράπελο, κάθε είδους σχόλιο που κάνουν οι φορολογούμενοι για αγορές σε ηλεκτρονικά καταστήματα ή για επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών που διαθέτουν ιστοσελίδες, αλλά και για κέντρα διασκέδασης, λαμβάνεται σοβαρά υπόψη. Όπως, για παράδειγμα, γίνεται έλεγχος της περιουσιακής κατάστασης ακόμα και με βάση φωτογραφίες και αναρτήσεις πολιτών στο Facebook (από διάσημους και μη πολίτες), η εφορία αξιοποιεί τώρα τις κριτικές που λαμβάνουν χώρα για την παροχή υπηρεσιών και με βάση αυτές αναζητά πιθανές εστίες φοροδιαφυγής.

Πρόσφορο έδαφος για ελέγχους αποτελούν οι κοινωνικές εκδηλώσεις και γενικότερα κάθε τύπου διοργανώσεις που κορυφώνονται συνήθως μέσα στον Αύγουστο, καθώς -όπως έχει διαπιστωθεί-, ένα μεγάλο μέρος των πληρωμών γίνεται με μετρητά και τις περισσότερες περιπτώσεις χωρίς τα απαραίτητα παραστατικά και τιμολόγια.

Τα «εργαλεία» που χρειάζεται να διαθέτει η ΑΑΔΕ είναι ο χρόνος και ο τόπος των εκδηλώσεων, στοιχεία τα οποία στην πλειονότητα των περιπτώσεων αποκαλύπτονται από τους ίδιους τους συμμετέχοντες που... εκθέτουν κάθε λεπτομέρεια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στην πρώη γραμμή των ελέγχων βρίσκονται αυτήν την περίοδο και οι αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα και άλλες πλατφόρμες συναλλαγών.

Στοχευμένοι έλεγχοι

Οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ διενεργούνται στοχευμένα, έπειτα από συλλογή πληροφοριών που πραγματοποιείται μέσω ερευνών στο διαδύκτιο - και συγκεκριμένα σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στην πλατφόρμα αναζήτησης πληροφοριών Google - και κατόπιν διασταύρωσης με άλλες πληροφορίες που βρίσκονται ήδη στη διάθεση των φορολογικών Αρχών ή προέρχονται από καταγγελίες καταναλωτών. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν για τους ελεγκτές τα καταστήματα που δεν έχουν... φυσική παρουσία, αλλά πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω ιστοσελίδων που είναι ενταγμένες στο Facebook ή σε άλλα Μέσα, το Instagram ή το TikTok, ή ακόμη και μέσω ιστοσελίδων που λειτουργούν αυτόνομα ως e-shop.

Οι τιμές πώλησης των προϊόντων, οι οποίες αναφέρονται σε αυτές τις ιστοσελίδες, είναι ιδιαίτερα δελεαστικές και οι πωλητές, μέχρι να εντοπιστούν από την ΑΑΔΕ, καταφέρνουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα να πραγματοποιούν αδήλωτες και αφορολόγητες πωλήσεις κάτω από τη... μύτη των αρμόδιων φορολογικών Αρχών. Όπως τονίζουν αρμόδιοι παράγοντες, η φοροδιαφυγή μέσω διαδικτύου εξελίσσεται σε νέα «γάγγραινα» και γι’ αυτό τον λόγο οι ελεγκτές «σαρώνουν» όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανιχνεύοντας υποθέσεις παράνομου πλουτισμού με τη βοήθεια ειδικού αλγόριθμου που «τρέχει» συνδυαστικές διασταυρώσεις. Την κατάσταση θα διευκολύνει νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών με τις νέες υποχρεώσεις που θα έχουν βάσει Κοινοτικής Οδηγίας όσοι δραστηριοποιούνται σε ψηφιακές πλατφόρμες.

Το νομοσχέδιο βγαίνει σήμερα από τη δημόσια διαβούλευση, για να πάρει τον δρόμο προς τη Βουλή, και προβλέπει βαριές «καμπάνες» έως 500.000 ευρώ σε ελληνικές και ξένες πλατφόρμες με αναστολή λειτουργίας στην Ελλάδα γι’ αυτές που δεν θα παρέχουν στοιχεία για τους στοχευμένους ελέγχους που θα διεξάγει η ΑΑΔΕ.

Δημοσιεύτηκε στην ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ στις 18/8