Από «ψιλό κόσκινο» θα περνούν οι συντάξεις μετά την ολοκλήρωση της διασύνδεσης του ΕΦΚΑ με την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ ΑΕ), καθώς θα ελέγχεται ο αριθμός των συντάξεων κάθε συνταξιούχου, η νομιμότητα, θα επισπευσθεί η διαδικασία έκδοσης των νέων αιτήσεων συνταξιοδότησης, ενώ θα υπάρχει και η δυνατότητα διασταύρωσης των στοιχείων με την ΑΑΔΕ και το σύστημα ΔΙΑΣ.

Σύμφωνα με τροπολογία που έχει κατατεθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η ΗΔΙΚΑ καθίσταται ενιαίος φορέας ελέγχου και πληρωμών συντάξεων και συγκεντρώνει, ελέγχει και διασταυρώνει τα στοιχεία των συντάξεων των δικαιούχων όλων των ασφαλιστικών ταμείων και υπολογίζει το ποσό της μείωσης για τους συνταξιούχους με διπλές ή τριπλές συντάξεις (σύμφωνα με τις μνημονιακές επιταγές), καθώς και για όσους λαμβάνουν συντάξεις από περισσότερους του ενός φορέα.

Η διαδικασία

Τα ασφαλιστικά ταμεία αποστέλλουν έως τη 10η ημέρα κάθε μήνα στην ΗΔΙΚΑ ΑΕ σε ηλεκτρονική μορφή μηνιαίο αρχείο πληρωμών συντάξεων, στο οποίο περιέχονται αναλυτικά και ανά συνταξιούχο τα ποσά των συντάξεων που καταβάλλει ο κάθε φορέας. Τα αρχεία πληρωμών συντάξεων περιέχουν όλα τα αναγκαία στοιχεία ταυτοποίησης (AMΚΑ, ΑΦΜ κ.λπ.). Σε περίπτωση ελλιπών στοιχείων, η επεξεργασία υλοποιείται στα διαθέσιμα στοιχεία και στους ταυτοποιημένους συνταξιούχους.

Με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ρυθμίζονται τα θέματα των συντάξεων, αναφορικά με τις υποχρεώσεις της ΗΔΙΚΑ ΑΕ και του υπουργείου Οικονομικών, θέματα διασταυρώσεων και ταυτοποίησης στοιχείων και αλληλοενημερώσεων.

Ταυτόχρονα, στην τελική ευθεία περνά η ψηφιοποίηση όλων των αρχείων του ΕΦΚΑ και η δημιουργία του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος που θα κάνει τις 88 διαφορετικές βάσεις δεδομένων του φορέα να διαλειτουργούν μεταξύ τους, όπως επίσης και τα συστήματα του ΚΕΑΟ να επικοινωνούν με τα υπόλοιπα συστήματα του ΕΦΚΑ.

Αυτοματισμός

Ανάμεσα στους κυριότερους στόχους του είναι ο αυτοματισμός και η ψηφιοποίηση των συναλλαγών πολιτών / εργοδοτών, η διαλειτουργικότητα με άλλες κρατικές υπηρεσίες προκειμένου να ανακτώνται και να ανταλλάσσονται αυτομάτως πληροφορίες. Με αυτό τον τρόπο καταργείται η ανάγκη υποβολής εγγράφων σε έντυπη μορφή, απλοποιούνται και ομογενοποιούνται οι διαδικασίες του φορέα, ενώ μειώνεται το συνολικό κόστος λειτουργίας και συντήρησης υποδομών τεχνολογίας πληροφοριών που υποστηρίζουν την κοινωνική ασφάλιση στην Ελλάδα.

Ειδικότερα, το ΟΠΣ θα καλύπτει την κύρια, την επικουρική ασφάλιση και τις εφάπαξ παροχές, όλες τις λειτουργικές περιοχές (μητρώο, εισφορές, παροχές, συντάξεις), όλες τις ομάδες ασφαλισμένων (μισθωτούς, μη μισθωτούς, αγρότες, Δημόσιο), καθώς και τους εργοδότες, το ελεγκτικό έργο (πάταξη εισφοροδιαφυγής), τη βεβαίωση και ρύθμιση οφειλών μέσω του ΚΕΑΟ και τη διασύνδεση με το σύστημα του ΚΕΠΑ (πιστοποίηση αναπηρίας). Παράλληλα, θα υλοποιηθεί σταδιακά ενιαία και πλήρης βάση της ασφαλιστικής ιστορίας, που θα αποτελεί τη μοναδική πηγή άντλησης στοιχείων για τη διαδικασία απονομής σύνταξης.

Σε βάθος τριετίας

Στόχος είναι σε βάθος τριετίας ο e-ΕΦΚΑ να αποκτήσει τα αναγκαία ψηφιακά όπλα προκειμένου να επιτύχει καλύτερη οργάνωση, καλύτερη εξυπηρέτηση και μεγαλύτερη ευελιξία στη διαχείριση των ασφαλιστικών, συνταξιοδοτικών και εργασιακών υποθέσεων 6.500.000 πολιτών. Αυτό θα επιτευχθεί μέσα από δύο έργα, όπως προβλέπει η ανάδοχος εταιρεία:

1. Την ανάπτυξη του νέου Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του e-ΕΦΚΑ και την αναβάθμιση του συστήματος ψηφιακής απονομής συντάξεων ΑΤΛΑΣ, προϋπολογισμού 48.300.000 ευρώ.

2. Την ψηφιοποίηση της ασφαλιστικής ιστορίας του e-ΕΦΚΑ, με προϋπολογισμό 33.200.000 ευρώ.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»