Να βάλουν τέλος στη γραφειοκρατία των μεταβιβάσεων ακινήτων επιχειρούν ταυτόχρονα τα υπουργεία Οικονομικών, Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών.

Μετά την ανακοίνωση από τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Πιερρακάκη για τη δημιουργία ψηφιακού συστήματος συλλογής των δικαιολογητικών για τη μεταβίβαση ακινήτων, το υπουργείο Εσωτερικών κατέθεσε διάταξη στη Βουλή που προβλέπει συγκεκριμένους κανόνες για όλους τους Δήμους για την έκδοση της βεβαίωσης περί μη οφειλής ΤΑΠ, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του powergame.gr.

Συγκεκριμένα, η διάταξη προβλέπει ότι για τη χορήγηση της βεβαίωσης ΤΑΠ, ο δήμος θα ζητά από τους πολίτες μόνο τρία δικαιολογητικά (αντί των 10 που ζητούν σήμερα οι Δήμοι), ενώ η βεβαίωση θα εκδίδεται εντός πέντε ημερών με βάση τα στοιχεία που τηρεί ηλεκτρονικά ο δήμος και θα ισχύει μέχρι το τέλος του έτους έκδοσής της.

Με την νέα διάταξη τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη βεβαίωση ΤΑΠ είναι τα εξής:

Για ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο:

  • Φωτοτυπία τελευταίου λογαριασμού ρεύματος
  • Αποδεικτικό εξόφλησης του λογαριασμού ρεύματος
  • Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου/Διηρημένης Ιδιοκτησίας

Για μη ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο:

  • Βεβαίωση διακοπής ηλεκτροδότησης από τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕ.ΔΔΗ.Ε), με ημερομηνία διακοπής,
  • Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου/Διηρημένης Ιδιοκτησίας
  • Υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη για τη μη χρήση του ακινήτου.

Η βεβαίωση ΤΑΠ εκδίδεται για τα τετραγωνικά μέτρα που αναφέρονται στο Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου/Διηρημένης Ιδιοκτησίας.

Σημειώνεται ότι σε περίπτωση μεταβίβασης της κυριότητας των πάσης φύσεως ακινήτων για οποιαδήποτε αιτία και προ της υπογραφής του συμβολαίου, απαιτείται βεβαίωση περί μη οφειλής ΤΑΠ, άλλως η συμβολαιογραφική πράξη είναι άκυρη και δεν επάγεται οποιαδήποτε έννομη συνέπεια.

Η βεβαίωση χορηγείται κατόπιν αιτήσεως του ιδιοκτήτη ή αναζητείται αυτεπάγγελτα από τον συμβολαιογράφο ή προσκομίζεται από τον μεταβιβάζοντα, εκδίδεται εντός πέντε (5) ημερών με βάση τα στοιχεία που τηρεί ηλεκτρονικά ο δήμος και ισχύει μέχρι το τέλος του έτους έκδοσής της. Η βεβαίωση που χορηγεί ο δήμος δύναται να είναι και ψηφιακή και να χρησιμοποιείται και για την ηλεκτρονική μεταβίβαση του ακινήτου.

Εναλλακτικά, αν το επιθυμεί ο μεταβιβάζων ή ο αγοραστής σε περίπτωση που υφίσταται αδυναμία έκδοσης της βεβαίωσης εντός πέντε ημερών για οποιονδήποτε λόγο, ο μεταβιβάζων ή ο αγοραστής έχει τη δυνατότητα να καταβάλει στον συμβολαιογράφο κατά τον χρόνο σύναψης του συμβολαίου, ως εγγύηση μέχρι την εκκαθάριση της οφειλής, ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό 3% επί της αξίας πώλησης ή επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Το ποσό αυτό αποδίδεται από τον συμβολαιογράφο μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής στον δήμο για λογαριασμό του αποκτώντα. Το αποδεικτικό κατάθεσης του ποσού του πρώτου εδαφίου επέχει θέσης βεβαίωσης.

Οι δήμοι υποχρεούνται να αναρτούν στην ιστοσελίδα τους τους λογαριασμούς κατάθεσης των ανωτέρω ποσών ενώ εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριών  μηνών από την κατάθεση της εγγύησης, η ταμειακή υπηρεσία του δήμου προβαίνει σε εκκαθάριση της οφειλής του ΤΑΠ και είτε βεβαιώνει και εισπράττει το υπόλοιπο της οφειλής  είτε επιστρέφει στον μεταβιβάζοντα, ή στον αποκτώντα, εντός δέκα ημερών ως αχρεωστήτως καταβληθέν το τυχόν επιπλέον ποσό που καταβλήθηκε ως εγγύηση.