Εκρηκτικές παρενέργειες σε όλα τα επίπεδα της οικονομικής δραστηριότητας επιφέρουν οι ανατιμήσεις στο πετρέλαιο κίνησης, έχοντας εκτοξεύσει έως και 20%-25% το κόστος του μεταφορικού έργου. 

Ενδεικτικά, μια μετακόμιση που πριν από πέντε μήνες μπορεί να στοίχιζε 300 ευρώ σήμερα ανέρχεται στα 500 ευρώ, ενώ ένα δέμα που έκανε 3,5 ευρώ τώρα κάνει 5 ευρώ. Ακόμα πιο ακριβές και, σε ορισμένες περιπτώσεις, πλέον απλησίαστες είναι οι μεταφορές που έχουν μεγάλη χιλιομετρική απόσταση.

Σύμφωνα με την Ντ. Καλατζή, υπεύθυνη μεταφορικής εταιρείας με ευρύ πανελλαδικό δίκτυο και έδρα στον Αγ. Ι. Ρέντη, «η ζήτηση παραμένει σε υψηλά επίπεδα, ωστόσο οι τιμές των υπηρεσιών μας έχουν αυξηθεί τουλάχιστον 20%. Οταν το πετρέλαιο κίνησης έχει φτάσει και ορισμένες φορές έχει ξεπεράσει τα επίπεδα της απλής αμόλυβδης, καταλαβαίνει κανείς ότι ξαφνικά τα έξοδα για τα καύσιμα των φορτηγών έχουν διπλασιαστεί».

Υπενθυμίζεται ότι τον τελευταίο μήνα η τιμή του πετρελαίου κίνησης κατά μέσο όρο κυμαίνεται στα 2 με 2,2 ευρώ το λίτρο (ίδια τιμή με την απλή αμόλυβδη), πράγμα που επηρεάζει αρνητικά τους επαγγελματίες οδηγούς και τους κλάδους που βασικό τους «εργαλείο» είναι οι μεταφορές, αφού τα έξοδά τους, θέλοντας και μη, αυξάνονται σημαντικά. Οι επαγγελματίες δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να υπάρξουν και νέες ανατιμήσεις, καθώς -όπως αναφέρουν- «το diesel κίνησης είναι κολλημένο εδώ και έναν μήνα στα 2 ευρώ, ενώ πάντα υπάρχει ο φόβος να αυξηθεί κι άλλο. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα οι τιμές να ανέβουν και να μην μπορούμε ούτε εμείς να κινήσουμε τα φορτηγά ούτε οι πελάτες να ανταποκριθούν στα νέα κόστη», υπογραμμίζει ο Θ. Κανελλάκης, από τον κλάδο των μεταφορέων.

Επιδότηση

«Ζητάμε από την κυβέρνηση να εφαρμόσει την επιδότηση. Μας λένε ότι δεν έχουν λεφτά και εμείς τους απαντάμε “ας το κάνουν δοκιμαστικά για έναν μήνα και σε περίπτωση που μειωθεί η τιμή να επανέλθουμε στο σημερινό καθεστώς”», δηλώνει στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» η πρόεδρος βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα, υποστηρίζοντας ότι οι σημερινές στρεβλώσεις «αν δεν αντιμετωπιστούν τώρα, θα προκαλέσουν κι άλλες, χειρότερες». Απηύθυνε, δε, έκκληση να γίνονται παραπάνω και στοχευμένοι έλεγχοι, ώστε να αποκατασταθεί η ανωμαλία με τις ευρείες διακυμάνσεις στις τιμές των καυσίμων. «Υπάρχει μεγάλη παραβατικότητα, πρέπει να γίνονται περισσότεροι έλεγχοι και πιο στοχευμένα. Αρκεί να ρίξει μια ματιά κανείς στο “παρατηρητήριο”, για να δει τις αποκλίσεις σε σχέση με την τιμή που αγοράζουμε τα καύσιμα... Έτσι δεν κάνουμε προκοπή», κατέληξε.

Παρέμβαση

Το θέμα απασχολεί έντονα την κυβέρνηση. Πρόσφατα, υπουργός άφησε να εννοηθεί ότι σε δεύτερο χρόνο («δεν είμαστε ακόμη έτοιμοι») θα υπάρξουν παρεμβάσεις. Πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών θέλουν την επιδότηση να επαναφέρει την ισορροπία μεταξύ των δύο καυσίμων κίνησης, με το πετρέλαιο να επανέρχεται σε τιμή χαμηλότερη κατά τουλάχιστον 25% από τη βενζίνη. Παρά το γεγονός ότι με το «καλάθι της νοικοκυράς», δηλαδή των 51 προϊόντων ευρείας κατανάλωσης που διατίθενται σε μειωμένη τιμή, καταβάλλεται προσπάθεια ανάσχεσης της ακρίβειας, εντούτοις οι σκληροί δείκτες του πληθωρισμού δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας. Και τούτο διότι «εδώ και 16 μήνες κινείται συνεχώς ανοδικά, άρα αποκτά χαρακτηριστικά μονιμότητας».

Σε εθνικό επίπεδο, ο δομικός πληθωρισμός (δηλαδή ο πληθωρισμός χωρίς να υπολογίζονται τα καύσιμα και τα εποχικά φρούτα και λαχανικά) κινείται στο 4,98%-5%, δείχνοντας πλέον ότι η ακρίβεια έχει διαχυθεί σε όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες. Το ίδιο συμβαίνει, σύμφωνα με τους αναλυτές, και με τον αντίστοιχο δείκτη του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή. Ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή, χωρίς τα καύσιμα και τους φόρους, βρέθηκε τον Οκτώβριο στο 5,2%, έναντι 4% για τον μέσο όρο της ευρωζώνης. Κοντολογίς, όσο περισσότερο χρόνο μείνουν οι τιμές σε υψηλά επίπεδα, τόσο περισσότερο θα χρειαστεί ο πληθωρισμός να προσεγγίσει τα προ κρίσης επίπεδα.

Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 12/11