Στα 168 δισ. ευρώ εκτοξεύθηκε το χρέος νοικοκυριών - επιχειρήσεων σε Εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία, πριν καν τελειώσει η χρονιά, και είναι προφανές ότι το οικονομικό επιτελείο έχει κάθε λόγο να επιθυμεί την αύξηση της εισπραξιμότητας, σε μια συγκυρία όπου, πέρα από τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης, βαριά σκιά ρίχνουν ξαφνικά οι αλλεπάλληλες αυξήσεις επιτοκίων της ΕΚΤ.

Η «επιθετικότητα» της τελευταίας είναι αλήθεια ότι αιφνιδίασε τους Ελληνες τεχνοκράτες, οι οποίοι διαπιστώνουν ότι αυτές οι αυξήσεις επιτοκίων μπορεί να διαβρώσουν τη βιωσιμότητα των ρυθμίσεων οφειλών προς το Δημόσιο, για τις οποίες δόθηκαν μάχες σώμα με σώμα με τους Ευρωπαίους τεχνοκράτες. Τα τελευταία στοιχεία από το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών δεν αφήνουν καμία αμφιβολία ότι, αν δεν ληφθούν μέτρα, λίαν συντόμως ο όγκος των προσαυξήσεων θα ζωντανέψει τις μνήμες των... πανωτοκίων, όταν οι κύριες οφειλές πολλαπλασιάζονταν με ρυθμούς... πολυβόλου.

Τι είδαν οι αρμόδιες υπηρεσίες και θορυβήθηκαν; Μέσα στο τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, όταν δηλαδή ξεκίνησε η Φρανκφούρτη να «τρέχει», ενώ οι κύριες οφειλές προς τον ΕΦΚΑ μειώθηκαν κατά 25,5 εκατ. ευρώ, το συνολικό χρέος ανέβηκε στα 43,4 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 2,037 δισ. ευρώ. Πώς έγινε αυτό το... μαγικό; Πολύ απλά, τα πρόσθετα τέλη εκτινάχθηκαν κατά 2,062 δισ. ευρώ, κυρίως λόγω αύξησης επιτοκίων! 

Πρώτη κίνηση

«Το μήνυμα ελήφθη» και ήδη έγινε η πρώτη κίνηση στο πλαίσιο του Εξωδικαστικού, με πρόσθετο κίνητρο ότι δεν «τσουλάει» ούτως ή άλλως. Το υπουργείο Οικονομικών έδωσε τα χέρια με τις τράπεζες και τους διαχειριστές, «ψαλιδίζοντας» την τελική επιβάρυνση των δανειοληπτών, αλλά με «by pass» στο επιτόκιο. Πώς; Με «κούρεμα» στα περιθώρια επιτοκίων:

  • Κατά 75 bps, σε 2,50% + Euribor τριμήνου για οφειλές προς χρηματοδοτικούς φορείς που καλύπτονται ολικώς ή μερικώς από ειδικά προνόμια, από 3,25% που ήταν έως τώρα.
  • Κατά 150 bps, σε 3% + Euribor τριμήνου για οφειλές προς χρηματοδοτικούς φορείς που δεν καλύπτονται από ειδικά προνόμια, από 4,5% που ήταν έως τώρα.
Φυσικά, το ζητούμενο -όπως μεταφέρεται από ανθρώπους της αγοράς- είναι να αγγίξει ή, μάλλον, να ανοίξει το υπουργείο Οικονομικών το «πακέτο» των υφιστάμενων ρυθμίσεων οφειλών, έτσι ώστε να προσαρμόσει τα επιτόκια στα νέα δεδομένα. Κι αν για την επιστρεπτέα δεν τίθεται ζήτημα, αφού οι 96 δόσεις είναι άτοκες, δεν συμβαίνει το ίδιο με την πάγια ρύθμιση των 24-48 δόσεων, η οποία, μάλιστα, επεκτείνεται οσονούπω και στα χρέη προς τον ΕΦΚΑ. Με βάση τα ισχύοντα, για οφειλές που ρυθμίζονται σε 12 μηνιαίες δόσεις, ο τόκος υπολογίζεται με βάση το τελευταίο δημοσιευμένο μέσο ετήσιο επιτόκιο δανείων σε ευρώ χωρίς καθορισμένη διάρκεια αλληλόχρεων λογαριασμών που χορηγούνται από όλα τα πιστωτικά ιδρύματα στην Ελλάδα σε μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις, όπως αυτό δημοσιεύεται από την Τράπεζα της Ελλάδος, πλέον 0,25%, ετησίως υπολογιζόμενο. Για περισσότερες δόσεις, το παραπάνω επιτόκιο προσαυξάνεται κατά 1,5%. Προφανές είναι ότι, όσο ανεβαίνει το επιτόκιο της ΕΚΤ, τόσο ανεβαίνει και το επιτόκιο βάσης των ρυθμίσεων.

Μπορούν να αλλάξουν οι ρυθμίσεις; Στο οικονομικό επιτελείο το σκέπτονται, αλλά γνωρίζουν ότι οι θεσμοί θα προβάλουν σφοδρή αντίσταση απέναντι σε οποιαδήποτε πρόταση για ευνοϊκότερη -κατά την άποψή τους- αντιμετώπιση των οφειλετών, παρά το ότι μιλάμε για φορολογουμένους και ασφαλισμένους που θέλουν να εξοφλήσουν και γι’ αυτό ρυθμίζουν τα χρέη τους. Το επιχείρημα που ακούγεται είναι ότι με πληθωρισμό 10% μειώνεται αντίστοιχα η ονομαστική αξία του χρέους. Το αντεπιχείρημα είναι ότι και η σώρευση πολλαπλάσιων προσαυξήσεων στο τέλος της ρύθμισης θα είναι ένα πραγματικό πρόβλημα για τους συνεπείς οφειλέτες, χωρίς μάλιστα να είναι δική τους ευθύνη.

Και αν για τους συνεπείς οφειλέτες το οικονομικό επιτελείο θα εξαντλήσει όλα τα διαθέσιμα μέσα για να κάνει τη ζωή τους πιο εύκολη, οι «μπαταχτσήδες», και ειδικά οι μεγάλοι οφειλέτες, θα περάσουν δύσκολα. Αυτό που έχει εξοργίσει άπαντες είναι ότι, ενώ δόθηκαν πολλές ευκαιρίες και διευκολύνσεις, από τα περίπου 86 δισ. ευρώ των οφειλών που χαρακτηρίζονται επιδεκτικά είσπραξης, αυτά που έχουν υπαχθεί σε κάποια ρύθμιση μόλις και μετά βίας ξεπερνούν τα 5 δισ. ευρώ. Στο στόχαστρο μπαίνουν περίπου 48.000 ΑΦΜ, οι οποίοι επιβαρύνονται με συνολικές οφειλές που αγγίζουν τα 100 δισ. ευρώ.

Αν και μέσα σε αυτόν τον σωρό υπάρχουν πτωχευμένες επιχειρήσεις ή οφειλέτες που θεωρητικά δεν έχουν περιουσιακά στοιχεία, το νέο ηλεκτρονικό «εργαλείο» που διαθέτει η ΑΑΔΕ, το περιβόητο «EISPRAXIS», θα αναλάβει να βάλει κάθε κατεργάρη στον πάγκο του. Πρώτο βήμα; Διασταυρώσεις σε όλες τις βάσεις δεδομένων, προς αναζήτηση ακινήτων και κινητών, αλλά και ύποπτων μεταβιβάσεων σε συγγενικά πρόσωπα, και στη συνέχεια ενεργοποίηση των αυτοματοποιημένων διαδικασιών μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης, ήτοι κατασχέσεων και πλειστηριασμών.

Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro των ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ στις 5/11


Σύμφωνα με τους τελευταίους υπολογισμούς από την ΑΑΔΕ, περίπου 600.000 φυσικά και νομικά πρόσωπα θα δεχθούν μέσα στους επόμενους μήνες το... χάδι της Εφορίας