Αττικη_οδος
Οικονομία

Αρχίζει η τιτανομαχία για την Αττική Οδό - Ενδιαφέρον από μεγάλες εταιρείες Ελλάδας και εξωτερικού, κοινοπραξίες και νούμερα που ζαλίζουν

Στις 5 Μαΐου θα υποβληθούν οι προσφορές στο ΤΑΙΠΕΔ για την απόκτηση του δικαιώματος 25ετούς εκμετάλλευσης

Τουλάχιστον έξι προσφορές αναμένει το ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα παραχώρηση της εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού. Πρόκειται για προσφορές που θα υποβάλουν μεγάλες εταιρείες από την Ελλάδα και το εξωτερικό στις 5 Μαΐου 2022, οι οποίες, είτε από μόνες τους είτε με τη μορφή κοινοπραξίας, θα υποβάλουν το αρχικό ενδιαφέρον τους για την απόκτηση του δικαιώματος 25ετούς εκμετάλλευσης του πιο σημαντικού σε έσοδα οδικού άξονα της χώρας.

Η εκδήλωση ενδιαφέροντος δεν αποκλείεται να φέρει περισσότερες προσφορές, αλλά οι παρακάτω θεωρούνται από το ΤΑΙΠΕΔ ως οι πιο σίγουρες και οι πιο σοβαρές. Πρόκειται για ενδιαφερομένους με βαθιές τσέπες, αλλά και τεχνογνωσία, που υπογραμμίζουν το μεγάλο ενδιαφέρον της παραχώρησης της Αττικής Οδού, αλλά και την αναβάθμιση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τη χώρα. Αν μάλιστα μέχρι την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την απόκτηση της παραχώρησης, που αναμένεται στο α’ εξάμηνο του 2023, η Ελλάδα καταφέρει να αποκτήσει την επενδυτική βαθμίδα, τότε το ενδιαφέρον αυτό θα γιγαντωθεί έτι περαιτέρω.

Ο κομβικός ρόλος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και οι κολοσσοί που θέλουν να ρίξουν δίχτυα στη χώρα

1. Η Abertis, με έδρα τη Μαδρίτη, είναι ο μεγαλύτερος διαχειριστής οδικών αξόνων στον πλανήτη, με παρουσία σε 15 χώρες της Ευρώπης, της Ασίας και της Αμερικής. Διαχειρίζεται 8.000 χλμ. αυτοκινητοδρόμων και ελέγχεται από την ιταλική Atlantia (Autostrade), την ισπανική κατασκευαστική ACS και τη γερμανική Hochtief. To 2021 είχε έσοδα 4,85 δισ. ευρώ και λειτουργικά κέρδη ύψους 3,35 δισ. ευρώ. Παράλληλα, φέρει καθαρό δανεισμό ύψους άνω των 23 δισ. ευρώ.

2. Η πορτογαλική Brisa είναι ο μεγαλύτερος διαχειριστής αυτοκινητοδρόμων της Πορτογαλίας. Ελέγχεται από ιδιωτικά επενδυτικά και συνταξιοδοτικά ταμεία (APG Asset Management N.V., NPS - The National Pension Service of the Republic of Korea και Swiss Life Asset Managers) που διαχειρίζονται εκατοντάδες δισ. ευρώ. Σήμερα η Brisa διαχειρίζεται πάνω από 1.600 χλμ. αυτοκινητοδρόμων, κυρίως στην Πορτογαλία, ενώ το 2020 είχε έσοδα 624 εκατ. ευρώ (-20% σε σχέση με το 2019) και λειτουργικά κέρδη 434 εκατ. ευρώ. H Brisa δεν διαθέτει προς το παρόν συνεταίρο κατασκευαστική εταιρεία, αλλά εκτιμάται ότι μέχρι την υποβολή ενδιαφέροντος θα έχει βρεθεί ο συνεργάτης της για τη βαριά συντήρηση του οδικού άξονα. Πληροφορίες του «MoneyPro» που δημοσιεύτηκαν την περασμένη εβδομάδα θέλουν την Brisa να βρίσκεται σε αρχικές συζητήσεις με την Intrakat, η οποία πάντως συζητά και με την αυστραλιανή Macquarie.

3. H First Sentier Investors, με την οποία συνεργάζεται η ΓΕΚ Τέρνα, είναι ένα από τα μεγαλύτερα αυστραλιανά επενδυτικά κεφάλαια με υπό διαχείριση 182 δισ. δολ. ΗΠΑ (πάνω από 150 δισ. ευρώ). Επενδύει κυρίως σε περιουσιακά στοιχεία υποδομών (δίκτυα, λιμάνια, αεροδρόμια κ.λπ.) και καλοβλέπει την Ελλάδα ως επενδυτικό προορισμό. Συμμετείχε στον διαγωνισμό πώλησης του 49% του ΔΕΔΔΗΕ και έχει ενδιαφερθεί για τον ΔΑΑ.

4. H Ardian, που συνεργάζεται με τις Αvax και Ellaktor, είναι γαλλική επενδυτική εταιρεία με υπό διαχείριση κεφάλαια πάνω από 125 δισ. δολ. ΗΠΑ (113 δισ. ευρώ). Η εταιρεία λειτουργεί και ως fund of funds, επενδύοντας σε άλλα επενδυτικά κεφάλαια (Blackstone, Apax, Permira, Warburg Pincus κ.ά.). Οι επενδύσεις της εστιάζονται κυρίως σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Ασία.

5. Η αυστραλιανή Macquarie, πουσυμπράττει με τον Ομιλο Κοπελούζου, είναι πλέον γνωστή στην Ελλάδα μετά την επένδυσή της στον ΔΕΔΔΗΕ, όπου διέθεσε περίπου 2,11 δισ. ευρώ. Η εταιρεία, όπως έδειξε και η συμμετοχή της στη διεκδίκηση της Εγνατίας Οδού, φέρεται να καλοβλέπει και άλλες επενδύσεις στη χώρα μας, και ειδικά τις επενδύσεις μεγάλου μεγέθους (Αττική Οδός, ΔΑΑ κ.ά.).

6. Τέλος, ο Ομιλος Μυτιληναίου συμπράττει με τη γαλλική Vinci, με την οποία συνεργάστηκε και στη διεκδίκηση της Εγνατίας Οδού.



Τα μεγάλα funds

Τα μεγάλα funds είναι κρίσιμα για τηνεπιτυχή έκβαση του διαγωνισμού, καθώς αυτός έχει ένα πολύ μεγάλο διακύβευμα. Το τίμημα μπορεί να φτάσει ακόμα και στα 5 δισ. ευρώ στη διάρκεια της 25ετίας και το ζητούμενο είναι το πώς θα μοιραστεί αυτό το τίμημα μεταξύ της προκαταβολής και της συμμετοχής στα ετήσια έσοδα. Οι πιο πολλοί βλέπουν ότι τ ο τίμημα θα μπορούσε να μοιραστεί 50%-60% μπροστά και το υπόλοιπο 40%-50% στη διάρκεια της 25ετίας.

Το τίμημα θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες. Η πιο σημαντική παράμετρος, ωστόσο, θα είναι η τιμολογιακή πολιτική που θα ορίσει η κυβέρνηση και το υπoυργείο Υποδομών και Μεταφορών. Προφανώς μια «γενναιόδωρη» τιμολογιακή πολιτική θα ευνοήσει ένα υψηλό τίμημα. Η πολιτική αυτή αναμένεται να εξειδικευθεί μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, οπότε το υπoυργείο Υποδομών, σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, θα δώσει το σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης στους ενδιαφερομένους.

Το σχέδιο αυτό αναμένεται να οριστικοποιηθεί μέχρι το α’ τρίμηνο του 2023, έτσιώστε μέσα σε έναν εύλογο χρόνο (π.χ. 1-2 μήνες) να υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές.

Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro της εφημερίδας ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 29/4