«Θέλουμε έναν οργανισμό που να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πολιτών, με σύγχρονο μάνατζμεντ, ένα σύστημα μπόνους για να έχουμε μετρήσιμους στόχους και λογοδοσία και επίσης να έχουμε εσωτερικό πειθαρχικό έλεγχο», δήλωσε ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, Πάνος Τσακλόγλου, μιλώντας στα Παραπολιτικά 90,1 και στον Παναγιώτη Τζένο για το νοσοσχέδιο εκσυγχρονισμού του ΕΦΚΑ.

Σχετικά με το ζήτημα των μπόνους των υπαλλήλων, ο κ. Τσακλόγλου διευκρίνισε ότι οι
υπάλληλοι θα πρέπει να υπερβαίνουν μηναία όρια απόδοσης, που θα τίθενται από τη διοίκηση, για να τα λαμβάνουν.

 Αναφερόμενος στα προβλήματα που έχουν προκύψει στον φορέα, ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης δήλωσε ότι οφείλονται και στο γεγονός ότι «έγινε μια βίαιη ενοποίηση στον ΕΦΚΑ (...) όταν ενοποιήθηκαν αυτοί οι μεγάλοι οργανισμοί δε μιλούσαν καν μεταξύ τους».

Αιτιολογώντας την αναγκαιότητα της μεταρρύθμισης που προωθεί η κυβέρνηση ο κ. Τσακλόγλου είπε χαρακτηριστικά ότι στον Συνήγορο του 
Πολίτη τα μισά παράπονα έως τώρα αφορούν τον ΕΦΚΑ.

«Σταδιακά προχωράει η ψηφιοποίηση των αρχείων κ.ά. και έχουμε ήδη αποτελέσματα. Είναι πολλά που πρέπει να γίνουν σε τεχνολογικό και οργανωτικό επίπεδο», πρόσθεσε και εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι το νέο σύστημα θα πετύχει.

Νέο ταμείο επικουρικής κεφαλαιοποιητικής ασφάλισης

 «Όσοι μπαίνουν στο ταμείο φέτος είναι οι νεοεισερχόμενοι το 2022 στην αγορά εργασίας. Την επόμενη χρονιά θα δοθεί η δυνατότητα για τους κάτω των 35 ετών», είπε ο κ. Τσακλόγλου για το νέο ταμείο επικουρικής ασφάλισης, κάνοντας λόγο για μια πάρα πολύ σημαντική μεταρρύθμιση.

Όπως διευκρίνισε «οι ασφαλισμένοι θα έχουν έναν ατομικό κουμπαρά που θα επενδύεται από το ταμείο και στο τέλος θα παίρνει από τις αποδόσεις μια επικουρική σύνταξη μαζί με την κύρια».

«Το έχουν πληθώρα χωρών και σταδιακά όλο και περισσότερες χώρες έχουν τέτοιου είδους ασφάλιση».

Όσον αφορά την ανησυχία που έχουν κάποιοι ασφαλισμένοι για το ποσό που θα εισπράξουν ο κ. Τσακλόγλου τόνισε ότι «ο νόμος εγγυάται ότι το ποσό δεν πρόκειται ποτέ να είναι χαμηλότερο από το ποσό που έχει αποδοθεί. Θα πάρει οπωσδήποτε τα χρήματα που κατέβαλε σε πραγματικούς όρους. Οι αποδόσεις είναι πολύ καλές με βάση άλλα τέτοια συστήματα».



 Τι είπε για την ακρίβεια στην ενέργεια, τον κατώτατο μισθό και τις ασφαλιστικές εισφορές

«Όταν έχουμε μια οικονομία που έχει ανάγκη χρήσης αγαθού που παράγει όπως το πετρέλαιο. Όταν ανεβαίνει η τιμή του, είναι ξεκάθαρο ότι η οικονομία φτωχαίνει», είπε αναφερόμενος στην άνοδο της τιμής της ενέργειας διεθνώς και πρόσθεσε πως «αν θεωρήσουμε ότι η αύξηση έχει κάτι συγκυριακό τα μέτρα πρέπει να είναι παροδικού χαρακτήρα και να στοχεύσει στον τομέα που πλήγεται».

Απαντώντας στο αίτημα της αντιπολίτευσης για πλήρη αποζημίωση των πολιτών ο υφυπουργός έθεσε το ζήτημα στην πραγματική του βάση υπενθυμίζοντας προς πάσα κατεύθυνση ότι δεν υπάρχονυ τζάμπα λύσεις.

«Αν η κυβέρνηση έδινε πλήρη αποζημίωση ο πολίτης θα πλήρωνε το κόστος ούτως ή άλλως μέσω της φορολογίας» τόνισε με νόημα.

Σχετικά με την αύξηση του κατώτατου μισθού ο κ. Τσακλόγλου την απέδωσε στο ότι «
την προηγούμενη χρονιά είχαμε αύξηση ανάπτυξης και αύξηση παραγωγικότητας».

Για τις ασφαλιστικές εισφορές είπε ότι «η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι μέσα στην τετραετία θα μειωθούν κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες οι ασφαλιστικές εισφορές, ήδη έχουν μειωθεί κατά 3,9%, θα μειωθούν ακόμα μισή μονάδα μέσα στο τρέχον έτος γιατί είναι προγραμματισμένη η μείωση των εισφορών για την επικουρική ασφάλιση κατά μισή μονάδα και μας μένει ένα 0,6% που αν συνεχιστούν τα καλά νέα από την τομέα της ανάπτυξης θα μας δοθεί η δυνατότητα και αυτό».


Ολόκληρη η συνέντευξη του Πάνου Τσακλόγλου στα Παραπολιτικά 90,1

Για την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ στο νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ

Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Νομίζω ότι αυτές οι κατηγορίες απλά στερούνται παντελώς σοβαρότητας. Αυτή τη στιγμή αν δείτε στο Συνήγορο του Πολίτη τα παράπονα τα οποία υπάρχουν από διάφορους οργανισμούς του δημοσίου σχεδόν τα μισά αφορούν τον ΕΦΚΑ. Δεν λεω ότι η δουλειά του ΕΦΚΑ είναι εύκολη, και δεν λεω ότι είναι εύκολη ιδίως μετά από αυτό το κολοσσιαίο εγχείρημα της ενοποίησης 8 μεγάλων οργανισμών ασφαλιστικών σε ένα μόνο οργανισμό και πάνω σε αυτό έπεσαν μετά και όλα τα επικουρικά αυτός ακριβώς είναι και ο λόγος που εχουμε όλα αυτά τα προβλήματα που έχουμε όλο αυτό τον καιρό. Ίσως και η κορυφή του παγόβουνου να είναι το ζήτημα των εκκρεμών συντάξεων το οποίο βέβαια γίνεται μεγάλη προσπάθεια και πιστεύουμε ότι μέχρι το τέλος του εξαμήνου θα το έχουμε επιλύσει αλλά σίγουρα αυτό που θέλουμε είναι έναν οργανισμό που θα ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των ελλήνων ασφαλισμένων.

Τα στελέχη του ΕΦΚΑ συνέβαλαν στην επιτάχυνση της επίλυσης των εκκρεμών συντάξεων

Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Ναι γιατί εφαρμόσαμε ήδη αρκετές από τις διαδικασίες αυτές οι οποίες θέλουμε να ολοκληρώσουμε τώρα δηλαδή για παράδειγμα τα διάφορα πριμ τα οποία δόθηκαν. Τι θελουμε να κάνουμε εκεί, το ένα είναι ότι θέλουμε να βάλουμε ένα σύγχρονο μάνατζμεντ στο συγκεκριμένο οργανισμό. Το δεύτερον είναι ότι θέλουμε να επιταχύνουμε όλες τις διαδικασίες προμηθειών κοκ, το τρίτο το οποίο θέλουμε να κάνουμε είναι ένα σύστημα μπόνους για ολόκληρο το προσωπικό του ΕΦΚΑ, εκεί τουλάχιστον μπορούμε να έχουμε μετρήσιμους στόχους και αποδόσεις και λογοδοσία, και το τελευταίο που θελουμε είναι να επιταχύνουμε όλη τη διαδικασία την εσωτερική και την πειθαρχική για τον ίδιο τον οργανισμό. Εκκρεμούν χιλιάδες παράπονα τα οποία κανένας δεν τα αντιμετωπίζει. Αυτά πάει να κάνει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και πιστεύουμε ότι το αποτέλεσμα θα είναι ιδιαίτερα επιτυχές. Από εκεί θα κριθεί άλλωστε.

Γιατί να δοθεί μπόνους σε κάποιον που θα κάνει τη δουλειά του και όχι περικοπή μισθού σε κάποιον που δεν κάνει τη δουλειά του

Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Για το δεύτερο δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο για να κάνουμε κάτι τέτοιο για το πρώτο δεν θα του δίνουμε μπόνους για να κανει τη δουλειά του, του ζητάμε να κάνει κάτι παραπάνω από τη δουλειά του. Για παράδειγμα στο ζήτημα των εκκρεμών συντάξεων δεν ειναι ότι έπαιρνε οποιοσδήποτε για παράδειγμα βγάζει μια συνταξιοδοτική υπόθεση, ολοκληρώνει το φάκελο παίρνει μπόνους πρέπει να υπερβεί ένα συγκεκριμένο όριο μηνιαίο το οποίο έχει τεθεί από τη διοίκηση ανάλογα με τη δυσκολία της υπόθεσης. Οπότε κάτι τέτοιο είναι που θέλουμε να προωθήσουμε σε όλο τον οργανισμό, ήδη έχουν αρχίσει να φέρνουν αποτελέσματα διάφορα τέτοια μέτρα που έχουμε πάρει και νομίζουμε ότι με το νομοσχέδιο αυτό μπορεί να δοθεί αέρας σε ολόκληρη τη διαδικασία.

Ερωτηθείς αν επικοινωνούν τα ασφαλιστικά ταμεία μεταξύ τους

Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Όταν ενοποιήθηκαν αυτοί οι οργανισμοί και πρέπει να πω ότι από τους 8 μεγάλους οργανισμούς που εντάχθηκαν αρχικά στον ΕΦΚΑ υπήρχαν διάφοροι που δεν ήταν ούτε καν ενοποιημένοι μεταξύ τους. Για παράδειγμα το ταμείο των ελευθέρων επαγγελματιών άλλο ήταν για τους δικηγόρους , άλλο για τους γιατρούς και άλλο για τους μηχανικούς . Όταν ξεκινήσαμε δεν μίλαγαν ούτε τα υπολογιστικά συστήματα μεταξύ τους, λίγο –λίγο όλα τα προβλήματα λύνονται, ψηφιοποιείται όλο και περισσότερο το αρχειακό υλικό το οποίο έχουμε και το οποίο ούτως ή άλλως εχουμε εντάξει μια πρόταση στο RRF για να γίνει η ψηφιοποίηση και του υπόλοιπου υλικού το οποίο υπάρχει οπότε σταδιακά προχωράμε προς αυτή τη κατεύθυνση . Ήδη έχουμε αποτελέσματα σε πάρα πολλούς τομείς και ήδη προχωράμε ακόμα περισσότερο. Επιπρόσθετα κάναμε και διάφορα πράγματα οργανωτικά η διοίκηση του ΕΦΚΑ δηλαδή όχι το υπουργείο, στον συγκεκριμένο τομέα δηλαδή πήραμε όλους τους φακέλους που είχαν σχέση με διαδοχική ασφάλιση και αντί να πηγαίνουν από γραφείο σε γραφείο τους φέραμε σε ένα γραφείο να τους κάνει ένας υπάλληλος όλους και να μπορούν να βγουν ταχύτερα οι συντάξεις και έχουμε απτά αποτελέσματα σε αυτό τον τομέα. Δηλαδή είναι διάφορα τέτοια πράγματα που είναι να γίνουν τοσο σε τεχνολογικό πεδίο όσο και στο επίπεδο το οργανωτικό.

Για το νέο ταμείο επικουρικής κεφαλαιοποιητικής ασφάλισης

Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Οι άνθρωποι οι οποίοι μπαίνουν στο ΤΕΚΑ φέτος είναι μόνο οι νεοεισερχόμενοι στην αγορά εργασίας δηλαδή εκείνοι που ανοίγουν για πρώτη φορά ασφαλιστικό λογαριασμό. Την επόμενη χρονιά θα δοθεί το δικαίωμα και σε άτομα που είναι κάτω των 35 ετών εθελοντικά είτε έχουν είτε δεν έχουν επικουρική ασφάλιση να μπουν σε αυτό το καινούργιο ταμείο. Φέτος μόνο όσοι μπαίνουν το ’22 δηλαδή όποιος παίρνει το πρώτο του ένσημο το ’22. Νομίζω ότι είναι μια πάρα πολύ σημαντική μεταρρύθμιση δηλαδή αυτό το οποίο γίνεται είναι ότι έχουμε για κάθε νεοεισερχόμενο στην αγορά εργασίας ανοίγει ένας ατομικός λογαριασμός, ένας ατομικός κουμπαράς εκεί μπαίνουν οι εισφορές του ασφαλισμένου, αυτές θα επενδύονται από το ταμείο το οποίο ιδρύεται τώρα και στο τέλος του συνταξιοδοτικού του βίου θα απονέμεται μια σύνταξη η οποία θα είναι συνάρτηση των εισφορών που έχουν καταβληθεί και των αποδόσεων των επενδύσεων των ασφαλισμένων. Αυτό δεν είναι κάτι ασυνήθιστο το έχουν πληθώρα χωρών, η συντριπτική πλειονότητα των αναπτυγμένων χωρών και σταδιακά όλο και περισσότερες αναπτυσσόμενες χώρες έχουν τέτοια συστήματα συμπληρωματικής κεφαλαιοποιητικής ασφάλισης δίπλα στην κυρια η οποία είναι συνήθως διανεμητική όπως και στην Ελλάδα.

Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Το μέχρι που μπορούν να φτάσουν οι αποδόσεις είναι ζήτημα αγορών αυτό δεν μπορεί να το πει κανένας, κανένας δεν μπορεί να το πει επίσης και για το ισχύον σύστημα. Δεν ξέρεις αύριο τι συμβαίνει στα δημοσιονομικά μας είδαμε τι συνέβη την προηγούμενη δεκαετία. Ο νόμος έχει μια σειρά εγγυήσεων η πιο σημαντική από αυτές είναι ότι σε καμία περίπτωση το ποσό πάνω στο οποίο θα υπολογιστεί η επικουρική σύνταξη η κεφαλαιοποιητική δεν πρόκειται να είναι χαμηλότερο από αυτό το οποίο είναι το ποσό των εισφορών το οποίο έχει καταβάλει και μάλιστα σε πραγματικούς όρους δηλαδή λαμβάνοντας υπόψη και την επίδραση του πληθωρισμού. Έχει ρήτρα μη αρνητικών αποδόσεων δηλαδή δεν πρόκειται να εχει αρνητικές αποδόσεις, θα πάρει οπωσδήποτε όλα του τα χρήματα τα οποία κατέβαλλε σε πραγματικούς όρους. Αν πάμε να δούμε τέτοια ώριμα κεφαλαιοποιητικά συστήματα τι αποδόσεις έχουν σε βάθος δεκαετιών οι αποδόσεις αυτές είναι θετικές σε πραγματικούς όρους και πάρα πολύ καλές, αυτός είναι και ο λόγος που μας κάνει να πιστεύουμε ότι οι συνταξιούχοι του νέου επικουρικού συστήματος θα έχουνε πολύ υψηλότερες συντάξεις επικουρικές σε σχέση με αυτές που θα λάμβαναν με βάση το συγκεκριμένο επικουρικό σύστημα που επικρατεί σήμερα.

Αναφορικά με τις αυξήσεις στην ενέργεια

Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Όταν έχουμε μια οικονομία η οποία έχει ανάγκη χρήσης ενός αγαθού το οποίο δεν το παράγει η ίδια όπως το πετρέλαιο ή το φυσικό αέριο, όταν ανεβαίνει η τιμή του αγαθού αυτού ότι και αν κάνουμε η οικονομία μας γίνεται φτωχότερη. Τι μπορεί να κάνει η κυβέρνηση εκεί πέρα; Αν θεωρούμε ότι η μεταβολή αυτή έχει κάτι το συγκυριακό δηλαδή για παράδειγμα είτε ότι αυξήθηκε απότομα η ζήτηση με το τέλος της πανδημίας ή ότι έχουμε μπλοκαρίσματα στην εφοδιαστική αλυσίδα ή οτιδήποτε άλλο πραγματικά τα μέτρα είναι να πάρει είναι μέτρα όχι μόνιμου χαρακτήρα, παροδικού χαρακτήρα και καλά θα κάνει να στοχεύσει το συγκεκριμένο τομέα από τον οποίο προήλθε η στρέβλωση. Και πράγματι αυτό ο πράγμα είναι που κάνει η ελληνική κυβερνηση εχει επιδοτήσει το κόστος της ενέργειας τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις επιχειρήσεις.

ΔΗΜ: Δεν φτάνει βέβαια αυτό

Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Πείτε ότι έδινε μια πλήρη αποζημίωση για τα πάντα ποιος θα το πλήρωνε αυτό; Οι πολίτες θα το πλήρωναν δηλαδή μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν.

Αναφορικά με την αύξηση του κατώτατου μισθού

Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Ο κατώτατος μισθός αυτό που πρέπει να συνοδεύει είναι την μεταβολή της παραγωγικότητας. Όταν έχουμε αυξήσεις του κατώτατου μισθού οι οποίες να είναι πέρα από τις αυξήσεις της παραγωγικότητας καταντάμε σε πράγματα σαν εκείνα που είδαμε τις προηγούμενες δεκαετίες που μόλις μπήκαμε στο ευρώ όπου η αύξηση ήταν πολύ ψηλότερη από την αύξηση της παραγωγικότητας ουσιαστικά αυτό μείωνε την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και φτάσαμε εκεί που φτάσαμε. Γιατί λέμε στην κυβέρνηση ότι θα αυξήσουμε τον κατώτατο μισθό και μάλιστα θα έχουμε και μια καλή αύξησή του; Γιατί παρατηρούμε ότι το 2021 είχαμε όχι απλά ανάπτυξη αλλά και σημαντική αύξηση της παραγωγικότητας οπότε στο σύνολό του υπάρχει περιθώριο για αύξηση του κατώτατου μισθού και αυτό είναι κάτι που θα κάνει η κυβέρνηση και αυτό είναι κάτι που θα προστατεύσει και το εισόδημα των νοικοκυριών απέναντι στις αυξήσεις τιμών.

Αναφορικά με το ζήτημα των ασφαλιστικών εισφορών

Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Πράγματι εδώ έχουμε κάτι που είναι δίκοπο μαχαίρι. Γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά το ότι όσο αυξάνονται οι ασφαλιστικές εισφορές τόσο αυξάνει αυτό που αποκαλούν οι οικονομολόγοι μισθολογική σφήνα δηλαδή τη διαφορά του τι πληρώνει ο εργοδότης και το τι λαμβάνει ο εργαζόμενος γιατί όσο ψηλότερο είναι το μισθολογικό κόστος για τον εργοδότη τόσο λιγότερους εργαζόμενους θα ζητάει για την επιχείρησή του, από την άλλη όσο χαμηλότερο είναι αυτό το οποίο λαμβάνει ο εργαζόμενος τόσο λιγότερο διατεθειμένος θα ειναι να βγει στην αγορά εργασίας. Αυτό είναι κάτι στο οποίο η Ελλάδα δυστυχώς ήταν πρωταθλήτρια μεταξύ των χωρών ο ΟΟΣΑ. Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι την τετραετία αυτή θα μειωθούν κατα 5 ποσοστιαίες μονάδες οι ασφαλιστικές εισφορές, ήδη έχουν μειωθεί κατά 3,9% θα μειωθούν ακόμα μισή μονάδα μέσα στο τρέχον έτος γιατί είναι προγραμματισμένη η μείωση των εισφορών για την επικουρική ασφάλιση κατά μισή ποσοστιαία μονάδα, και μας μένει άλλο 0,6% το οποίο ευελπιστώ ότι αν συνεχίσουν τα καλά οικονομικά νέα κυρίως από τον τομέα της ανάπτυξης ότι θα βρούμε το περιθώριο να το κάνουμε και αυτό. Και αυτό θα είναι κάτι το οποίο θα μειώσει την μισθολογική σφήνα δηλαδή θα μειώσει την απόσταση ανάμεσα στο τι πληρώνει ο εργοδότης και τι λαμβάνει ο εργαζόμενος κάτι που θα είναι πάρα πολύ καλό για την αγορά εργασίας.