Με τζίρο 1.230.000 στερλίνες (χωρίς τις προμήθειες του οίκου) ολοκληρώθηκε η κρίσιμη αναμέτρηση του τελευταίου Greek Sale στο saleroom του Οίκου Bonhams στο Λονδίνο, δίνοντας μια αρκετά τονωτική ένεση στο ελληνικό χρηματιστήριο Τέχνης.

bonhams_lond_parapolitika


Από τα 91 έργα που είχαν τεθεί σε δημοπρασία πουλήθηκαν τα 90 (αποσύρθηκε το έργο του Βαρώτσου), αφήνοντας έτσι 30 απούλητα, νούμερο αρκετά ανακουφιστικό σε σχέση με προηγούμενες αναμετρήσεις.

Η εκτίμηση που δίναμε μέσα από τη στήλη για πιο δυνατή ψυχολογία, επιβεβαιώθηκε, καθώς στις τελευταίες συναλλαγές στη New Bond Street αρκετά από τα hammer prices κλείδωσαν μέσα και πάνω από τις αρχικές εκτιμήσεις, ικανοποιώντας οίκο και πωλητές.

Την υψηλότερη τιμή πώλησης κατέκτησε ο πίνακας του Γιάννη Μόραλη «Full Moon M», υπογεγραμμένος χαμηλά στο δεξί μέρος ως «Yannis MORALIS/ Athènes-Grèce» και χρονολογημένος το «1977-78» (ένδειξη στο πίσω μέρος).
μοραλης_μποναμσ2019


Πρόκειται για ακρυλικό σε καμβά, με διαστάσεις 195x177,5 εκ., και, όπως είχαμε πληροφορήσει, ήταν το έργο που οι ειδικοί του οίκου επέλεξαν ως «κράχτη» της δημοπρασίας, βάζοντάς το εξώφυλλο στον σχετικό κατάλογο, λίγο καιρό μάλιστα μετά την τοποθέτηση εφάμιλλου έργου του Μόραλη στο πρωθυπουργικό γραφείο του Κυριάκου Μητσοτάκη στο Μέγαρο Μαξίμου.

Πωλήθηκε σε αγοραστή που χτυπούσε από το Διαδίκτυο, μέσα στις εκτιμήσεις (200.000-300.000 στερλίνες) προς 280.000 στερλίνες (μη συμπεριλαμβανομένων των προμηθειών).

ΑΠΟΥΛΗΤΟΣ Ο ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΟΥ ΤΣΑΡΟΥΧΗ
Αντιθέτως, το δεύτερο blue chip της δημοπρασίας, που ήταν το έργο του Γιάννη Τσαρούχη «Soldier dancing Zeibekiko» (190 x70,5 εκ.), δεν κατάφερε να αλλάξει χέρια, παρόλο που το bidding ξεκίνησε κάτω από τις εκτιμήσεις (250.000-350.000 στερλίνες), στις 200.000 στερλίνες. Ετσι, ένα από τα πιο βασικά φαβορί, βάσει τιμής, της δημοπρασίας, επέστρεψε στον ιδιοκτήτη του, μένοντας απούλητο.
τσαρουχ_παραπολιτικα_απουλ




Πολύ δυνατό ήταν το αποτέλεσμα της πώλησης του έργου του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα «Moorings» (λάδι σε καμβά, 65x50 εκ.), με χρονολογία το 1973. Είχαμε γράψει πως παρά την ήπια τιμή εκτίμησης, προβλεπόταν για ένα από τα έργα φαβορί του sale, και οπωσδήποτε θα έπρεπε να αγγίξει την ελάχιστη τιμή εκτίμησης που ήταν οι 30.000 στερλίνες. Οχι μόνο έπιασε τον μικρό στόχο, αλλά κατάφερε να σημειώσει υπεραξία, με την τιμή να κλειδώνει στο τριπλάσιο, στις 100.062 στερλίνες, με τις προμήθειες του οίκου (80.000 στερλίνες στο σφυρί).
γκικασ_μποναμσ_2019



Κάτω από τις τιμές εκτίμησης πωλήθηκε το έργο του Αλέξη Ακριθάκη «When the trees try to turn into pruning shears». Είχε εκτιμηθεί μεταξύ 12.000 και 18.000 στερλινών, αλλά αγοράστηκε στις 10.000 στερλίνες (σφυρί) από bidder που χτυπούσε μέσα στην αίθουσα και ο οποίος κατάφερε να κάνει μια πολύ καλή αγορά.



Τυχερός στάθηκε και ο επενδυτής που απέκτησε το έργο του Δημήτρη Μυταρά «Two words» (δίπτυχο, λάδι σε καμβά, 200x240 εκ.), υπογεγραμμένο και χρονολογημένο «2003-2005» (χαμηλά δεξιά). Πουλήθηκε στη χαμηλή τιμή εκτίμησης (20.000 στερλίνες), αποτελώντας ένα ιδανικό καταφύγιο ως μελλοντικό sure seller.

Το μεγάλο outsider του ταμπλό είναι, αναμφίβολα, το έργο του Γιάννη Μαλτέζου «Compositions» (60x70 εκ.). Αν και στην προτελευταία θέση του καταλόγου και έχοντας μια από την πιο χαμηλή τιμή εκτίμησης της δημοπρασίας, ξεσήκωσε τη ζήτηση των επενδυτών, κάνοντας μια απρόσμενη προσπέραση. Η τελική τιμή κλείδωσε στις 6.000 στερλίνες (σφυρί), τρεις φορές πάνω από τα προγνωστικά.
maltezos_bonhams2019


*Οι τίτλοι των έργων γράφονται στα αγγλικά, όπως ακριβώς καταλογογραφήθηκαν για τις ανάγκες της δημοπρασίες.

ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΕΛΙΔΕΣ ART & LUX BUSINESS (SECRET-ΠΟΛΤΙΣΜΟΣ) ΤΗΣ ΕΦ/ΔΑΣ «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ»

ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ
litomissiakouli@yahoo.com