Μεγάλες επενδύσεις σε υποδοµές, διασυνδέσεις και έργα ΑΠΕ έρχονται στον ενεργειακό κλάδο, αναδεικνύοντας τον ρόλο που µπορεί να παίξει η Ελλάδα στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης ως κόµβος µεταφοράς ποσοτήτων φυσικού αερίου. Επενδυτικές ευκαιρίες κρύβει η χώρα µας και στον τοµέα της «πράσινης» ενέργειας, όπως των ΑΠΕ.

Πιο συγκεκριµένα, τα επόµενα χρόνια προγραµµατίζονται µεγάλες ενεργειακές επενδύσεις, ύψους 10,6 δισ. ευρώ. Πρόκειται για 13 έργα, εκ των οποίων τα επτά αφορούν σε διασυνδέσεις ηλεκτρικών δικτύων και αγωγούς φυσικού αερίου και τα έξι σε µονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Από αυτά, το 67% ανήκουν στις ΑΠΕ. Συνολικά, η νέα ισχύς που προστίθεται στο ηλεκτρικό σύστηµα από τις συµβατικές µονάδες και τις ανανεώσιµες πηγές υπολογίζεται σε 3.835 MW. Από αυτά τα 13 έργα, τα τέσσερα έχουν ξεκινήσει να κατασκευάζονται, τα πέντε παραµένουν στα χαρτιά εξαιτίας γραφειοκρατικών ή άλλων διοικητικών εµποδίων και τα υπόλοιπα τέσσερα είναι στη φάση της προετοιµασίας για την έναρξη των εργασιών.

Πιο συγκεκριµένα και όπως προκύπτει από τη µελέτη της PwC µε θέµα «Υποδοµές – Χρηµατοδοτώντας το µέλλον», σχεδόν το 40% από το σύνολο του ανεκτέλεστου υπολοίπου έργων υποδοµών, ύψους 25 δισ. ευρώ, ανήκει στον ενεργειακό τοµέα, γεγονός που φανερώνει τον µετασχηµατισµό της συγκεκριµένης αγοράς στη χώρα µας, αλλά και τη στροφή προς καθαρότερες µορφές ενέργειας.

Πιο αναλυτικά, από τα περίπου 10,6 δισ. ευρώ, τα 4,2 δισ. ευρώ αφορούν στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις, τα 4 δισ. ευρώ στην παραγωγή ηλεκτρισµού, τα 655 εκατ. ευρώ σε τερµατικούς σταθµούς LNG και τα 437 εκατ. ευρώ σε άλλες υποδοµές. Το 67% του προϋπολογισµού των έργων παραγωγής ρεύµατος έρχεται από τις ΑΠΕ και το 33% από τον λιγνίτη.

Τα 13 έργα, όπως τα παρουσιάζει αναλυτικά η PwC, είναι:

1. Ο αγωγός µεταφοράς φυσικού αερίου TAP, ύψους 1,068 δισ. ευρώ. Το έργο αναµένεται να ολοκληρωθεί το 2020. Η κατασκευή του ξεκίνησε το 2017.

2. Οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις, ύψους 4,2 δισ. ευρώ. Σε αυτές συµπεριλαµβάνονται ο EuroAsia Interconnector, που δεν έχει ξεκινήσει και αναµένεται να έχει τελειώσει το 2023, η «Αριάδνη», που προκηρύσσεται εκτός απροόπτου σήµερα και θα συνδέει την Κρήτη µε την Αττική από το 2022, οι Κυκλάδες, µε την ολοκλήρωσή τους να εκτιµάται το 2020, και η Νέα Σάντα – Μαρίτσα το 2023.

3. Οι σταθµοί LNG στη Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα, συνολικού ύψους 655 εκατ. ευρώ. Η µελέτη της PwC έχει συµπεριλάβει και το παλιό σχέδιο της Καβάλας, το οποίο, όµως, έχει εγκαταλειφθεί.

4. Η υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου της Καβάλας. Το συγκεκριµένο asset έχει περιέλθει στο ΤΑΙΠΕ∆ και δεν έχει καν ξεκινήσει διαγωνισµός για την προσέλκυση επενδυτών. Η PwC αποτιµά το έργο σε 240 εκατ. ευρώ.

5. Ο αγωγός µεταφοράς φυσικού αερίου IGB, προϋπολογισµού 145 εκατ. ευρώ. Οι κατασκευαστικές εργασίες µόλις ξεκίνησαν.

6. Η ανάπτυξη του δικτύου διανοµής φυσικού αερίου σε περιοχές της ελληνικής επικράτειας, όπως στην Ανατολική και Κεντρική Μακεδονία και στη Θράκη. Τα έργα, ύψους 172 εκατ. ευρώ, ξεκινούν φέτος και θα έχουν ολοκληρωθεί το 2023.

7. Η αναβάθµιση του σταθµού φυσικού αερίου στους Κήπους του Εβρου, ύψους 25 εκατ. ευρώ.

8. Η λιγνιτική µονάδα της ∆ΕΗ «Πτολεµαΐδα 5», ισχύος 660 MW και ύψους 1,028 δισ. ευρώ, η οποία θα έχει κατασκευαστεί το 2021.

9. Η µονάδα φυσικού αερίου, ισχύος 665 MW, της «Μυτιληναίος», κόστους 300 εκατ. ευρώ.

10. Αιολικά πάρκα συνολικής ισχύος 1.479 MW και προϋπολογισµού άνω του 1,7 δισ. ευρώ.

11. Το αντλησιοταµιευτικό της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ισχύος 680 MW, στην Αµφιλοχία, ύψους 502 εκατ. ευρώ. Το χρονοδιάγραµµα της PwC είναι εκκίνηση φέτος και ολοκλήρωση το 2023.

12. Οι υβριδικοί σταθµοί στη Σητεία και το Ρέθυµνο, ισχύος 139 MW, ύψους 280 εκατ. ευρώ, για τα οποία δεν υπάρχει εκτίµηση έναρξης και ολοκλήρωσης.

 Φωτοβολταϊκά πάρκα ισχύος 212 MW στην Κοζάνη.