Θα ήταν λάθος να συγκρίνει κανείς την αγορά Τέχνης με οποιαδήποτε άλλη αγορά, ακόμα και με εκείνη του real estate, με το οποίο λέγεται ότι έχουν αρκετά κοινά. Διότι το εμπόριο έργων Τέχνης είναι ένας μη θεσμοθετημένος κλάδος, που δεν υπακούει σε κανόνες.

Ωστόσο, αν μελετήσει κανείς πολύ προσεκτικά κάποια ποσά που έχουν τοποθετηθεί στην art market και τα συγκρίνει με αντίστοιχα ποσά που έχουν μπει σε άλλες αγορές, θα διαπιστώσει ότι όχι μόνο δίνει υψηλότερα κέρδη, αλλά ότι υπόσχεται πολύ χαμηλότερο ρίσκο.
Για τους λόγους αυτούς, ολοένα και περισσότεροι επενδυτές θεωρούν πιο ελκυστική εναλλακτική επένδυση την αγορά Τέχνης και ξεκινούν να χτίζουν χαρτοφυλάκια.
imps_mod_evening-results_2018_1920


Το 2018 ο τζίρος από τις αγοραπωλησίες έργων Τέχνης στη δευτερογενή αγορά άγγιξε, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Artprice, τα 15,5 δισ. δολάρια, καταγράφοντας άνοδο της τάξης του 4% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Το καλύτερο αποτέλεσμα έφεραν οι ΗΠΑ, με τζίρο 5,9 δισ. δολάρια και άνοδο 18% σε σχέση με την προηγούμενη αντίστοιχη περίοδο. Το Ηνωμένο Βασίλειο κατέγραψε 12%, η Ιταλία 17% και η Ιαπωνία 31%. Αντίθετα, η δευτερογενής αγορά Τέχνης στην Γαλλία κατέγραψε απώλειες με -10% σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο.

Την ίδια ώρα, ο δείκτης Artprice100 καταγράφει καλύτερη εικόνα σε σχέση με τις μετοχές του χρηματιστηρίου και τον δείκτη S&P 500.
δεικτης_artprice_δεικτης_s_p_500


Ο ΠΡΩΤΟΣ REAL TIME ΔΕΙΚΤΗΣ
Το 2008 η Artprice είχε δημιουργήσει τον πρώτο real time δείκτη για την αγορά της Τέχνης, που κατέγραφε εικοσιτέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο τις συναλλαγές έργων Τέχνης, όπως ακριβώς κάνουν οι δείκτες Dow Jones, FTSE, S&P 500 κ.ά.
Ταυτόχρονα, υπολογίζει και άλλους παράγοντες που επηρεάζουν την οικονομία, όπως οι κρίσεις και οι μεταβολές στο χρηματιστήριο, τα γεωπολιτικά συμβάντα, αλλά και τη ψυχολογία επένδυσης.

ΑΝΕΒΑΣΑΝ ΑΞΙΑ ΣΕ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ

Ενδιαφέρον ακόμη παρουσιάζουν τα στατιστικά στοιχεία της Artprice για έργα που σημείωσαν άνοδο της αξίας τους σε λιγότερο από ένα έτος. 
Στην κορυφή της πεντάδας ήρθε το «Judgement of Midas» του Pietro Bianchi. Αγοράστηκε προς 14.458 δολάρια τον Μάρτιο του 2018 και όταν πωλήθηκε ξανά τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, ανέβασε την τιμή του στα 56.444 δολάρια.

Ακολούθησε ο πίνακας με τίτλο «Temptation of Saint Anthony» του Giovanni Odazzi. Είχε αγοραστεί τον Μάρτιο του 2018 έναντι 10.411 δολαρίων και μεταπωλήθηκε τον Οκτώβριο της ίδια χρονιάς, ανεβάζοντας την αξία του στα 37.629 δολάρια.

ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ
litomissiakouli@yahoo.com