Στο δεύτερο μέρος του νέου τόμου της «Ελληνικής Μυθολογίας» της Εκδοτικής Αθηνών, «ΗΡΑΚΛΗΣ - ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΕΣ», που κυκλοφορεί το Σάββατο 29 Ιουνίου με τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», περιέχονται τα μυθολογήματα που πλάστηκαν για δύο από τις μεγαλύτερες εκστρατείες των Ελλήνων: των Αργοναυτών στην Κολχίδα και των Aργείων βασιλιάδων στη Θήβα. Ο μύθος των Αργοναυτών δεν υπάρχει αμφιβολία πως απηχεί την εξόρμηση των Ελλήνων στους προηγούμενους αιώνες για να αποικίσουν τα παράλια της Μαύρης Θάλασσας. Οι ήρωες που ταξιδεύουν με την «Αργώ» είναι μία γενιά προγενέστεροι αυτών που εκστράτευσαν για την Τροία. Έτσι, ο πατέρας του Αχιλλέα, ο Πηλέας, ανήκει στους Αργοναύτες, το ίδιο και εκείνος του Οδυσσέα, ο Λαέρτης, του Αίαντα, ο Τελαμώνας, του Εύμηλου, ο Αδμητος. Οι σύντροφοι του Ιάσονα στην Αργοναυτική Εκστρατεία με τις θαυμαστές ικανότητές τους και η τρομερή Μήδεια, που πρόδωσε πατέρα και πατρίδα επειδή ερωτεύτηκε τον όμορφο ήρωα, ενισχύουν τη σαγήνη του μύθου στις καρδιές των ανθρώπων που τον μελετούν. Η Εκστρατεία των Επτά Αργείων Βασιλιάδων στη Θήβα έχει να κάνει με μια περιορισμένη τοπική σύρραξη, που δεν διαρκεί πολύ καιρό, και οι ήρωες που παίρνουν μέρος σε αυτή δεν είναι πολλοί. Η Εκστρατεία των Επτά παρουσιάζεται να γίνεται μία γενιά πριν από τον Τρωικό Πόλεμο. Η μυθοπλασία αυτή φαίνεται να έχει ως πυρήνα ιστορικά περιστατικά, παρ’ όλα αυτά η σύνδεσή της με τον μύθο του Οιδίποδα και των παιδιών του, καθώς και τα περισσότερα ονόματα των επτά βασιλιάδων και των γιων τους και όλες γενικά οι λεπτομέρειες της εκστρατείας είναι βέβαιο πως διαμορφώθηκαν ελεύθερα στη Μικρά Ασία από τους προ-ομηρικούς επικούς ποιητές.

PROSFORES19


Η «Ελληνική Μυθολογία», της Εκδοτικής Αθηνών είναι ένα μνημειώδες έργο - ορόσημο, το οποίο συνέγραψε ο κλασικός φιλόλογος και ομηριστής, καθηγητής Ιωάννης Κακριδής σε συνεργασία με μία ομάδα 25 εκλεκτών επιστημόνων, Ελλήνων και ξένων. Για πρώτη φορά καλύπτεται όλο το μυθολογικό υλικό που μας παρέδωσε η αρχαία γραμματεία ως τις μικρότερες πτυχές του και αναδεικνύεται η αξία της εθνικής μας κληρονομιάς και της μεγάλης προσφοράς του ελληνικού μύθου στον παγκόσμιο πολιτισμό. Η «Ελληνική Μυθολογία» της Εκδοτικής Αθηνών, είναι ένα έργο υψηλής αισθητικής, εικονογραφημένο με τα αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης που φωτογραφήθηκαν ειδικά γι' αυτή την έκδοση σε 300 και πλέον μουσεία απ' όλα τα μέρη του κόσμου. Πρόκειται για την πιο πλήρη, έγκυρη, χρηστική και προσιτή σε αναγνώστες κάθε ηλικίας, έκδοση της ελληνικής μυθολογίας που έχει κυκλοφορήσει ποτέ στην Ελλάδα! Είναι χωρισμένη σε υπερπολυτελείς, σκληρόδετους θεματικούς τόμους, στους οποίους εξιστορούνται και αναλύονται οι μύθοι για όλες τις θεότητες, από το Δωδεκάθεο ως τους μικρότερους θεούς, και για όλους τους ήρωες, από τους πανελλήνιους ως τους τοπικούς. Εξετάζονται επίσης όλες οι παραλλαγές των μύθων και οι τοπικές παραδόσεις που σώθηκαν ως σήμερα. Η Κοσμογονία, ο Τρωικός Πόλεμος και οι Αργοναύτες είναι μερικά μόνο από τα συναρπαστικά θέματα που θα βρει ο αναγνώστης στην εκπληκτική αυτή έκδοση, που αναδεικνύει μέσα από το πλήθος των μυθολογικών διηγήσεων τον θαυμαστό κόσμο της αρχαιότητας.

Βιογραφικό συγγραφέα:

O κλασικός φιλόλογος και ομηριστής Ιωάννης Θ. Κακριδής (1901 – 1992) γεννήθηκε στην Αθήνα, πήρε το διδακτορικό δίπλωμα του Πανε¬πιστημίου Αθηνών και δίδαξε ως καθηγητής της Κλασικής Φιλολογίας στα Πανεπιστήμια Θεσσαλο¬νίκης, Αθηνών, Στοκχόλμης, Ουψάλας και Λουντ της Σουηδίας και Τυβίγγης της Γερμανίας. Διατέλε¬σε πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του Κέντρου Οδυσσειακών Μελετών Ιθάκης. Το επιστη¬μονικό έργο του Κακριδή, που μαζί με τη γονιμότατη ακαδημαϊκή του διδασκαλία τον καθιέρωσε ως κο¬ρυφαίο Έλληνα φιλόλογο. Με τα 40 περίπου βιβλία του και τα πάνω από 200 άρθρα και μελέτες του δι¬καιωματικά χαρακτηρίζεται ως πλήρης φιλόλογος, αφού μελέτησε πολλούς τομείς της αρχαίας ελληνι¬κής γραμματείας. Ειδικότερα, από τους αρχαίους συγγραφείς τον απασχόλησαν ο Όμηρος και ο Θουκυδίδης. Οι ερ¬γασίες του για τον Όμηρο έφεραν τον Κακριδή στην πρώτη σειρά των φιλολόγων της εποχής μας καθώς έγινε εισηγητής της γονιμότερης μεθόδου ερμηνείας των ομηρικών ποιημάτων της «νεοανάλυσης», με τα έργα του Ομηρικές έρευνες (1944), Ομηρικά θέματα (1954), Ξαναγυρίζοντας στον Όμηρο (1971), Προο¬μηρικά - Ομηρικά. Ησιόδεια (1980) και το Μήνυμα του Ομήρου (1985). Αλλά και η μνημειακή μετάφρα¬ση της Ιλιάδας (1955) και της Οδύσσειας (1965), που φιλοτέχνησε μαζί με τον Νίκο Καζαντζάκη, δεν αποτελεί μόνο σημαντικό μεταφραστικό άθλο, αλλά και συνέβαλε και στη γνωριμία των Νεοελλήνων με τα ομηρικά έπη. Αξιόλογο είναι επίσης το ερευνητικό έργο του Κα-κριδή στον τομέα της μελέτης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας. Επιστέγασμα των πολυετών εργασιών του στον τομέα αυτό είναι η έκδοση της πεντάτομης «Ελληνικής Μυθολογίας» της ΕΚΔΟΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ. Πρόκειται για ένα μεγαλόπνοο έργο που ο Κα-κριδής σχεδίασε και επεξεργάστηκε, έγραψε μεγάλο μέρος ο ίδιος και παράλληλα συντόνισε τα κείμενα 25 άλλων ειδικών στη μυθολογία επιστημόνων, Ελλήνων και ξένων, που περιέχονται σ’ αυτό.