Aύξηση της εξεταστέας ύλης σε τέσσερα μαθήματα για τις πανελλαδικές του 2020 ανακοινώνει σήμερα το υπουργείο Παιδείας. Επιπλέον, όμως, ανακοινώνει την εξεταστέα ύλη ενός μαθήματος που δεν έχει θεσμοθετηθεί ακόμη ότι θα εξετάζεται πανελλαδικά! Της Κοινωνιολογίας! Πιεσμένος από την κοινωνική αναταραχή που έχει προκαλέσει η καθυστέρηση στη νομοθέτηση του νέου εξεταστικού του συστήματος, ο υπουργός Παιδείας ανακοινώνει την εξεταστέα ύλη στα δέκα μαθήματα που θα εξετάζονται πανελλαδικά την επόμενη χρονιά, πριν η νέα μορφή των εξετάσεων ψηφιστεί από τη Βουλή. Σε Μαθηματικά, Βιολογία, Φυσική, Αρχές Οικονομικής Θεωρίας η ύλη αυξάνεται, καθώς αυξάνονται και οι ώρες διδασκαλίας τους.

Μεταξύ αυτών, όμως, ανακοινώνεται και η ύλη στην περίφημη Κοινωνιολογία, για την οποία δεν υπάρχει ακόμη βιβλίο απευθυνόμενο στους πανελλαδικώς εξεταζόμενους μαθητές και η οποία αντικαθιστά τα Λατινικά. Καθώς, λοιπόν, δεν υπάρχει βιβλίο για την Κοινωνιολογία της Γ΄ Λυκείου, ο υπουργός Παιδείας θα παρουσιάσει διδακτέα ύλη από συρραφή κεφαλαίων των βιβλίων που υπήρχαν ως φέτος περιφερειακά στη Β΄ και την Γ΄ Λυκείου. Οπως σχολίαζε χαρακτηριστικά μάλιστα ο γενικός γραμματέας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, Γιάννης Τυρλής, στον οποίο απευθύνθηκαν τα «ΝΕΑ» για να καταγράψουν μια πρώτη αντίδραση: «Η κοινή λογική μπορεί να χαρακτηρίσει αυτή την απόφαση μόνο με μια λέξη: παραλογισμός».

Η μεγαλύτερη αύξηση της εξεταστέας ύλης καταγράφεται στα Μαθηματικά του Θετικού και Οικονομικού Προσανατολισμού όπου και προστίθενται κεφάλαια από την ύλη των Μαθηματικών της Γενικής Παιδείας (Στατιστική και Πιθανότητες). Το υπουργείο Παιδείας επιμένει στην «εξαφάνιση» από τη λειτουργική δομή του Λυκείου της Γ΄ τάξης του και τη μετατροπή της σε προπαρασκευαστικό έτος για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια της χώρας, καθώς οι 24 από τις 29 ώρες του σχολικού προγράμματος θα αφιερώνονται (στο μέλλον) στα μαθήματα που θα εξετάζονται πανελλαδικά ανά επιστημονικό πεδίο. Οπως είναι γνωστό η διδασκαλία των τεσσάρων μαθημάτων που θα εξετάζονται ανά επιστημονικό πεδίο θα είναι εξάωρη εβδομαδιαία, ενώ οι ώρες διδασκαλίας όλων των μαθημάτων στην τελευταία τάξη του Λυκείου, από 32 που είναι σήμερα θα γίνουν 29.

Συνολικά ανακοινώνεται σήμερα ή στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας η διδακτέα και εξεταστέα ύλη για την Γ΄ Λυκείου (τις πανελλαδικές του 2020) σε δέκα μαθήματα: Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Κοινωνιολογία, Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, Ανάπτυξη Εφαρμογών για πραγματιστικό περιβάλλον. Δεν αναμένεται αντίθετα αύξηση ύλης στα θεωρητικά μαθήματα και τις ανθρωπιστικές σπουδές

ΥΠΟΧΩΡΗΣΕΙΣ

Φαίνεται, ωστόσο, ότι ο υπουργός Παιδείας βρίσκεται πραγματικά με «την πλάτη στον τοίχο». Από τη μια πλευρά δεν θέλει να καταθέσει το νέο εξεταστικό του σύστημα στη Βουλή, φοβούμενος αντιδράσεις από επιστημονικές ενώσεις ή και πιθανές ενστάσεις ή καταλήψεις στα σχολεία (κάτι που είναι βέβαιο ότι δεν θα κάνει καλό στην κυβέρνηση σε ευρύτερη προεκλογική περίοδο). Από την άλλη πλευρά, είναι υποχρεωμένος να ανακοινώσει τη διδακτέα και εξεταστέα ύλη στα μαθήματα της επόμενης σχολικής χρονιάς, καθώς ώς σήμερα κρατάει ομήρους χιλιάδες μαθητές. Πάντως, όπως έγραψαν ήδη τα «ΝΕΑ» στις 5 Φεβρουαρίου, μετά τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν σχετικά με τις «διπλές» εθνικής εμβέλειας εξετάσεις του νέου συστήματος (απολυτήριες για εθνικό απολυτήριο και πανελλαδικές), το υπουργείο Παιδείας θα προχωρήσει σε πιλοτική εφαρμογή του θεσμού για μια χρονιά, χωρίς βαθμολογική σύνδεση μεταξύ απολυτηρίου και πανελλαδικών εξετάσεων.

Η ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Συγκεκριμένα, δεν θα μετράει κανένα ποσοστό των επιδόσεων των υποψηφίων στις απολυτήριες εξετάσεις για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια της χώρας κατά την πρώτη χρονιά εφαρμογής. Αρχικά είχε ανακοινωθεί ότι θα μετράει κατά 10% ο βαθμός του νέου απολυτηρίου στα κριτήρια εισαγωγής των υποψηφίων για τα μέτρια και υψηλής ζήτησης τμήματα της ανώτατης εκπαίδευσης. Δηλαδή, όπως όλα δείχνουν, στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2020, η ανακοινωθείσα ποσοστιαία συμμετοχή του 10% του βαθμού του απολυτηρίου για την εισαγωγή στα ανώτατα Ιδρύματα της χώρας δεν θα ισχύσει.