«Η εξαγγελία του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές στο Λύκειο γίνεται σε μια προεκλογική περίοδο. Θυμηθείτε ότι εξαγγελία είχε γίνει και πέρυσι στη ΔΕΘ από τον πρωθυπουργό, μετά πάλι από τον κ. Γαβρόγλου και ξανά και ξανά οπότε η παρουσίαση του νέου Λυκείου και του νέου συστήματος πρόσβασης έγινε με τρόπο που να μην είναι φανερά τα βασικά του στοιχεία αλλά να προβάλλονται κυρίως στοιχεία τα οποία κρύβουν τα βασικά του. Αν ήθελα να δώσω ένα τίτλο σε αυτή την αλλαγή θα έλεγα ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις αλλάζουν όνομα, ότι θα έχουμε κρυφές πανελλαδικές, δεύτερες πανελλαδικές εξετάσεις».

Αυτό δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 ο Χρήστος Κάτσικας, ένας από τους πλέον έμπειρους σύμβουλους εκπαίδευσης και αναλυτές.

Ο ίδιος τόνισε: «Θα έχουμε πάλι πανελλαδικές εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα στα οποία τα παιδιά θα διαγωνίζονται για να διεκδικήσουν σχολές. Σε κάποιες σχολές οι οποίες θα είναι ελάχιστης ζήτησης λεει ο κ. Γαβρόγλου ότι σε αυτές τις σχολές θα μπαίνεις ελεύθερα. Ελεύθερα; Όχι. Θα μπαίνεις αφού πάρεις απολυτήριο Λυκείου. Για να πάρεις πλέον απολυτήριο Λυκείου θα πρέπει να δώσεις εξετάσεις με τράπεζα θεμάτων κρυφή και με θέματα τα οποία δεν τα έχει βάλει ο καθηγητής που σου κάνει το συγκεκριμένο μάθημα και ξέρει ποιο είναι το επίπεδο της τάξης αλλά με θέματα που θα τα βάλουν τα σχολεία του δήμου, της περιφέρειας ή μιας επαρχίας. Αυτό είναι μια μικρογραφία των πανελλαδικών εξετάσεων σε τοπικό επίπεδο με όλες τις δυσκολίες που κρύβει, που σημαίνει ότι το απολυτήριο Λυκείου πλέον αυστηροποιείται με τέτοιο τρόπο που κάνει φανερό ότι το να μπει κάποιος -αυτό που λεει το υπουργείο- ελεύθερα σε κάποιες σχολές τέταρτης ταχύτητας δεν είναι καθόλου ελεύθερα, θα πρέπει να δώσει μικρές πανελλαδικές εξετάσεις.»

Για τη φροντιστηριακή εκπαίδευση: «Θα έχουμε και κανονικές εξετάσεις οπότε οι εργολάβοι των εξετάσεων θα είναι παρόντες άρα τα φροντιστήρια, τα ιδιαίτερα θα συνεχιστούνε και παράλληλα επειδή θα έχουμε και αυτό το δεύτερο κομμάτι τοπικού χαρακτήρα είναι φανερό ότι και εκεί τα παιδιά θα καταφεύγουν πάλι σε φροντιστήριο. Άρα ο πρώτος βασικός στόχος ενός σχολείου μακριά από τα φροντιστήρια δεν επιτυγχάνεται. Επίσης αν μέχρι σήμερα στη Γ’ Λυκείου το μάθημα ήταν μόνο για τα μαθήματα τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα, είχε χάσει τον παιδαγωγικό της χαρακτήρα με το καινούργιο Λύκειο η Γ’ Λυκείου εξαφανίζεται ως τάξη και γίνεται ένας διάδρομος για άλογα κούρσας ή για ουραγούς, ανάλογα και την ταξική τους θέση, για το πέρασμα ή όχι στο πανεπιστήμιο. Άρα τα παιδιά τελειώνουν με τη Β’ Λυκείου τη γενική μόρφωση και πάνε να κάνουν σε μια Γ’ Λυκείου φροντιστηριοποιημένη με όλα τα κακά που έχει η συνταγή και η τεχνική γνώση που έχει να κάνει μόνο με τις εξετάσεις.»

Για την κατάργηση των Λατινικών: «Τα Λατινικά ως μάθημα έχουν δεχτεί κριτική και παλιότερα ως προς την παρουσία τους.; Η εξαφάνιση των Λατινικών συνδέεται περισσότερο με το γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας μετακινεί μαθήματα σε κλάδους οι οποίοι μέχρι τώρα τους είχε κόψει μαθήματα. Οι κοινωνιολόγοι στην εκπαίδευση είναι περισσότεροι από όσοι χρειάζονται, αν έφευγε η κοινωνιολογία δεν θα είχε τους εκπαιδευτικούς αυτούς που να τους τοποθετήσει. Κόβει λοιπόν μαθήματα από τους φιλόλογους που λείπουνε, μεταθέτει μαθήματα σε έναν άλλο κλάδο και τον παρουσιάζει αυτό σαν έναν εκσυγχρονισμό. Θα έλεγα ότι είναι περισσότερο ένα χτύπημα στην κλασική παιδεία και στη γενική γνώση παρά αυτό το οποίο λεει ο κ. Γαβρόγλου ότι κάνουμε έναν εκσυγχρονισμό.»

Για το 10% του απολυτηρίου: «Θα έχουμε μια τρομερή γονεϊκή πίεση στους εκπαιδευτικούς γιατί 18 και όχι 19, γιατί σε αυτόν 19 και όχι σε μένα 19 με αποτέλεσμα αυτή η πίεση να δημιουργεί σοβαρά προβλήματα μέσα στην εκπαίδευση.»