Την ονομασία της μαρτυρικής κωμοπόλεως του Διστόμου είχε λάβει ένα βοηθητικό σκάφος του Ελληνικού Στόλου, αμέσως μετά το πέρας του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, ως ένδειξη τιμής και μνήμης προς τους 228 σφαγιασθέντες κατοίκων της Μαρτυρικής κωμοπόλεως της Βοιωτίας, της οποίας στις 10 Ιουνίου τιμήθηκε η επέτειος του Ολοκαυτώματός της!


Πρόκειται για το πλοίο «ΔΙΣΤΟΜΟΝ» (ΦΤ15-FT15) το οποίο ήταν ένα αμερικανικής κατασκευής εξοπλισμένο με 4 πυροβόλα σκάφος, μήκους 33 μέτρων, το οποίο στη διάρκεια του Β’ ΠΠ, υπηρέτησε στο μέτωπο επιχειρήσεων του Ειρηνικού με το Αμερικανικό ναυτικό, ως “USS APC-75”, πραγματοποιώντας μικρές παράκτιες μεταφορές. Έλαβε την ονομασία «ΔΙΣΤΟΜΟΝ» για να τιμηθεί η Μαρτυρική κωμόπολη και η θυσία των κατοίκων της από τους Ναζί κατακτητές.


Ακολούθως, συμφώνως με τον εξειδικευμένο σε ναυτικά θέματα δημοσιογράφο Ηλία Νταλούμη, συγγραφέα του εξαιρετικού βιβλίου «Τα πλοία του Ναυτικού 1826 -2017» (έκδοση «Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος» – 2017), στην Ελλάδα δόθηκε περί το τέλος του 1944 ή το 1945, περίοδο κατά την οποία οι ΗΠΑ δάνεισαν έξι συνολικώς παρόμοια πλοία στη χώρα μας. Το 1952, οι ΗΠΑ πούλησε το πλοίο στην Ελλάδα μέσω της διαδικασίας MDAP, για να παροπλιστεί το 1963, συμπληρώνοντας στον ελληνικό Στόλο ευδόκιμη υπηρεσία 18 ετών, χρησιμοποιούμενο αρχικώς σε επιχειρήσεις εκκαθαρίσεως θαλάσσιων ναρκοπεδίων στις ελληνικές θάλασσες και εν συνεχεία στις θαλάσσιες επιχειρήσεις του Εμφυλίου πολέμου, ως πλοίο ποντίσεως σημαντήρων κλπ. Αργότερα, με πλευρικό αριθμό πλέον «ΒΒ-35» (Βοηθητικόν Βάσεως) χρησιμοποιήθηκε για μεταφορές προσωπικού από τον Πειραιά στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος και το αντίστροφο («ευκαιρία»).


Τέλος, μετά τον παροπλισμό του το 1963, παρέμεινε στην «εφεδρεία» του Στόλου για άλλα δύο χρόνια, για να πουληθεί τελικώς το 1965 σε ιδιώτες, παίρνοντας το όνομα «Φανή» και να διαλυθεί το 1973 στα Αμπελάκια της Σαλαμίνος.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του «ΔΙΣΤΟΜΟΝ», όπως σημειώνονται στο προαναφερθέν βιβλίο του Ηλ.Νταλούμη είναι τα εξής:
Ο τύπος του πλοίου είναι: «Παράκτιο βοηθητικό APC–1».
Η ναυπήγησή του έγινε στα Ναυπηγεία W. A. Robinson Inc., Ipswich, Massachusetts, ΗΠΑ (συνολικά ναυπηγήθηκαν 89 τέτοια πλοία, κυρίως για το θέατρο των επιχειρήσεων του Ειρηνικού ωκεανού). Η έναρξη εργασιών έγινε στις 10/10/1942, η καθέλκυσή του στις 03/05/1943, και η ένταξη στο Αμερικανικό Ναυτικό πραγματοποιήθηκε στις 27/08/1943.
Οι διαστάσεις του ήταν: 33,53 μήκος, 6,48 μέγιστο πλάτος και 3,35 μέτρα μέγιστο βύθισμα, ενώ το εκτόπισμά του ήταν 102 τόνοι κενό φορτίου και 238 τόνοι πλήρες φορτίου.
Η πρόωσή του γινόταν με ένα ντιζελοκινητήρα Atlas 6HM2124, ισχύος 400 shp, που του επέτρεπε να αναπτύσσει ταχύτητα 10 κόμβων, ενώ ο οπλισμός του αρχικά ήταν τέσσερα πυροβόλα των 20mm κι αργότερα δύο των 20mm.
Το πλήρωμά του αποτελείτο από 25 άτομα (3 αξιωματικοί, 22 στρατευμένοι).