Mολονότι οι µεταναστευτικές ροές από την Τουρκία προς την Ελλάδα και, κατά συνέπεια, προς την Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν µειωθεί δραστικά, κατά 81% το πρώτο δεκάµηνο του τρέχοντος έτους, σε σύγκριση µε το αντίστοιχο περσινό, σύµφωνα µε τα επίσηµα στοιχεία της ευρωπαϊκής Frontex, εντούτοις ακόµα και τα µειωµένα αυτά στοιχεία είναι προβληµατικά για την εύρυθµη συνέχιση της ζωής τόσο των κατοίκων όσο και των ίδιων των προσφύγων και των παράνοµων µεταναστών. Τα «Π» βρέθηκαν εκεί όπου χτυπά η καρδιά του προσφυγικού ζητήµατος για την Ελλάδα, στη Λέσβο, παρακολουθώντας εκ του σύνεγγυς την περιπολία ενός σκάφους ανοικτής θαλάσσης της βουλγαρικής Συνοριακής Αστυνοµίας (Border Police), η οποία βρίσκεται στο νησί για λογαριασµό της Frontex, επιχειρώντας µεταξύ άλλων «αναχαιτίσεις» φουσκωτών λέµβων µεταναστών προερχόµενων από την Τουρκία και µεταφέροντας τους πρόσφυγες στην ακτή της Σκάλας Συκαµινέας.

Όπως γίνεται σχεδόν πάντα σε µια δηµοσιογραφική αποστολή «επί του πεδίου», το πρόγραµµα άλλαξε κυριολεκτικά την τελευταία στιγµή. Ενώ αρχικά επρόκειτο να επιβιβαστούµε στο βουλγαρικό πλοίο της Frontex από το λιµάνι της Μυτιλήνης, το κινητό χτύπησε λίγες ώρες νωρίτερα για να µας ενηµερώσουν ότι, «για υπηρεσιακούς λόγους», θα έπρεπε να πάµε στην άλλη άκρη της Μυτιλήνης, στη Σκάλα Συκαµινέας, καθώς θα περιπολούσε εκεί εκτάκτως όλο το βράδυ, καθώς και ότι θα έπρεπε να είµαστε εκεί στις 6:00 το πρωί για να µας παραλάβει µε το... φουσκωτό του (RIB), γεγονός που προϋπέθετε εγερτήριο από τις 3:30 και ταξίδι περίπου 70 χιλιοµέτρων. Ο καιρός στις αρχές ∆εκεµβρίου ήταν άσχηµος. Αέρας «γεµάτο» πεντάρι, βορειοανατολικός, ύψος κύµατος περίπου 1-1,5 µέτρο και δυνατό ψιλόβροχο! Ο καιρός «ξύριζε» στον µόλο της Σκάλας Συκαµινέας, όταν έφτασε το RIB µε το τριµελές πλήρωµά του, µε επικεφαλής τον ύπαρχο Νίκο Κούκοφ.

Μετά τις συστάσεις και τα απαραίτητα σωσίβια, μπήκαμε στο ανοιχτό σκάφος. Μόλις ξανοιχτήκαμε στη θάλασσα, άρχισαν τα σκαμπανεβάσματα από τον αέρα και τον κυματισμό. «Δύσκολος καιρός, μάλλον αποτρεπτικός για τους διακινητές, δεν θα έστειλαν βάρκες με πρόσφυγες απόψε», αναφέρουμε, για να λάβουμε την αφοπλιστική απάντηση: «Μια επιχείρηση για τη διάσωση μεγάλου αριθμού προσφύγων βρίσκεται ήδη σε πλήρη εξέλιξη από την Ελληνική Ακτοφυλακή». Πλησιάζοντας το περιπολικό της βουλγαρικής Συνοριακής Αστυνομίας, μια δεύτερη έκπληξη μας περίμενε, το «ανέβασμα» του RIB πάνω στο μητρικό πλοίο. Ο κυβερνήτης της λέμβου πλησίασε από την πρύμνη του μητρικού σκάφους, που είχε... ανοίξει για να μας υποδεχτεί, και, μόλις μπήκε η πρώρα του RIB, ένας μηχανισμός «τράβηξε» τη λέμβο στο κατάστρωμα του σκάφους. «Είναι η πλέον ασφαλής μέθοδος για ανάσυρση της λέμβου από τη θάλασσα, καθώς αλλιώς θα κινδύνευαν οι ήδη ταλαιπωρημένοι ναυαγοί ή ακόμα και οι επιβαίνοντες της λέμβου», μας λέει κάποιος από το πλήρωμα. Ανεβαίνουμε στη γέφυρα του σκάφους και συναντάμε τον κυβερνήτη του, τον έμπειρο Βούλγαρο επιθεωρητή της Συνοριακής Αστυνομίας Βέσελιν Πασκάλεφ, με 27 χρόνια προϋπηρεσία.

ΣΠΕΥΔΟΥΝ ΒΡΑΔΕΩΣ

Αμέσως τον ρωτάμε για την περίπτωση της διάσωσης που πριν από λίγη ώρα είδαμε την τελική της φάση. «Εξ όσων γνωρίζω, ήδη η επιχείρηση έχει τελειώσει και 50 άτομα έχουν μεταφερθεί στη Σκάλα Συκαμινέας. Περίπου ένα δίωρο νωρίτερα λάβαμε ενημέρωση από το σκάφος του ΝΑΤΟ που περιπολούσε στην περιοχή ότι είχε εντοπίσει μια λέμβο να κινείται στα τουρκικά χωρικά ύδατα με κατεύθυνση προς τη Λέσβο. Σπεύσαμε στην περιοχή και πράγματι ένας «στόχος» (εν συντομία αποκαλούσε κάθε ύποπτη βάρκα ή φουσκωτό «στόχο») εκινείτο με όση ταχύτητα μπορούσε προς το ελληνικό νησί. Ενημερώσαμε αμέσως την τουρκική Ακτοφυλακή, η οποία, όμως, έφτασε αργά.

Όταν το φουσκωτό τους πέρασε τη νοητή γραμμή των θαλάσσιων συνόρων Ελλάδας - Τουρκίας, ενημερώσαμε την Ελληνική Ακτοφυλακή, μέσω του αξιωματικού-συνδέσμου της, ο οποίος επιβαίνει πάντα στο σκάφος μας, και έσπευσε αμέσως την εξέλιξη την είδατε πριν από λίγο». «Γίνεται συχνά αυτό, δηλαδή να φτάνει "αργά" η τουρκική Ακτοφυλακή όταν την καλείτε;», τον ρωτήσαμε αμέσως. «Όχι συχνά, αλλά γίνεται», ήταν η λακωνική απάντηση του συνομιλητή μας. Αναφορικά με τον τρόπο που περιπολούν στην περιοχή, ο κυβερνήτης του βουλγαρικού σκάφους, που έφερε την ονομασία «OBZOR» («525»), ήταν σαφής. «Είμαστε στη Λέσβο από τις 4 Νοεμβρίου και θα παραμείνουμε μέχρι τις 26 Δεκεμβρίου. Η περιπολία μας διαρκεί συνολικώς 14 ώρες, από τις 22:00 μέχρι τις 10:00 της επομένης μέρας, οπότε και επιστρέφουμε στο λιμάνι της Μυτιλήνης. Εδώ έχουμε έλθει δύο πλήρη πληρώματα, που το καθένα εκτελεί 48ωρη υπηρεσία στη θάλασσα με το σκάφος και το επόμενο διήμερο αναπαύεται σε ξενοδοχείο στο νησί».

*Δημοσιεύτηκε στα «Παραπολιτικά», 22/12/2017