Στο πρόσφατο περιστατικό της ρύπανσης του Αργοσαρωνικού, το υπουργείο Ναυτιλίας με ενέργειές του δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στην ελληνική ακτοπλοΐα, χωρίς να δίνει μέχρι στιγμής λύση σε καίρια ζητήματα.

Αυτό διότι αποφάσισε να καταργήσει τη νόμιμη παράταση που προβλέπεται για την περίπτωση δεξαμενισμού των πλοίων που εξυπηρετούν τα νησιά. Δεν προηγήθηκε ούτε σχετική ενημέρωση στους ενδιαφερόμενους, ούτε δόθηκε η ευκαιρία να γίνει ομαλά η μετάβαση στο νέο καθεστώς με σωστό προγραμματισμό.

Τι είναι ο δεξαμενισμός; Μια διαδικασία που εφαρμόζεται σε όλο τον κόσμο και υποχρεώνει όλα τα πλοία να μπουν σε μόνιμη ή πλωτή δεξαμενή για να περάσουν διάφορους ελέγχους και σχετικές επιθεωρήσεις.

Όμως, όταν κάποιο πλοίο δεσμεύεται από τα συμβόλαια που έχει ήδη αναλάβει, η νομοθεσία προβλέπει να του χορηγείται παράταση ενός ή δύο μηνών, εφόσον φυσικά συμφωνήσει και ο αρμόδιος νηογνώμονας.

Προφανώς η διαδικασία δεν είναι απλή. Χρειάζεται έγκαιρο προγραμματισμό για την αντικατάσταση του πλοίου και την εξυπηρέτηση αναγκών επιβατών και επαγγελματιών. Αλλά και συντονισμό ενεργειών με βάση τη διαθεσιμότητα των δεξαμενών που θα το δεχτούν, με τη συμφωνία ασφαλιστικών εταιρειών και έγκρισης του αρμόδιου νηογνώμονα.

Με την απόφαση αυτή του υπουργείου, το εκάστοτε πλοίο, χωρίς να ευθύνεται, δεν μπορεί να τηρήσει την ημερομηνία δεξαμενισμού του, αλλά ούτε μπορεί πάρει παράταση όπως δικαιούται από τον νόμο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατάργηση της παράτασης δεξαμενισμού πρόκειται να είναι αξιόποινη μόνο για τα πλοία με ελληνική σημαία. Εάν ένα πλοίο έχει σημαία άλλης χώρας, μπορεί να πλέει ανενόχλητο.

Το αποτέλεσμα διαφαίνεται χαοτικό για τα πλοία που θα αναγκαστούν να μένουν δεμένα στα λιμάνια. Για τα νησιά που θα αποκοπούν από την ηπειρωτική χώρα. Για εκατοντάδες εργαζόμενους που δεν θα έχουν δουλειά, για τους επιβάτες και τους επαγγελματίες που δεν θα μπορούν να μετακινηθούν ή να μεταφέρουν εμπορεύματα όπως είχαν προγραμματίσει.

Είναι προφανές ότι η απόφαση αυτή του υπουργείου προκαλεί σειρά αρνητικών εξελίξεων σε μια εποχή που ούτε η χώρα ούτε οι επιχειρήσεις ούτε οι πολίτες το χρειάζονται.