Σάλος έχει ξεσπάσει με το αίτημα της εταιρείας Gucci να μετατρέψει σε πασαρέλα τον Παρθενώνα, καταθέτοντας σχετικό αίτημα στο υπουργείο Πολιτισμού. Η Υπουργός, Λυδία Κονδιόρδου καλείται να αποφασίσει αν για πρώτη φορά θα δούμε να μετατρέπονται τα αρχαιολογικά μας ευρήματα και ο πολιτισμικός μας θησαυρός σε σκηνικό ακριβής γκαρνταρόμπας, με ψιλόλιγνα κορίτσια να περπατάνε και να ποζάρουν ελαφρώς ενδεδυμένα στο φωτογραφικό φακό.

Η Ακρόπολη, εκτός από κορυφαίο μνημείο της Ελλάδας, είναι και κορυφαίο μνημείο της ανθρωπότητας και της UNESCO - μάλιστα, ο Παρθενώνας είναι το έμβλημα του διεθνούς αυτού οργανισμού. Ωστόσο, δεν είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα παραχωρεί αρχαιολογικά μνημεία της ή «ιερούς χώρους πολιτισμού» προκειμένου να γίνουν φωτογραφίσεις, επιδείξεις μόδας ή άλλα events. Δεν είναι όμως και η πρώτη φορά που ο οίκος Gucci προκαλεί. Στη διαφημιστική καμπάνια της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η Gucci είχε βάλει την Αθηνά, τον Διόνυσο, τον Κέκροπα, τον Ιλισό, τον Ποσειδώνα και την Καλλιρρόη να φορούν φλοράλ ρούχα κρατώντας τσάντες της εταιρείας και να βγάζουν σέλφι.  

Γυμνή φωτογράφιση στον Παρθενώνα

Ο ίδιος ο Παρθενώνας έγινε και στο παρελθόν το «ντεκόρ» για μια από τις πιο αισθησιακές φωτογραφήσεις. Μην φανταστείτε ότι έγινε κρυφά ή πρόσφατα. Η πρώτη «αισθησιακή» φωτογράφιση έγινε το 1928! Πρόκειται για κάποια από τα διασημότερα έργα της γνωστής φωτογράφου Nelly's ( Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη).

Η φωτογράφος κατάφερε στην συντηρητική Ελλάδα της δεκαετίας του '30 να πάρει άδεια για να κάνει τη «φωτογράφιση-σκάνδαλο» τότε για την εποχή, στον Παρθενώνα.  Είχε ζητήσει άδεια από τον διευθυντή της Ακρόπολης, Αλέξανδρο Φιλαδελφέα, με σκοπό να κάνει μια καλλιτεχνική φωτογράφιση με μοντέλο την Μόνα Πάιβα, διάσημη χορεύτρια της Κομεντί Φρανσέζ που έδινε εκείνο τον καιρό παραστάσεις στην Αθήνα.

Αργότερα, οι φωτογραφίες έγιναν αφίσες και παρουσιάστηκαν στο περίπτερο του ελληνικού τουρισμού στην έκθεση του Παρισιού το 1936, αφήνοντας εποχή.  

Αισθησιακές πόζες από την Λόπεζ

Η μόδα, όσο προχωρημένη κι αν είναι κοιτάζει πάντα στο παρελθόν και μπορεί να εξελιχθεί σε θέαμα, σόου, αλλά και μπίζνες. Κάποιοι εκτιμούν ότι το αισθητικό κομμάτι της μόδας, μπορεί να ταυτιστεί με τους αιώνες ιστορίας που κουβαλάει ένα μνημείο, ακόμη και «ιερό» για έναν ολόκληρο λαό και για την παγκόσμια ιστορία, σαν αυτό του Παρθενώνα.

Έτσι είχε σκεφτεί και ο τότε υπουργός Πολιτισμού, Μιχάλης Λιάπης που είχε δώσει άδεια στην Τζένιφερ Λόπεζ να κάνει αισθησιακή φωτογράφηση στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης. Ήταν και η  μοναδική φορά που επετράπη να γίνει κάτι σχετικό με μόδα ήταν η φωτογράφηση της Τζένιφερ Λόπεζ με φόντο τον Παρθενώνα, που όμως έγινε με διοικητική πράξη και χωρίς να περάσει από το ΚΑΣ. Η άδεια είχε δοθεί τότε με την υπογραφή του υπουργού Μιχάλη Λιάπη και ακολούθησαν επικρίσεις, καθώς η Ακρόπολη είναι στον κατάλογο της UNESCO και οι ανάλογες υποθέσεις πρέπει να εξετάζονται από το συμβούλιο.  

Επίδειξη μόδας στο Ηρώδειο

Η αρχή είχε γίνει με το Ηρώδειο, όταν το 1998 έγινε αίτημα στον σχεδιαστή Κάλβιν Κλάιν, προκειμένου να γίνει επίδειξη μόδας. Τα τζινς του Κάλβιν Κλάιν θα παρουσιάζονταν κάτω από την Ακρόπολη και παρά τις διαφωνίες η υπουργική παραχώρηση ήρθε  μάλλον να σηματοδοτήσει την ολοκληρωτική μετατροπή του χαρακτήρα ορισμένων μνημείων, προς όφελος της προβολής της χώρας. Τώρα, την εποχή της κρίσης είναι ακόμη περισσότεροι οι λόγοι. Στην πραγματικότητα το μνημείο γίνεται η διαφημιστική πατέντα της εταιρίας, παίρνει μέρος στη διαφημιστική της εκστρατεία και γίνεται το μέσον για να αυξήσει τις πωλήσεις της.Τότε, στα τέλη της δεκαετίας του ’90, το συμβούλιο είχε απορρίψει αίτημα του οίκου Κάλβιν Κλάιν να οργανώσει επίδειξη μόδας στο Ηρώδειο. Μάλιστα, τότε υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος, είχε άλλη άποψη και είχε δώσει την άδεια, αλλά παράλληλα και σκληρή είχε δώσει μάχη προκειμένου ο Κάλβιν Κλάιν, που χαρακτηρίστηκε από τον Βενιζέλο, ως… καλλιτέχνης, να κάνει ένα σόου στο Ηρώδειο. Οι αντιδράσεις ήταν τέτοιες που ξέσπασε σχεδόν «πόλεμος».