«Όποιος για διάφορους λόγους δεν προχωρά στο πρόγραμμα απόκτησης μαχητικού πέμτης γενιάς, τότε θα πρέπει να προχωρήσει στην όσο το δυνατόν καλύτερη αξιοποίηση του υπάρχοντος στόλου των μαχητικών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας, εξοπλισμένου βεβαίως με τα πιο σύγχρονα  και κατάλληλα υλικά, συστήματα και όπλα, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της περιοχής μας στο Αιγαίο. Και είναι πολλές αυτές». Με τα λόγια αυτά έκλεισε την παρουσία του ο εκ των Αντιπροέδρων της αμερικανικής εταιρείας Lockheed Martin, κατασκευάστριας εταιρείας των μαχητικών F-16, κατά την παρουσίαση της προτάσεως αυτής στον τύπο, στο πλαίσιο της αφίξεως στην Αθήνα υψηλόβαθμης αντιπροσωπείας της εταιρείας, που είχε πλήθος επισήμων επαφών με υψηλόβαθμα στελέχη του ΓΕΑ, του ΥΠΕΘΑ, της ΕΑΒ και της ελληνικής βιομηχανίας γενικότερα.

    Θυμίζουμε ότι σήμερα στην ΠΑ υπηρετούν 155 μαχητικά F-16C/D τεσσάρων διαφορετικών εκδόσεων, που αποκτήθηκαν από τέσσερις διαφορετικές κυβερνήσεις με ισάριθμους πρωθυπουργούς από τα μέσα της δεκαετίας του ’80, ως τα τέλη της δεκαετίας του 2000. 

    Πιο συγκεκριμένα έχουν αποκτηθεί:
•    32 μαχητικά Block.30 (πρόγραμμα Peace Xenia I) το 1989.
•    38 μαχητικά Block.50 (πρόγραμμα Peace Xenia ΙI) το 1995.
•    55 μαχητικά Block.52+ (πρόγραμμα Peace Xenia ΙΙI) το 2003
•    30 μαχητικά Block.52+ Adv (πρόγραμμα Peace Xenia IV) το 2009.

Από τα 155 αυτά αεροσκάφη, που είναι ο σημερινός αριθμός τους μετά τις «απώλειες φθοράς» όλων των προηγουμένων ετών, η πρόταση περιλαμβάνει την αναβάθμιση των 123 μαχητικών των τριών τελευταίων προγραμμάτων “Peace Xenia II/III/IV”, που θα «φορέσουν» το «πακέτο» για να γίνουν F-16V (Vipper= Οχιά). Το «πακέτο» αυτό θα αγοραστεί. Τα υπόλοιπα, που είναι τα 32 παλαιότερα μαχητικά του προγράμματος Peace Xenia I, θα αναβαθμιστούν σε επίπεδο F-16M6, το οποίο στην πραγματικότητα είναι αυτό των πιο σύγχρονων σήμερα ελληνικών F-16 Block.52+ Adv, που επιχειρούν από την 116 Πτέρυγα Μάχης στην Αεροπορική Βάση του Αράξου, αποκλειστικώς και μόνο με υπάρχον υλικό, που θα αφαιρεθεί – στο πλαίσιο του δικού τους εκσυγχρονισμού – από τα υπόλοιπα ελληνικά F-16 των προαναφερθέντων τριών προγραμμάτων αποκτήσεως (“Peace Xenia II/III/IV”). Οι αναβαθμίσεις και των 155 μαχητικών θα γίνουν στην Ελλάδα, από την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, η οποία έχει και τη σχετική τεχνογνωσία. 

Αυτή είναι η πρόταση της Αμερικανικής εταιρείας, που με ένα έξυπνο τρικ του μάρκετινγκ, πρότεινε όπως το λατινικό “V” του “Vipper”, στα «καθ’ ημάς» ονομαστεί «νι (μικρό)» εξ ου και προτάθηκε η ονομασία «Νικηφόρος» (ή κάτι παραπλήσιο). Ασφαλώς πολύ έξυπνο, αλλά δεν είναι αυτό το πρόβλημα.Το πρόβλημα είναι το κόστος του προγράμματος και ο χρόνος παραδόσεως των μαχητικών. Για το πρώτο απάντηση δεν δόθηκε, και λογικώς αφού η πρόταση είναι σε πολύ πρώιμο στάδιο ακόμα.

Για το δεύτερο ο κ.Πλέσσας χωρίς να επικεντρωθεί στο συγκεκριμένο πρόβλημα και μιλώντας γενικώς μας έδωσε μία εικόνα για το χρόνο: «Αν υποθετικώς υποβαλλόταν σήμερα ένα LOR (Letter of Request) από ελληνικής πλευράς, χρειάζονται περίπου 18 μήνες για να υπογραφεί η LOA μεταξύ των κυβερνήσεων ΗΠΑ και Ελλάδος (g-to-g) και περίπου άλλους 6 μήνες για την καταβολή της πρώτης δόσεως με την οποία και ενεργοποιείται το πρόγραμμα. Μετά λοιπόν από αυτά τα 2 πρώτα χρόνια ξεκινούν οι εργασίες επί των αεροσκαφών που αναμένεται να διαρκέσουν από 5 μέχρι 7 χρόνια, αναλόγως του ρυθμού των μαχητικών που θα μπαίνουν στην ΕΑΒ και θα αποδεσμεύονται αναλόγως από τα επιχειρησιακά τους καθήκοντα από την ΠΑ».

Λ.Σ.Μ.