Μόνο για τους λάθος λόγους βρίσκεται στο επίκεντρο της ειδησεογραφίας το νησί της Ζακύνθου τις τελευταίες εβδοµάδες. Από τη µια, η µερική καταστροφή του κουφαριού του πλοίου «Παναγιώτης», του περίφηµου Ναυαγίου, το οποίο επλήγη από την πρόσφατη κακοκαιρία. Από την άλλη, η µόλυνση του κεντρικού δικτύου ύδρευσης της πρωτεύουσας του νησιού, που έχει αφήσει 1.500 οικογένειες χωρίς νερό για πάνω από µία εβδοµάδα.

Μέσα στον ορυµαγδό, ανα λογικά µε το µέγεθος του πανέµορφου νησιού, τα «Π» ερευνούν τις εξελίξεις και αναζητούν µε… ελπίδα την έστω και έµµεση λύση των προβληµάτων. Σαφώς αυτό που προέχει είναι η υγεία των πολιτών, καθώς 3.500 µε 5.000 άνθρωποι, σχεδόν ο µισός οικισµός της πρωτεύουσας, προµηθεύεται νερό µε υδροφόρες. Η οσµή πετρελαίου στο νερό αποτέλεσε «καµπανάκι κινδύνου» για τους πολίτες, µε τις εργαστηριακές µελέτες να αποδεικνύουν την ύπαρξη στοιχείων πετρελαίου: «Ακολουθήσαµε όλα τα πρωτόκολλα διαχείρισης κατά γράµµα. Το πρωί της Τετάρτης επισκεφτήκαµε τον εισαγγελέα Ζακύνθου, όπως προβλέπεται για θέµατα που αφορούν την υγεία των κατοίκων, και τον ενηµερώσαµε για όλες µας τις ενέργειες. Ευτυχώς, µέχρι στιγµής δεν έχει εντοπιστεί κάποιο υγειονοµικό περιστατικό», είπε µε ανακούφιση στα «Π» ο δήµαρχος Ζακύνθου, Γ. Στασινόπουλος.

Ο εφιάλτης για τους κατοίκους ξεκίνησε την Πέµπτη (11/1), όταν διαπιστώθηκε η ανάδυση οσµής πετρελαίου από τις βρύσες τους. Ένα ατύχηµα, η ανατροπή ενός βυτιοφόρου, λέγεται πως ήταν η αιτία. Εκτοτε, ο δήµαρχος και ολόκληρο το Συµβούλιο επιδίδονται σε αγώνα δρόµου. «Το πρωί της Παρασκευής (12/1) οι υπηρεσίες υγείας του δήµου και της περιφέρειας σταµάτησαν την ύδρευση. Ζητήσαµε από την Πολιτική Προστασία να κηρυχτούµε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, κάτι που έγινε την περασµένη ∆ευτέρα (15/1). Κάναµε συνάντηση στην Αθήνα µε τον αν. υπουργό Εσωτερικών, κ. Λιβάνιο, ο οποίος µας έφερε σε επαφή µε όλες τις αρµόδιες υπηρεσίες», επισήµανε ο κ. Στασινόπουλος, ο οποίος περιέγραψε στα «Π» την τεχνική διαδικασία για τη λύση του προβλήµατος.
Σκοπός όλων των εµπλεκόµενων φορέων είναι η επιδιόρθωση µέχρι το τέλος της ερχόµενης εβδοµάδας. Μέχρι τότε, επιστρατεύονται όλες οι υδροφόρες του νησιού για την εξυπηρέτηση των πολιτών, αρχής γενοµένης από την Πέµπτη 18/1.

Ζάκυνθος: Το Ναυάγιο που έχει περάσει από... χίλια κύματα - "Ζητάµε να µας δώσουν την ευθύνη για την αποκατάσταση της ζηµιάς", λέει ο Δήμαρχος


Το δεύτερο µεγάλο πρόβληµα που έχει προκύψει αφορά το πλοίο «Παναγιώτης». Το περίφηµο Ναυάγιο, που έχει περάσει τους τελευταίους µήνες από… χίλια κύµατα. Από τις κατολισθήσεις πρανών µέχρι το τσάκισµα του κουφαριού του λόγω της κακοκαιρίας. Οι εσχατολογικές, αναφορικά µε το µέλλον του Ναυαγίου, τοποθετήσεις του προέδρου του ΟΑΣΠ (Οργανισµός Αντισεισµικού Σχεδιασµού και Προστασίας), Ευθύµη Λέκκα, δίνουν ένα «µακάβριο» στίγµα. Ο Γ. Στασινόπουλος εκπέµπει SOS, ζητώντας µετ’ επιτάσεως την ανάληψη της ευθύνης για την (όποια) αποκατάσταση του Ναυαγίου από τους κατοίκους του νησιού: «Το δεύτερο, µετά τον Παρθενώνα, πιο πολυφωτογραφηµένο σηµείο στην Ελλάδα κινδυνεύει να χαθεί, επειδή δεν υπάρχει κανένας υπεύθυνος. Ερχόµαστε και ζητάµε να µας δώσουν την ευθύνη για την αποκατάσταση της ζηµιάς. Είµαστε η τοπική κοινωνία και έχουµε έναν λόγο παραπάνω να µας ενδιαφέρει η κατάσταση του Ναυαγίου», σηµειώνει στα «Π», ενώ περιγράφει µια δαιδαλώδη κατάσταση για το ποιος µπορεί να επέµβει. Φαίνεται πως περιγράφει ένα πρόβληµα που απαιτεί πολιτική λύση παρά µία µέσα από το χάος των εφαπτόµενων αρµοδιοτήτων. Η πιθανότητα να χαθεί το Ναυάγιο για πάντα και να ακολουθήσει και η παραλία είναι κάτι παραπάνω από ορατή. Τα νέα σαφώς και ταξιδεύουν γρήγορα. Το «Τζάντε» βασίζεται στην έξωθεν καλή µαρτυρία του και δεν θα προκαλούσε εντύπωση αν η καταστροφή του Ναυαγίου απέτρεπε τους ξένους τουρίστες από το να επιστρέψουν στο νησί. Την άποψη αυτή, όµως, δεν φαίνεται να συµµερίζεται ο πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ (Σύνδεσµος εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων), Λύσανδρος Τσιλίδης. Μιλώντας στα «Π», εκτιµά πως οι καταστροφές δεν αναµένεται, τουλάχιστον άµεσα, να επηρεάσουν την κίνηση στο νησί.

Ερχόµαστε και ζητάµε να µας δώσουν την ευθύνη για την αποκατάσταση της ζηµιάς


Παρ’ όλα αυτά, ο κ. Τσιλίδης κατακεραυνώνει τη στάση Πολιτείας και Περιφέρειας όλες τις τελευταίες δεκαετίες, τονίζοντας πως θα έπρεπε να έχουν ληφθεί µέτρα για την προστασία και εντέλει την περαιτέρω αξιοποίηση του τοποσήµου: «Για την ώρα, δεν προβλέπεται να παίξει κάποιον σπουδαίο ρόλο. Άλλωστε, το τελευταίο διάστηµα όλοι θυµόµαστε πως η κατάσταση δεν ήταν η ιδανική λόγω των κατολισθήσεων. Πρόκειται για ένα όµορφο τοπίο, διαφορετικό από τα συνήθη στη χώρα µας, καθώς δεν είναι ούτε αρχαίο ούτε παρουσιάζει επιστηµονικό ενδιαφέρον. Υπάρχουν σίγουρα αρµόδιοι που, αν τους ενδιέφερε το προϊόν που απορρέει από αυτό το τοπίο, θα είχαν κάνει αυτό που έπρεπε», επισηµαίνει καυστικά, εκφράζοντας την ελπίδα πως, έστω και µε άλλη µορφή, το Ναυάγιο θα παραµείνει πόλος έλξης και θαυµασµού για τους τουρίστες.

Δημοσιεύτηκε στα "Παραπολιτικά"