Oι παραιτήσεις στο Πολεμικό Ναυτικό είναι μία από τις μεγαλύτερες, αν όχι η μεγαλύτερη, κρίσεις κατά τα φαινόμενα, που καλείται να αντιμετωπίσει ο νέος Αρχηγός ΓΕΝ, Δημήτρης Κατάρας, μαζί με τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, στρατηγό Δημήτρη Χούπη.

Μία κρίση που πιθανόν να εξελιχθεί σε σοβαρό επιχειρησιακό πρόβλημα. Το θέμα έχει ξεκινήσει από πολύ παλαιοτέρα αλλά έκανε έντονα την εμφάνισή του με την απόφαση συμμετοχής της χώρας μας στην επιχείρηση «Prosperity Guardian» στην Ερυθρά Θάλασσα εναντίον των Χούθι.

Τα αίτια βέβαια είναι πολύ πιο βαθιά. Σε δύο χρόνια (2022 και 2023), παραιτήθηκε το 10% των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού. Σύμφωνα με πληροφορίες το κύμα φυγής συνεχίζεται και απειλεί τη σύνθεση και την πειθαρχία στις τάξεις του. Ένα επίδομα που είχε σχεδιαστεί ως κίνητρο για να φρενάρει τις παραιτήσεις και το είχε υποσχεθεί η κυβέρνηση στον στόλο ήδη από το 2022 δεν πέτυχε τον στόχο. Τα όποια ποσά με τον τρόπο που δόθηκαν έφτασαν να υπόκεινται σε κρατήσεις που κυμαίνονταν στο 40%, με αποτέλεσμα τα χρήματα που κατέληγαν στους δικαιούχους να είναι ελάχιστα.

Η κρίση των μνημονίων έδινε στα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού ένα αίσθημα σταθερότητας, ωστόσο σήμερα οι μισθοί που προσφέρονται στον ιδιωτικό τομέα σε ανθρώπους με την εμπειρία των στελεχών του είναι πολύ μεγαλύτεροι από αυτούς που δίνουν οι Ένοπλες Δυνάμεις. Έτσι τα στελέχη αποφασίζουν να παραιτηθούν κυρίως λόγω των χαμηλών αποδοχών αλλά και για τις περιορισμένες προοπτικές καριέρας. Να σημειωθεί ότι παλαιότερα από τις σχολές αποφοιτούσαν περίπου τετρακόσια άτομα τον χρόνο, ενώ τώρα βγαίνουν πενήντα με εξήντα. Τα καθήκοντα πολλαπλασιάζονται και η κόπωση αυξάνεται. Είναι προφανές πως τα κενά δεν αναπληρώνονται, ενώ λόγω των ελλείψεων σε ανθρώπινο δυναμικό ακόμα και υψηλόβαθμα στελέχη αναγκάζονται να κάνουν θαλάσσια υπηρεσία επί 15-20 χρόνια. Στο παρελθόν, έπειτα από σχεδόν μία δεκαετία σε πολεμικό πλοίο μπορούσε κάποιος να ζητήσει να μετατεθεί στην ξηρά.

Οι αποχωρήσεις

Επίσημα, πάντως, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού απαντώντας στις πληροφορίες περί παραιτήσεων προσωπικού της φρεγάτας «Ύδρα», η οποία φέρεται να έχει επιλεγεί για την επιχείρηση «Prosperity Guardian», ανέφερε ότι «ο αριθμός του προσωπικού της φρεγάτας που αιτήθηκε αποστρατεία το πρόσφατο χρονικό διάστημα δεν ανταποκρίνεται στον αριθμό που αναγράφεται στα σχετικά δημοσιεύματα στον ηλεκτρονικό τύπο και δεν μπορεί να συνδεθεί με τη συμμετοχή στην αποστολή “PROSPERITY GUARDIAN”. Ο συνολικός αριθμός αιτήσεων αποστρατείας στελεχών του Ναυτικού εντός του 2024 είναι κατά πολύ μικρότερος του αριθμού που αναφέρεται στα κοινωνικά δίκτυα». Διευκρίνισε δε ότι «ο αριθμός των 17 στελεχών που αναφέρεται σε δημοσιεύματα αφορά σε παραιτήσεις και αιτήσεις παραιτήσεων εν εξελίξει για το χρονικό διάστημα από 1/1/2023 έως σήμερα».