Τρία νοµοσχέδια που εκπονεί το υπουργείο Παιδείας φέρνουν ριζικές αλλαγές στα σχολεία -τα οποία αποκτούν νέα βιβλία, προγράµµατα σπουδών και µαθήµατα όπως η Τεχνητή Νοηµοσύνη-, στην επαγγελµατική εκπαίδευση και κατάρτιση, που αναβαθµίζεται και συνδέεται άµεσα µε την αγορά εργασίας, και στην ανώτατη εκπαίδευση, όπου προωθούνται η ίδρυση µη κρατικών Πανεπιστηµίων και η ενίσχυση των δηµόσιων ΑΕΙ. Σύµφωνα µε τον σχεδιασµό του υπουργού Παιδείας, Κυριάκου Πιερρακάκη, το τρίπτυχο της εκπαιδευτικής µεταρρύθµισης, στην οποία η κυβέρνηση αποδίδει ιδιαίτερη σηµασία, αναµένεται να ολοκληρωθεί µε το νοµοσχέδιο για τη σχολική εκπαίδευση που θα ακολουθήσει αυτά για την επαγγελµατική εκπαίδευση και κατάρτιση και για την Τριτοβάθµια Ε κπαίδευση. Αναλυτικά:

Επαγγελµατική εκπαίδευση

Σύµφωνα µε τον προγραµµατισµό του υπουργείου Παιδείας, το πρώτο νοµοσχέδιο του 2024 που θα κατατεθεί στη Βουλή είναι αυτό που προβλέπει την αναµόρφωση της επαγγελµατικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Στόχος του είναι η αναβάθµιση των Επαγγελµατικών Λυκείων και των δηµόσιων ΙΕΚ, τα οποία µετονοµάζονται σε ΣΑΕΚ και θα συνδέονται άµεσα µε την αγορά εργασίας. Το σχέδιο νόµου, µε τίτλο «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήµατος Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης», περιλαµβάνει τη συνένωση των δυνάµεων των ΕΠΑΛ, των ΙΕΚ και των Εργαστηριακών Κέντρων µέσω της ίδρυσης εξήντα πολυδύναµων campus εκπαίδευσης και κατάρτισης. Τα νέα campus Κέντρων Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ) θα διοικούνται από µάνατζερ. Σε κάθε ΚΕΕΚ θα συνυπάρχουν οι Επαγγελµατικές Σχολές Κατάρτισης, τα Επαγγελµατικά Λύκεια και τα ΙΕΚ, ενώ θα παρέχεται και τάξη µαθητείας. Τα Γραφεία Επαγγελµατικής Ανάπτυξης και Σταδιοδροµίας αναβαθµίζονται και αποτελούν οργανική µονάδα κάθε ΚΕΕΚ, ενώ ενισχύεται ο θεσµός των πρότυπων ΕΠΑ.Λ., προκειµένου οι πρακτικές τους να εφαρµόζονται σε όλα τα Επαγγελµατικά Λύκεια.

 «Ελεύθερο Πανεπιστήµιο»

Με τον σηµειολογικό τίτλο «Ελεύθερο Πανεπιστήµιο», το νοµοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που αναµένεται να συζητηθεί, προβλέπει την ίδρυση µη κρατικών ΑΕΙ και την αναβάθµιση του δηµόσιου Πανεπιστηµίου. Τα κριτήρια λειτουργίας των µη κρατικών, µη κερδοσκοπικών Πανεπιστηµίων, που θα ιδρυθούν ως παραρτήµατα µεγάλων και καταξιωµένων ιδρυµάτων του εξωτερικού σε συνεργασία µε τα ελληνικά δηµόσια Πανεπιστήµια, θα είναι τα πιο αυστηρά στην Ευρώπη. Σύµφωνα µε τον υπουργό Παιδείας, Kυριάκο Πιερρακάκη, η δυνατότητα ξένων Πανεπιστηµίων να ιδρύουν στην Ελλάδα τµήµατα προπτυχιακών ή µεταπτυχιακών σπουδών θα συνδεθεί µε τις πλέον αυστηρές προϋποθέσεις για την ίδρυση και τη λειτουργία τους, µε επιβλέπουσα αρχή την Ανεξάρτητη Αρχή για τη ∆ηµόσια Εκπαίδευση, η οποία θα έχει τη δυνατότητα να θέτει η ίδια όρους και προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας αυξηµένα σε σχέση µε αυτά που έχει τυχόν υιοθετήσει η αντίστοιχη Αρχή της χώρας προέλευσης του ξένου ιδρύµατος.

Το νοµοσχέδιο, µε το οποίο θα ρυθµίζεται η εγκατάσταση και λειτουργία αναγνωρισµένων αλλοδαπών ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυµάτων, αναµένεται να ψηφιστεί εντός του Ιανουαρίου. Προβλέπει ακόµη ότι η εγκατάσταση στην επικράτεια της Ελλάδας παραρτήµατος Πανεπιστηµίου άλλης χώρας θα υπόκειται σε ιδρυµατική και τµηµατική αξιολόγηση, καθώς και σε πιστοποίηση των προγραµµάτων σπουδών του.

Ο ελάχιστος αριθµός των καθηγητών θα είναι 30 και θα πρέπει να διαθέτουν διδακτορικό, ενώ την ευθύνη εξέτασης των φακέλων, τόσο για την κτιριακή υποδοµή όσο και για το πρόγραµµα σπουδών, αλλά και την επάρκεια των καθηγητών, θα έχει η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ). Σύµφωνα µε το σχέδιο νόµου, το παράρτηµα του ξένου Πανεπιστηµίου στην Ελλάδα θα πρέπει να είναι αναγνωρισµένο στη χώρα από την οποία προέρχεται, πιστοποιηµένο από την αντίστοιχη της ΕΘΑΑΕ διαπιστευµένη Αρχή για την παροχή προγραµµάτων ανώτατης εκπαίδευσης και τη χορήγηση τίτλων σπουδών. Τα επιµέρους προγράµµατα σπουδών, που οδηγούν στην απονοµή τίτλων σπουδών, θα πρέπει επίσης να έχουν πιστοποιηθεί από τη διαπιστευµένη αρχή του κράτους προέλευσης. Οι τίτλοι σπουδών που θα εκδίδονται στην Ελλάδα θα είναι οι ίδιοι µε τους τίτλους σπουδών που θα είχαν χορηγηθεί, εάν η εκπαίδευση των φοιτητών είχε πραγµατοποιηθεί εξ ολοκλήρου στο κράτος προέλευσης του Πανεπιστηµίου και θα προσδίδουν τα ίδια ακαδηµαϊκά και επαγγελµατικά δικαιώµατα µε αυτά που ισχύουν στο κράτος προέλευσης.

Νέα προγράµµατα σπουδών

Νέα και πολλαπλά βιβλία στα σχολεία από το 2025 συµπεριλαµβάνονται στις ριζικές αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Παιδείας στην Πρωτοβάθµια και ∆ευτεροβάθµια Εκπαίδευση και την προσχολική αγωγή. Προβλέπονται επίσης αλλαγές στα προγράµµατα σπουδών, ενώ εισάγεται µάθηµα Τεχνητής Νοηµοσύνης στα σχολεία και µελέτη ολόκληρων λογοτεχνικών βιβλίων και όχι πλέον αποσπασµάτων έργων. Θεσπίζεται το τεστ επαγγελµατικού προσανατολισµού και εισάγεται η συµβουλευτική στην Εκπαίδευση, σύµφωνα µε τους βασικούς άξονες του νοµοσχεδίου για το «Ανοικτό Σχολείο», που προωθείται από τον υπουργείο Παιδείας. Το νοµοσχέδιο σχετίζεται «µε τις µεταρρυθµίσεις που συντελούνται στο πλαίσιο ενός κόσµου που τρέχει, γιατί η εποχή της αυταρέσκειας τελείωσε», όπως λέει χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Πιερρακάκης. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα την Πρωτοβάθµια και ∆ευτεροβάθµια Εκπαίδευση, σύµφωνα µε τον υπουργό, στόχος των νέων ρυθµίσεων είναι «να επενδύσουµε στα σχολεία περισσότερο, µε νέα βιβλία, πολλαπλά συγγράµµατα από το 2025, να πάµε µάθηµα µάθηµα, σχολείο σχολείο και να κάνουµε πολύ στοχευµένες αλλαγές και να µπορέσουµε να κάνουµε το σχολείο µια γεννήτρια κοινωνικού κεφαλαίου µε περισσότερο εθελοντισµό και να αναταχθεί».

 Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής