Στρωμένος με λακκούβες είναι ο μεγάλος διαγωνισμός για τον εκσυγχρονισμό του στόλου των αστικών λεωφορείων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, με κίνδυνο να προκύψουν νέες καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής του και ενώ πλέον το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιχειρεί να κερδίσει χρόνο συγχωνεύοντας επιμέρους τμήματα των διαγωνισμών.

Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD, που διεκδικούσε από θέση ισχύος την προμήθεια συνολικά 350 ηλεκτρικών λεωφορείων, κόπηκε για δεύτερη φορά από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς η προσφορά της για το «τμήμα 4» του διαγωνισμού (100 λεωφορεία μήκους 12 μέτρων με ελάχιστη αυτονομία 135 χιλιόμετρα) δεν πληρούσε τους όρους, ενώ αποδείχθηκε… παρόμοια με την προηγούμενη που είχε καταθέσει η ίδια εταιρεία για την προμήθεια 250 ηλεκτρικών οχημάτων ελάχιστης αυτονομίας 180 χιλιομέτρων (Τμήμα 5), η οποία είχε επίσης απορριφθεί!

Όπως αναφέρει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε επεξηγηματική ανακοίνωσή του για τους λόγους απόρριψης, η προσφορά της BYD για τα 100 ηλεκτρικά λεωφορεία «μετά από εξέταση, τον περασμένο Οκτώβριο και Δεκέμβριο, από την Επιτροπή Αξιολόγησης του Διαγωνισμού σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία, δεν πληροί τους όρους και τις τεχνικές απαιτήσεις της Διακήρυξης και συνεπώς απορρίφθηκε ομόφωνα για αντικειμενικούς λόγους». Η προσφορά της BYD, που υποβλήθηκε μέσω του ευρωπαϊκού της βραχίονα, BYD Electric Bus & Truck Hungary, ήταν και η μοναδική για το συγκεκριμένο τμήμα του διαγωνισμού, καθώς η ισπανική Irizar, η βελγική Van Hool και η ιταλική IVECO είχαν τεθεί εκτός, επειδή δεν ανανέωσαν τις προσφορές τους πριν από περίπου έναν χρόνο.

Σε συγχώνευση διαγωνισμών προσανατολίζεται το υπουργείο Μεταφορών

Πλέον και με τα χρονικά περιθώρια να στενεύουν, η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών προσανατολίζεται να «συγχωνεύσει» τον εν λόγω διαγωνισμό των 100 οχημάτων με τον δεύτερο διαγωνισμό, που πλέον θα αφορά σε συνολικά 750 λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Ο διαγωνισμός αυτός έχει δρομολογηθεί από πέρυσι τον Σεπτέμβριο, βρίσκεται σε φάση σχεδιασμού και αναμένεται ότι θα προκηρυχθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024.

Η απόφαση Σταϊκούρα να προχωρήσει σε συγχώνευση των δύο διαγωνισμών ήρθε χθες και ως απάντηση στις αιχμές του Στέφανου Κασσελάκη, ο οποίος πήρε ανοιχτά θέση υπέρ των Κινέζων, μίλησε για «σκοτεινούς τεχνικούς λόγους ακύρωσης της προμήθειας», ενώ εκτίμησε ότι «νέος διαγωνισμός σημαίνει καθυστέρηση 2,5 ετών και σημαντική αύξηση των τιμών λόγω πληθωρισμού».

Πάντως σύμφωνα με τον έως σήμερα προγραμματισμό, στο υπουργείο Μεταφορών εκτιμούν ότι τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία θα βρίσκονται στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης τον Απρίλιο και δηλώνουν ότι η προμήθεια των συνολικά 1.300 νέων οχημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της τετραετίας.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»