Το περιβάλλον της αυτοκίνησης αλλάζει άρδην. Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται σε άνοδο µετά τις δυσκολίες που πέρασε, αρχικά τη δεκαετία της οικονοµικής κρίσης και στη συνέχεια µε την πανδηµία.


Μειωµένη διαθεσιµότητα νέων αυτοκινήτων, τεράστια αύξηση στις τιµές πώλησης

Ειδικά στη δεύτερη περίπτωση, η σηµαντικά µειωµένη διαθεσιµότητα νέων αυτοκινήτων, λόγω της έλλειψης ηλεκτρονικών εξαρτηµάτων, είχε συνέπεια την τεράστια αύξηση στις τιµές πώλησης. Γεγονός που εν µέρει εξηγείται από το µεγαλύτερο κόστος των πρώτων υλών, κυρίως όµως από την ανάγκη των αυτοκινητοβιοµηχανιών να ανεβάσουν το κέρδος ανά µονάδα, καθώς πωλούσαν λιγότερα οχήµατα συνολικά.

Πλέον, η παραγωγή έχει αρχίσει να εξοµαλύνεται και η διαθεσιµότητα καλύπτει σε πολύ καλύτερο βαθµό τη ζήτηση. Είναι ενδεικτικό, όπως µαρτυρούν τα στοιχεία του Συνδέσµου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, πως το διάστηµα Ιανουάριος-Οκτώβριος 2023 ταξινοµήθηκαν στη χώρα µας 115.800 καινούργια αυτοκίνητα, από 90.727 το αντίστοιχο χρονικό διάστηµα του 2022 (+27,6%!). Παρ’ όλ’ αυτά, οι τιµές παραµένουν τσουχτερές.

Και αυτό δεν αναµένεται να αλλάξει, τουλάχιστον όχι στο άµεσο µέλλον, καθώς φαίνεται πως οι εταιρείες έχουν «βολευτεί» - µην ξεχνάµε και τον υψηλό πληθωρισµό...

Αναπόφευκτη µετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση

Οταν η ζήτηση αρχίσει να παρουσιάζει κάµψη, τότε ίσως δούµε και πτώση στις τιµές, αλλά όχι σηµαντική. Κι αυτό επειδή, έτσι όπως έχει διαµορφωθεί η κατάσταση, διευκολύνεται η αναπόφευκτη µετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση, µε τον αντίστροφο τρόπο από εκείνον που προβλέπαµε. Ενώ δηλαδή περιµέναµε πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σταδιακά θα φτηνύνουν και θα πλησιάσουν σε τιµές τα συµβατικά, τελικά έγινε το ανάποδο: τα βενζινοκίνητα και diesel ακρίβυναν αισθητά πλησιάζοντας τα ηλεκτρικά!

Η ελληνική αγορά έχει ξεκινήσει άλλωστε δειλά δειλά τη µεταστροφή προς την ηλεκτροκίνηση. Καθώς όµως τα επαναφορτιζόµενα οχήµατα (BEV και PHEV) αποτελούν το 10,8% της αγοράς, έχουµε πολύ δρόµο µπροστά µας µέχρι να δούµε τα αµιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα να γίνονται πρωταγωνιστές. Κάτι που όταν συµβεί -σίγουρα όχι νωρίτερα από το δεύτερο µισό της δεκαετίας που διανύουµε- θα φέρει και µια πολύ µεγάλη αλλαγή: από την ιδιοκτησία, στη χρήση.


Ολοένα και πιο ακριβή η χρήση ιδιωτικού οχήµατος προς όφελος του περιβάλλοντος

∆εν θα αγοράζουµε καινούργιο αυτοκίνητο, αλλά θα το µισθώνουµε (leasing). Ή, για να το πάµε ακόµη παραπέρα, θα επιλέγουµε τις υπηρεσίες µετακίνησης που ταιριάζουν στις ανάγκες και το πορτοφόλι µας. Κι αυτό επειδή ένα είναι σίγουρο: η απόκτηση και η χρήση ιδιωτικού οχήµατος θα γίνεται ολοένα και πιο ακριβή, προς όφελος του περιβάλλοντος.

Ακόµη κι αν αλλάζαµε µονοµιάς όλα τα οχήµατα που κυκλοφορούν παγκοσµίως µε νέα ηλεκτρικά, δεν θα αρκούσε για να συµβάλει ο τοµέας των µεταφορών στην αντιµετώπιση της κλιµατικής αλλαγής στο ποσοστό που του αναλογεί. Για να συµβεί αυτό, θα πρέπει να υπάρχουν λιγότερα αυτοκίνητα στους δρόµους και να ενισχυθεί η χρήση µαζικότερων και πιο οικολογικών µορφών µετακίνησης, όπως το ποδήλατο, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και οι υπηρεσίες car sharing.

Πριν δυσανασχετήσετε, σκεφτείτε το εξής: αν σας εξυπηρετούσαν τα δροµολόγια των ΜΜΜ ή µπορούσατε να χρησιµοποιήσετε µε χαµηλό κόστος άλλες υπηρεσίες σε συγκεκριµένες καθηµερινές διαδροµές, δεν θα το προτιµούσατε αντί να βρίσκεστε µε το αυτοκίνητο κολληµένοι στην κίνηση; Το κλειδί σε αυτό είναι οι δυνατότητες που µας δίνει η ψηφιακή τεχνολογία.

Χαρακτηριστικό παράδειγµα είναι η Αστυπάλαια. Στο πρώτο «έξυπνο και αειφόρο νησί» της Μεσογείου οι ανάγκες µετακίνησης εξυπηρετούνται από την εφαρµογή astyMOVE της Kosmocar, οικονοµικά και µε ποσοστό ικανοποίησης 90%! Στο µέλλον οι µετακινήσεις µας, ειδικά στις µεγαλουπόλεις, θα γίνονται πολύ διαφορετικά, πιο εύκολα και µε µικρότερο κόστος. Τα αυτοκίνητα θα είναι ακριβά και θα έχουν µειωµένη παρουσία στους δρόµους. Και όλα αυτά θα συµβούν παράλληλα µε την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και των ψηφιακών υπηρεσιών.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής / Του Γιάννη Λημναίου