Τα Μαθηµατικά και οι «ανοιχτού τύπου» ερωτήσεις φαίνεται ότι δυσκολεύουν τους µαθητές, σύµφωνα µε στοιχεία από τις εξετάσεις του ελληνικού τµήµατος του PISA (Programme for International Student Assessment - ∆ιεθνές Πρόγραµµα για την Αξιολόγηση των Μαθητών).

Εξάλλου, οι χαµηλές επιδόσεις των Ελλήνων µαθητών στον διεθνή διαγωνισµό PISA, που διεξάγει ο ΟΟΣΑ από το 2000 και κάθε τρία χρόνια, προβληµατίζουν τους φορείς της εκπαίδευσης, αλλά και τους αρµόδιους του υπουργείου Παιδείας, καθώς οι Έλληνες µαθητές βρίσκονται στις πέντε τελευταίες θέσεις, παρουσιάζοντας επιδόσεις κάτω του µετρίου.

Με βελτιωτικές αλλαγές θα γίνουν εφέτος οι εθνικές εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα («ελληνικό PISA») στα σχολεία, ύστερα και από τις µέτριες επιδόσεις που κατέγραψαν οι µαθητές.

Οι εξετάσεις είναι διαγνωστικού χαρακτήρα για µαθητές της Στ΄ τάξης των ∆ηµοτικών Σχολείων και της Γ΄ τάξης των Γυµνασίων σε θέµατα που περιέχονται στα προγράµµατα σπουδών τους και θα διενεργηθούν σε εθνικό επίπεδο για τρίτη συνεχή χρονιά. Οι εξετάσεις αυτές δεν λαµβάνονται υπόψη για την αξιολόγηση των µαθητών, αλλά θα αξιοποιηθούν µε στόχο τη βελτίωση της παρεχόµενης εκπαίδευσης.

Το «ελληνικό PISA» εντάσσεται στην πρωτοβουλία του υπουργείου Παιδείας για χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής στη βάση µετρήσιµων αποτελεσµάτων του εκπαιδευτικού συστήµατος.

*Διαβάστε εδώ: 27η Στρογγυλή Τράπεζα του Economist: Ηγέτες και προσωπικότητες από όλο τον κόσμο στην Αθήνα - Τι έγινε την πρώτη μέρα


Η ελληνική καινοτοµία

Η κ. Χρύσα Σοφιανοπούλου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ανάλυσης της Εκπαιδευτικής Επίδοσης και της Πληροφορικής Κατάρτισης, εθνική συντονίστρια του PISA του ΟΟΣΑ, αποκαλύπτει στην «Α» ότι σύµφωνα µε τα αποτελέσµατα των περσινών εξετάσεων οι µαθητές ∆ηµοτικού και Γυµνασίου τα πήγαν λίγο καλύτερα στη Γλώσσα σε σχέση µε τα Μαθηµατικά, όπου σηµειώθηκαν παρανοήσεις.

Επίσης αδυναµίες εντοπίζονται, όπως λέει η κ. Σοφιανόπουλου, κατά τη µετάβαση των µαθητών από το ∆ηµοτικό στο Γυµνάσιο, όπου η δοµή της νέας εκπαιδευτικής βαθµίδας φαίνεται ότι δυσκολεύει την πλειονότητα των µαθητών. Σηµαντική καινοτοµία του «ελληνικού PISA» αποτελεί η εισαγωγή ερωτήσεων «ανοιχτού τύπου», µέσω των οποίων µπορεί να αποτυπωθεί ακριβέστερα η πορεία του συλλογισµού και οι δυνατότητες γραπτής έκφρασης των µαθητών. Οπως εξηγεί η κ. Σοφιανοπούλου, πρέπει οι µαθητές όχι µόνο να γράψουν την απάντηση, αλλά και να εξηγήσουν τον συλλογισµό τους. Ειδικότερα, όπως µας ενηµερώνει:

Είναι υπό συζήτηση η αξιολόγηση και σε άλλο ένα γνωστικό αντικείµενο (προβλέπεται άλλωστε από τον νόµο), ίσως οι Φυσικές Επιστήµες.

Στόχος των ΕΕ∆Χ (Εθνικές Εξετάσεις ∆ιαγνωστικού Χαρακτήρα) είναι κατ’ αρχάς να εντοπιστούν και να ερµηνευθούν τα λάθη, οι παρανοήσεις και οι αδυναµίες των µαθητών και στη συνέχεια να αντιµετωπιστούν προτείνοντας νέες διδακτικές προσεγγίσεις.

Οι µαθητές στις ΕΕ∆Χ εξετάζονται σε θέµατα που έχουν διδαχθεί, που εµπεριέχονται στα ισχύοντα προγράµµατα σπουδών και στα βιβλία.


Τα αποτελέσµατα του 2022

Για το PISA στις 5.12.23 θα ανακοινωθούν από τον ΟΟΣΑ τα αποτελέσµατα του 2022, όπου το κύριο γνωστικό αντικείµενο ήταν τα Μαθηµατικά και το έξτρα αντικείµενο η ∆ηµιουργική Σκέψη. Πήραν µέρος οι 28 χώρες του ΟΟΣΑ και περισσότερες από 50 άλλες χώρες συνεργαζόµενες. Η Ελλάδα θα συµµετέχει επίσης στην αξιολόγηση της ξένης γλώσσας (αγγλικά) που θα κάνει πρώτη φορά το PISA (Foreign Language Assessment). Eνα µικρότερο δείγµα µαθητών θα συµµετέχει στο FLA που θα συµπεριλαµβάνει επίσης listening και speaking.

*Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής