Στη Λεωφόρο Κηφισού το δράμα εκατομμυρίων εργαζομένων, επαγγελματιών και μεταφορέων επιδεινώνεται, όσες παρεμβάσεις κι αν έγιναν τα προηγούμενα χρόνια. Στις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής, από τις 7 έως τις 10 το πρωί και από τις 3 το απόγευμα έως τις 9 το βράδυ, ένα από τα δύο ρεύματα, είτε προς Μεταμόρφωση είτε προς Νέο Φάληρο είτε και τα δύο εμφανίζουν ουρές 8 έως 12 χιλιομέτρων. Περισσότερα από 250.000 οχήματα όλων των κατηγοριών διέρχονται καθημερινά από τον μεγαλύτερο οδικό κόμβο του Λεκανοπεδίου, μήκους 13,6 χιλιομέτρων, ο οποίος τα τελευταία χρόνια δέχεται διπλάσιο αριθμό οχημάτων, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται και οι συνδεόμενες μεγάλες λεωφόροι, όπως η Αττική Οδός, η Ιερά Οδός, η Αθηνών και η παραλιακή προς τον Πειραιά και τα νότια προάστια.

«Μη γελιόμαστε, μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Κάνουμε κάποιες παρεμβάσεις τώρα, ωστόσο χρειάζεται μελέτη και συνεργασία με συναρμόδιους φορείς», αναφέρει ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Γιάννης Οικονόμου. Ηδη από τις αρχές της εβδομάδας σε διάφορα σημεία του δρόμου εγκαταστάθηκαν γερανοφόρα και κλιμάκια της Τροχαίας παράλληλα με τους δικυκλιστές τροχονόμους που περιπολούν τον δρόμο, ώστε να παρεμβαίνουν αμεσότερα όταν εκδηλώνεται ατύχημα ή βλάβη σε αυτοκίνητο.

Λεωφόρος Κηφισσού: Μία εβδομάδα ετησίως στο τιμόνι οι χρήστες του αποκαλούμενου «ποταμιού» 

Δεν είναι λίγα τέσσερα περιστατικά την ημέρα (μηχανικές βλάβες, συγκρούσεις κ.λπ.) πάνω στην Κηφισού και ακόμα περισσότερα στις 16 εξόδους της, οι οποίες συνήθως εμφανίζουν μποτιλιάρισμα λόγω της άναρχης στάθμευσης. Για παράδειγμα, στις εξόδους προς Πέτρου Ράλλη, Ιερά Οδό, Λιοσίων, Λένορμαν, Δυρραχίου, Αχαρνών, Νέα Φιλαδέλφεια, Κηφισιά, Βαρυμπόμπη και προς Σταμάτα και Πάρνηθα, τα διπλοπαρκαρισμένα οχήματα, σε συνδυασμό με τις συχνές στάσεις των επαγγελματικών, διαμορφώνουν μια κατάσταση άκρως απελπιστική, καθώς έχει υπολογιστεί ότι οι χρήστες του αποκαλούμενου «ποταμιού» δαπανούν μία εβδομάδα ετησίως στο τιμόνι... Δεδομένου ότι μετά το 2004, όταν λειτούργησε πλήρως ο νέος τότε δρόμος, δεν έχει γίνει καμία κυκλοφοριακή μελέτη, παρότι πλέον στους μητροπολιτικούς άξονες κυκλοφορούν διπλάσια οχήματα, περίπου 4,28 εκατομμύρια σε σχέση με την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, οποιαδήποτε ενέργεια εξομάλυνσης της κίνησης είναι πολύτιμη, έστω και αν πρόκειται απλώς για τη γρηγορότερη απομάκρυνση τρακαρισμένου αυτοκινήτου που βρίσκεται στη μέση του δρόμου.

Σημειώνεται ότι, βάσει των στοιχείων της Εθνικής Στατιστικής Αρχής, οι πωλήσεις καινούργιων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων εντός της Αττικής εκτινάχθηκαν από το 2020, λόγω της αύξησης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών και των πολλών οικονομικών ενισχύσεων (επιδοτήσεις, επιστρεπτέες προκαταβολές, φοροαπαλλαγές κ.λπ.) που δόθηκαν για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης. Αναμφίβολα, η αγορά γνώρισε ημέρες δόξης, όμως αθροίστηκαν στο ήδη βεβαρημένο δίκτυο νέα και παλαιά οχήματα.

250.000 οχήματα όλων των κατηγοριών διέρχονται καθημερινά από τον μεγαλύτερο οδικό κόμβο του Λεκανοπεδίου


Τα τρία ειδικά προβλήματα του Κηφισσού

Από εκεί και πέρα, οι συγκοινωνιολόγοι κατατείνουν στο εξής: Εάν ο κόσμος δεν χρησιμοποιεί τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τότε το σημερινό χάλι θα λαμβάνει ογκωδέστερες διαστάσεις. Μιλώντας στα «Π» ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Δυτ. Αττικής, Παναγιώτης Παπαντωνίου, εξηγεί ότι ο Κηφισός έχει τρία ειδικά προβλήματα: α) τη μεταβλητή διατομή σε κάποια σημεία, β) το ότι οι μεγάλες αποστάσεις της διαδρομής του δεν καλύπτονται από μέσα μαζικής μεταφοράς και γ) το ότι οι μετακινήσεις για εργασία είναι ανελαστικές. Επί τούτου, προτείνει «μεταβλητά ωράρια στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα». Τέλος, πιστεύει πως «πρέπει να περάσουμε σε έναν σύγχρονο, “πράσινο” δακτύλιο, ο οποίος θα λειτουργεί αποτρεπτικά και επικουρικά». Κατά την άποψή του, «το σύστημα μονά-ζυγά είναι πλέον ξεπερασμένο, ενώ μπορούμε να εισαγάγουμε έναν δακτύλιο με περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά, που θα μπορέσει να ανακουφίσει τη λειτουργία και την εικόνα των δρόμων στο κέντρο της πόλης». Ο «πράσινος» δακτύλιος λειτουργεί ήδη σε κάποιες πόλεις, με διαφορετικές εφαρμογές. Δηλαδή, επιτρέπεται η είσοδος μόνο σε οχήματα με μηδενική ή ελάχιστη εκπομπή ρύπων, έχει προβλεφθεί η πληρωμή διοδίων για την είσοδο στο κέντρο και έχουν πεζοδρομηθεί αρτηρίες. Από την πλευρά του, ο γραμματέας του Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων, Θανάσης Τσιάνος, αναδεκνύει την αναγκαιότητα μιας σύγχρονης μελέτης. «Πρώτα αυτό, για να δούμε πού βρισκόμαστε, επειδή 15 χρόνια τώρα δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα». Προτείνει παράλληλα ανασχεδιασμό στη λειτουργία της Κηφισού, κρίνοντας επιβεβλημένη την ολοκλήρωση της επέκτασης του μετρό. «Υπάρχουν προοπτικές για το σύστημα μεταφορών στην Αττική, που παρουσιάζει κυκλοφοριακή συμφόρηση, αλλά όχι τόσο εκτεταμένη όσο άλλες ευρωπαϊκές πόλεις», καταλήγει.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 7/10