Σοβαρή και ενδεχομένως ολοκληρωτική ζημιά υπέστη από το πέρασμα της κακοκαιρίας Daniel ένα από τα πιο εμβληματικά σημεία της Κοιλάδας των Τεμπών, η κρεμαστή πεζογέφυρα της Αγίας Παρασκευής, που διευκόλυνε τους προσκυνητές να περάσουν στο ομώνυμο προσκύνημα στην απέναντι όχθη του Πηνείου.

Όταν τα πλημμυρικά φαινόμενα ήταν σε πλήρη έξαρση, η στάθμη του Πηνειού ποταμού ξεπέρασε σε κάποιο σημείο τα οκτώ μέτρα, φτάνοντας στο ύψος της γέφυρας. Αξίζει, εδώ, να σημειωθεί ότι πριν από λίγες ημέρες είχε γραφτεί πως το ύψος του νερού είχε φτάσει τα 18 μέτρα, κάτι που, ωστόσο, δεν απηχεί στην πραγματικότητα, αφού τόσο είναι το ύψος της γέφυρας των Τεμπών στην παλιά Εθνική Οδό που χρησιμοποιείται από οχήματα.

Από εκεί και πέρα, λοιπόν, άρχισε η αντίστροφη μέτρηση για την ιστορική μεταλλική γέφυρα, που πριν την κατασκευή των σηράγγων και της νέας ΠΑΘΕ ήταν πόλος έλξης για τους ταξιδιώτες που περνούσαν από εκεί μέσω της παλαιάς ΕΟ.



Όπως φαίνεται σε φωτογραφίες και βίντεο που δημοσιεύει σήμερα η Voria.gr, ευμεγέθες μεταλλικό τμήμα της γέφυρας αποκολλήθηκε από τα ορμητικά νερά στην κορύφωση των πλημμυρικών φαινομένων. Το βαρύ μεταλλικό κομμάτι ωστόσο έμοιαζε με... πούπουλο πάνω στα ορμητικά νερά του ποταμού. Το αποτέλεσμα φαίνεται λίγο παρακάτω. Το τεράστιο τμήμα που αποκολλήθηκε κείτεται πια τουλάχιστον 3 χιλιόμετρα μακριά σε ευθεία από εκεί που βρίσκεται η γέφυρα, στο ύψος της πρώτης σήραγγας των Τεμπών και κοντά στις εκβολές του Πηνειού!






«Η γέφυρα έχει υποστεί σοβαρότατη ζημιά από τα φαινόμενα που ανέβασαν στο σημείο αυτό τη στάθμη. Όπως καταλαβαίνετε είναι εξαιρετικά επικίνδυνο το σημείο, αν και στην παρούσα φάση δεν μπορεί να πλησιάσει άνθρωπος. Σε δεύτερη φάση πρέπει να ξεκαθαριστεί τι συμβαίνει με το ποιος είναι υπεύθυνος για την κρεμαστή γέφυρα και να γίνει επισκευή, αφού μετά από αυτό που συνέβη είναι αδιάβατη», ανέφερε στη Voria.gr ο δήμαρχος Τεμπών Γιώργος Μανώλης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία αισθητήρων του ΕΛΚΕΘΕ που βρίσκονταν στον Πηνειό, στις 3 Σεπτεμβρίου η στάθμη ήταν μόλις στα 129 εκατοστά, ενώ στις 8 του ίδιου μήνα έφτασε στα 8,43 μέτρα, προκαλώντας τη συγκεκριμένη ζημιά στην κρεμαστή γέφυρα.

Αντίδραση της Μητρόπολης

Το ποιος θα επανακατασκευάσει ή θα επισκευάσει τη γέφυρα είναι προς το παρόν άγνωστο. Άλλωστε οι προτεραιότητες για τη Θεσσαλία και τον νομό Λάρισας αυτή τη στιγμή είναι άλλες και αφορούν την αποκατάσταση μεγαλύτερων υποδομών και κατοικιών που καταστράφηκαν από το πέρασμα της πρωτοφανούς κακοκαιρίας.

Ωστόσο η επισκευή της, όποτε και εάν γίνει αυτή, έγινε αντικείμενο αντιπαράθεσης μεταξύ του περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστού και του μητροπολίτη Λάρισας και Τυρνάβου κ.κ. Ιερώνυμου.

Αιτία η δήλωση του κ. Αγοραστού ότι η Περιφέρεια θα προχωρήσει στην ανακατασκευή της γέφυρας, προκαλώντας την αντίδραση του τοπικού ιεράρχη.

Ο λόγος ήταν πως πριν από περίπου έναν χρόνο, τον Οκτώβριο του 2022, η Μητρόπολη ζήτησε από την Περιφέρεια να γίνει συντήρηση της γέφυρας, με την πλευρά του κ. Αγοραστού να απαντά πως η περιφέρεια Θεσσαλίας είναι αναρμόδια και ότι πρέπει να απευθυνθούν στην υπηρεσία οδικών υποδομών του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.

Μάλιστα σε σχετική ανακοίνωση η ΙΜ Λάρισας αναφέρει ότι ανέλαβε η ίδια τη συντήρηση γεγονός το οποίο βοήθησε ώστε τμήμα της γέφυρας να παραμείνει στη θέση του και να μην καταρρεύσει όλη η κατασκευή.

«Απορούμε όμως πώς κάποιος ο οποίος δηλώνει αναρμόδιος και προφανώς δεν έχει σχέση με το ιδιοκτησιακό της γέφυρας, έρχεται αυτόκλητος να κάνει δηλώσεις προεκλογικού τύπου προσπαθώντας να εκμεταλλευτεί το σύμβολο της τωρινής καταστροφής της Θεσσαλίας, που είναι η καταστροφή όλου του Ιερού Προσκυνήματος της Αγίας Παρασκευής Τεμπών» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση της Μητρόπολης που ξεκαθαρίζει ότι θα βρει χορηγό για την ανακατασκευή της γέφυρας αλλά και τους προσκυνήματος της Αγίας Παρασκευής που έχει καταστραφεί ολοσχερώς.

Από το 1960

Η γέφυρα κατασκευάστηκε το 1960 ώστε να διευκολύνει τους προσκυνητές να φτάσουν στο εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής που χτίστηκε το 1910 με χρήματα σιδηροδρομικών της περιοχής. Μάλιστα μέχρι να γίνει η γέφυρα οι προσκυνητές προσέγγιζαν με βάρκα.

Την περίοδο που η παλιά εθνική οδός Αθηνών - Θεσσαλονίκης ήταν η μοναδική οδική σύνδεση των δύο μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας, το σημείο όπου βρισκόταν η μεταλλική γέφυρα ήταν πόλος έλξης ταξιδιωτών και επισκεπτών.

Πούλμαν και ΙΧ στάθμευαν στο πάρκινγκ που είχε δημιουργηθεί ώστε οι προσκυνητές να μπορούν να ανάψουν ένα κερί. Με την κατασκευή της ΠΑΘΕ και τον σηράγγων η κίνηση μειώθηκε, ωστόσο το εκκλησάκι παραμένει προσκύνημα.


Πηγή: voria.gr